Alert legislacyjny: Rząd zmienia ustawę o rynku mocy i przedłuża żywot węglówek
Rząd przyjął 24 grudnia 2024 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o rynku mocy. Zakłada on udzielanie pomocy dla elektrowni węglowych w ramach rynku mocy po 1 lipca 2025 r. Zmiana ustawy ma na celu zapewnienie stabilności Krajowego Systemu Elektroenergetycznego i tym samym bezpieczeństwa energetycznego Polski.
Subskrybuj nasz newsletter legislacyjny
Obszar – rynek mocy, pomoc dla węglówek, bezpieczeństwo energetyczne
Projekt ustawy o zmianie ustawy o rynku mocy ma na celu utrzymanie pomocy dla elektrowni węglowych po 1 lipca 2025 r. oraz utrzymanie stabilności dostaw energii elektrycznej.
Ścieżka legislacyjna
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o rynku mocy. Projekt będzie dalej procedowany przez Sejm.
Rynek mocy, emisja powyżej 550 kg CO2/MWh, bezpieczeństwo energetyczne
Projekt ustawy o zmianie ustawy o rynku mocy to odpowiedź rządu na wymogi wynikające z Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/943 wg, których od 1.07.2025 r. jednostki wytwórcze emitujące powyżej 550 kg CO2/MWh nie będą posiadały zobowiązań ani nie będą otrzymywać płatności lub zobowiązań dotyczących przyszłych płatności w ramach mechanizmu zdolności wytwórczych czyli rynku mocy. Wprowadzenie takiego limitu może doprowadzić do sytuacji, w której podaż energii na rynku (podmiotów startujących w ramach aukcji rynku mocy) będzie nieadekwatna do popytu na energię elektryczną, co wpłynie negatywnie na bezpieczeństwo dostaw energii.
Celem uniknięcia takiego scenariusza rząd proponuje wprowadzenie dodatkowej aukcji uzupełniającej, w ramach której możliwy byłby udział jednostek wytwórczych emitujących powyżej 550 kg CO2/MWh i ich konkurowanie z pozostałymi podmiotami, które spełniają limit emisji 550 kg CO2/MWh.
W takiej aukcji uzupełniającej mogłyby brać udział elektrownie węglowe, magazyny energii i DSR czyli podmioty biorące udział w interwencyjnej ofertowej redukcji poboru mocy przez odbiorców (IRP), która polega na dobrowolnym i czasowym obniżeniu przez taki podmiot poboru mocy z sieci elektroenergetycznej lub przesunięciu w czasie jej poboru na polecenie PSE S.A. w zamian za wynagrodzenie.
Rada Ministrów przewiduje zorganizowanie i przeprowadzenie jednej aukcji półrocznej w II połowie 2025 r. oraz trzech aukcji rocznych na lata dostaw 2026, 2027 i 2028. Aukcje te miałyby być przeprowadzane wtedy, gdy po zakończeniu aukcji głównej i aukcji dodatkowej występowałby niedobór energii na rynku.
Co z tego wynika?
Przedłużenie wsparcia dla elektrowni węglowych emitujących powyżej 550 kg CO2/MWh poprzez wprowadzenie aukcji uzupełniającej jest niezbędne dla zapewnienia stabilnych dostaw energii elektrycznej, które pozwalają utrzymać system elektroenergetyczny we właściwym stanie. Dobrze utrzymany system elektroenergetyczny przekłada się natomiast na stabilne ceny energii, które są z kolei jednym z warunków rentownego prowadzenia działalności gospodarczej, dlatego też uważamy, że projekt ustawy to prawidłowo ukierunkowana inicjatywa.
Warto w tym miejscu wskazać, że większość kontraktów pomocowych w ramach rynku mocy dla elektrowni węglowych (zarówno tych już zawartych, jak również tych, które mogą jeszcze zostać zawarte w ramach aukcji uzupełniających) wygaśnie w 2029 r.
Poza tym nie brak głosów, że rynek mocy w obecnej formule (bez podziału na różne typy aukcji przeznaczonych dla różnych technologii wytwarzania i magazynowania energii) wydatnie wspiera magazyny energii i DSR, ale jest niekorzystny dla elektrowni gazowych.
Rodzi to potrzebę analizy kształtu rynku mocy po 2029 r.
Ustawa odnosi się jednak tylko do jednego elementu rynku mocy, przez co rozwiązuje problem bieżących i stałych dostaw energii w sposób doraźny, co rodzi chwilowy optymizm. Reformy wymaga natomiast całość rynku mocy, dlatego też naszym zdaniem w perspektywie kilku lat czeka nas poważna debata pomiędzy państwem a uczestnikami rynku na temat przyszłej struktury rynku mocy oraz jego miejsca w polskim systemie elektroenergetycznym.