Alert legislacyjny: będą specjalne taryfy dla przedsiębiorców energochłonnych. Czy to pomoże?
Rząd wpisał do wykazu prac legislacyjnych i programowych projekt ustawy umożliwiającej zakładanie Stref Rozwoju Zrównoważonego Przemysłu (SRZP), dzięki którym koszty przedsiębiorstw energochłonnych mają ulec zmniejszeniu. Skorzystać mają także odnawialne źródła energii.
Subskrybuj nasz newsletter legislacyjny
Obszar – ceny energii, koszty przesyłu energii, transformacja energetyczna
Projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (druk UDER35) to przede wszystkim forma pomocy dla przedsiębiorców energochłonnych, która ma zaowocować niższymi kosztami energii, co w konsekwencji ma poprawić ich konkurencyjność na arenie międzynarodowej. Biorąc pod uwgaę treść założeń ustawowych, trudno nie oprzeć się wrażeniu, że ustawa to również kolejne ułatwienia i ulgi dla odnawialnych źródeł energii.
Ścieżka legislacyjna
16 maja 2025 r. projekt ustawy został wpisany do wykazu prac legislacyjnych i programowych RM. Wg udostępnionych założeń projekt ma zostać przyjęty przez rząd w drugim kwartale tego roku.
Tania energia, niższe koszty sieciowe, pomoc dla przedsiębiorców energochłonnych, rozwój oze
Projekt ustawy przygotowywanej przez rząd zakłada powołanie Stref Rozwoju Zrównoważonego Przemysłu.
W ich ramach miałyby obowiązywać:
• zwolnienia z opłaty solidarnościowej,
• preferencyjne taryfy przemysłowe dla przedsiębiorców energochłonnych,
• ograniczenie opłat sieciowych
• ułatwienia w zakresie procesu inwestycyjnego polegające na skróceniu terminów wydawania pozwoleń na budowę oraz warunków przyłączenia do sieci.
Wg założeń rządu beneficjentami projektu mają być:
• przedsiębiorstwa energetyczne dostarczające energię do przedsiębiorstw energochłonnych za pośrednictwem linii bezpośredniej,
• przedsiębiorstwa z zawartymi przedwstępnymi długoterminowymi umowami dotyczącymi energii elektrycznej (PPA),
• przedsiębiorstwa energochłonne o rocznym zużyciu energii elektrycznej co najmniej 100 GWh,
• przedsiębiorstwa planujące budowę magazynów energii na potrzeby stabilizacji profilu.
Co z tego wynika?
Projekt ustawy należy ocenić pozytywnie, choć ma on swoje mankamenty.
Z jednej strony ograniczenie opłat sieciowych, (a więc zmniejszenie kosztów przesyłu energii elektrycznej) oraz wprowadzenie specjalnych preferencyjnych cen za energię elektryczną dla przedsiębiorców energochłonnych (preferencyjnych taryf przemysłowych) powinno zmniejszyć koszty energii elektrycznej zużywanej przez przedsiębiorców energochłonnych.
Zwolnienie z opłaty solidarnościowej powinno mieć z kolei pozytywny wpływ zarówno na ceny energii elektrycznej jak i na działalność oze, gdyż obniżenie opłaty solidarnościowej powinno obniżyć ceny energii pobieranej przez przedsiębiorców z oze za pomocą linii bezpośredniej jak i na samą działalność odnawialnych źródeł energii, gdyż obniżenie cen energii z oze wpłynie pozytywnie na konkurencyjność odnawialnych źródeł energii.
Skrócenie terminów wydawania pozwoleń na budowę oraz warunków przyłączenia do sieci prawdopodobnie przyspieszy budowę różnego rodzaju odnawialnych źródeł energii, co z kolei uprości produkcję dużych wolumenów energii elektrycznej, która ma być wg założeń rządu tania i konkurencyjna.
Oceniając skutki proponowanych rozwiązań warto zwrócić uwagę nie tylko na to o czym się mówi, ale także na to co zostało przemilczane.
Z jednej strony przedstawiono różnego rodzaju ulgi dla przemysłu energochłonnego oraz dla oze.
Z drugiej jednak strony projekt prawie nic nie mówi o modernizacji sieci elektroenergetycznej bez której transformacja elektroenergetyczna oraz przesył taniej i konkurencyjnej energii będzie niemożliwy.
Wg założeń RM "powstające na północy kraju nowe, duże źródła energii (farmy wiatrowe, elektrownia atomowa) z uwagi na konieczność dystrybucji energii elektrycznej w znacznych ilościach i wysokie opłaty związane z przesyłem i dystrybucją energii elektrycznej (tzw. koszty sieciowe) nie będą stwarzać dla odbiorców przemysłowych możliwości zakupu taniej energii."
Takie postawienie sprawy każe zadać pytanie, czy prowadzona polityka przestrzenna stawiania oze jest faktycznie przemyślana i czy rząd planuje inwestycje w sieci elektroenergetyczne, gdyż przyznanie przez rząd, że przesył energii eklektycznej z północy na południe jest zbyt kosztowny, oznacza, że oze zostały źle rozlokowane lub sieć elektroenergetyczna jest przestarzała i wymaga modernizacji, która nie jest planowana nie tylko w tym, ale także w innych ostatnio przyjętych aktach prawnych.
Brak modernizacji sieci elektroenergetycznej jest także negatywnym czynnikiem rozwoju oze, gdyż wymagają one rozbudowanej i nowoczesnej sieci elektroenergetycznej. Co więcej właśnie takiej sieci wymaga przesył energii z różnych części kraju na różne odległości, a więc także produkowanej w elektrowni jądrowej, która ma być uzupełnieniem energii elektrycznej wytwarzanej w oze.
W związku z tym naszym zdaniem projekt ustawy zawiera rozwiązania, które powinny obniżyć ceny energii elektrycznej dla przedsiębiorców energochłonnych, ale nie zawiera pomysłów jak zapewnić niezbędną ilość energii elektrycznej dla przedsiębiorców energochłonnych, co negatywnie zwiastuje dla polskiego systemu elektroenergetycznego.