Co producenci gier z GPW pokazali na Gamescom 2025 - zwiastuny, gameplaye, zapowiedzi i terminy premier
Gamescom 2025 za nami i jak zwykle nie brakowało polskich akcentów. Studia z warszawskiej giełdy i nie tylko zaznaczyły swoją obecność zwiastunami, pokazami i grywalnymi demami nadchodzących tytułów i nie tylko…
Triumfatorem tegorocznego wydarzenia gamingowego w niemieckiej Kolonii okazał się "Resident Evil Requiem" od Capcom Entertainment. Polskie gry nie zdominowały listy zwycięzców i nominowanych do nagród targowych, choć były godne odnotowania wyjątki w tym względzie. Najważniejsze jest jednak to, że mamy konkretnie puchnącą listę nadchodzących premier od giełdowego gamedevu, który wykorzystał tydzień Gamescom m.in. do ujawnień terminów premier lub istotnych umów.
Dla nich to była impreza roku
Mocno zaakcentował swoją obecność Bloober Team. Piotr Babieno, prezes spółki, zapowiadał, że tegoroczny Gamescom dla studia to „punkt kulminacyjny strategii komunikacyjnej i wydawniczej”. Jego nadchodzący tytuł „Cronos: The New Dawn” miał na wydarzeniu pokaz światowego zwiastuna podczas Opening Night Live i ponad 30 min. gameplay. Przedstawiciele studia aktynie udzielali wywiadów. Na gamescom 2025 "Cronos: The New Dawn" trafił w oczekiwania fanów survival horroru za mocny klimat i surowe zasady przetrwania. Najczęstsze „ale”: brak klasycznego uniku i potencjalnie ciężka krzywa trudności. “Cronos: The New Dawn” dostał nominację Best Sony PlayStation Game.
Siłą rzeczy w cieniu Cronosa, którego premiera odbędzie się już 5 września, prezentowany był również „I hate this place” jako „część szerszego planu rozwoju studia i budowy trwałej wartości marki”. Ogłoszono listopadową premierę dla projektu od Broken Mirror Games, wewnętrznego labelu Bloober Team. Ponadto pojawiła się niespodziewana zapowiedź “Star Trek: Infection” (VR) od krakowskiego Played With Fire i wydawcy Broken Mirror Games, obu spod skrzydeł Bloober Team. Tytuł został ogłoszony na starcie targów; najpierw pojawi się na Meta Quest 3/3S, potem na SteamVR.
Announcent trailer na Opening Night Live „Lords of the Fallen II” to była niespodzianka od CI Games. Bezkompromisowy zwiastun robi wrażenie gotyckim artyzmem kontynuacji uniwersum, ale silnie spadający kurs akcji następnego dnia wskazuje, że publikacja okazała się impulsem, ale do korekty wcześniejszych solidnych wzrostów ceny akcji. Media gamingowe chwaliły klimat i realizację (krwawy, „brutalny” ton) oraz potwierdzenie okna premiery 2026. Za to część serwisów odnotowuje brak gameplayu i możliwą ekskluzywność na Epic Games Store na PC, co budzi mieszane reakcje u graczy. „Jeden z najmocniejszych trailerów wieczoru” i „efektowny, ale chciałoby się gameplayu”, przewijało się w komentarzach. Oficjalny upload zebrał ok. 5,1 mln wyświetleń w 4 dni, co wskazuje na silne zainteresowanie materiałem.
One More Level wskazywał, że tegoroczny Gamescom to kluczowy event studia. Giełdowy deweloper gier zaprezentował w trakcie Gamescom Opening Night Live - „Valor Mortis”, soulslike FPP. Gra trafi na PC i konsole w 2026 r. Wydawcą gry może zostać Lyrical Games, amerykańska firma wydawnicza tworzona m.in. przez weteranów z Private Division, Humble Games oraz Devolver Digital. Umowa wydawnicza między podmiotami jest bliska finalizacji, a Lyrical Games wspiera już One More Level w projekcie „Valor Mortis”. Tytuł od One More Level wszedł na targi z silnym pierwszym wrażeniem. Był chwalony art-direction, świat i „soulslike w FPP”, który faktycznie „czuć” w sterowaniu. Najczęstsze „ale” to kamera i komfort w FPP. Społeczność czeka, czy playtest potwierdzi, że twórcy ogarnęli te ryzyka. Destructoid nagrodził “Valor Mortis”l za „Best Announcement”.
Zmiany w systemie recenzji Steam. Prezesi spółek gamingowych z GPW komentują ich znaczenie
VARSAV Game Studios przywiózł hands-on demo “Barkour”. Wrzucił „new gameplay teaser” i screeny na Steam oraz zapowiedział publiczne demo na Steam „po evencie”. Dodatkowo poza halą targową była możliwość ogrania dema podczas Courage Cologne / devcom Developer Night (event towarzyszący). “Bee Simulator: The Hive” był ogrywany na Indie Arena Booth. Premiera PC gry miała miejsce 4 sierpnia, a konsolowa ma być „później w 2025”. Na Gamescom 2025 “Everdream Village” od Mooneaters miało grywalne demo (Indie Arena/Galaktus), zebrało pochwały za oprawę i klimat farm-simu, a uwagi dotyczyły tego, że to wczesna wersja – część mechanik/animacji „prosi o doszlifowanie”. Media odnotowały grę głównie w przeglądach Awesome Indies, a nie w dużych hands-onach.
Sporo innych nowości
Lider polskiego gamingu - CD Projekt - obecność w Kolonii przeprowadził w trybie spotkań z inwestorami. Zgodnie z zapowiedziami nie było publicznego pokazu nowości. Za to Wiedźmin w Koncercie zainaugurował pierwszy dzień Gamescom i był to najgłośniejszy „publiczny” akcent obecności studia. Cyberpunk 2077: Ultimate Edition był do ogrania w strefie Nintendo. „Cięższe gatunkowo” informacje — jeśli mają się pojawić — to można ich wypatrywać przy publikacji wyników za I półrocze 2025 (28 sierpnia). Webcasty to momenty kiedy spółka standardowo komunikuje status projektów i plany.
Co ciekawe, równolegle do Gamescom CD Projekt wrzucił na swoją stronę obszerny tekst o dziale UX i Red Playtesting Program, gdzie gracze mogą się zapisywać do testowania gier studia. RED Playtesting Program działa od 2023 r. (start w Warszawie), a w październiku 2024 r. rozszerzono go na USA (Boston) i od wtedy prowadzą zarówno testy stacjonarne, jak i online. W tygodniu Gamescom 22 sierpnia 2025 CD PROJEKT RED mocno przypomniał o naborze poprzez nowy wpis na blogu i posty w socialach z linkiem do zapisów. Przypadek?
11 bit studios zaoferował pokaz rozgrywki „Frostpunk 2” z wersji konsolowych przed premierą 18 września. Konsolowy „Frostpunk 2” dostał „zielone światło” od prasy i umiarkowany entuzjazm graczy, dla których kluczowe było pokazanie, że „mięso” strategii działa na padzie. Jako wydawca spółka promowała „Moonlighter 2: The Endless Vault” Pokazano nowy trailer na Opening Night Live i ogłoszono datę early access na 23 października. Na targach “Moonlighter 2” zebrał pozytywny odbiór jako gra, ale brak daty premiery na konsole i priorytet PC EA ostudziły nastroje części graczy PS5/Xbox.
PCF Group, który w kontekście giełdowym występuje ostatnio głównie jako pozyskujący środki finansowe na kolejne miesiące funkcjonowania, nie próżnował i na Gamescom pokazał nowy trailer „Lost Rift” na Future Games Show i ogłosił dość bliską datę early access na 25 września. „Lost Rift” zebrał umiarkowanie dobry odbiór. „To może być solidny survival-FPS”, wskazały media branżowe. Jednak wybrzmiewa, że oczekiwania są ostrożne, a jeśli PCF dowiezie tempo aktualizacji po premierze, sentyment może iść w górę.
Frozen Way z grupy PlayWay pokazał nowe grywalne demo „Honeycomb: The World Beyond” na targach. Na gamescom 2025 tytuł był grywalny na Indie Arena Booth. Media branżowe głównie podchwyciły datę premiery (6 listopada 2025) i partnerstwo z Nvidia (DLSS 4, RTX/RTXDI), a nie szerokie hands-on. Generalnie pokaz w Kolonii zrobił dobrą robotę komunikacyjną (konkretna data, demo, wsparcie RTX/DLSS), a odbiór był przeważnie pozytywny z realistycznym oczekiwaniem, że to solidny, ładny survival z twistem bioinżynierii, ale nie „rewolucja gatunku”.
Na tle głośnych pokazów w Kolonii “Achilles: Survivor” od Dark Point Games został odebrany pozytywnie, ale raczej „po cichu”. “Rockbeasts” od Lichthund skończył event z nominacją do gamescom awards w kategorii Best Audio. Tytuł prezentowany m.in. w strefie Galaktus Indie Booth. Far From Home pokazał rozbudowane demo „Forever Skies” na Indie Arena Booth. Gra otrzymała nominację Games for Impact.
Wokół gamescom też ciekawie
Wcześniej Agnieszka Lorbiecka-Dzikowska z IR Vivid Games poinformowała Strefę Inwestorów, że prezes Piotr Gamracy wybiera się pogłębiać budowane wcześniej relacje i zaprezentować potencjalnym partnerom postępy w produkcji Real Boxing 3, ale studio nie ma w tym roku swojego stoiska.
“Podczas Gamescom miałem możliwość spotkania się z wydawcami i przedstawicielami mediów ze świata rozrywki prezentując naszą koncepcję na Real Boxing 3 oraz rozwój tej platformy w przyszłości., Planujemy pojawić się w Abu Dhabi w nadchodzących tygodniach i kontynuować tą dyskusje. Mamy konkretny plan na region MENA i zabezpieczone finansowanie na ten cel. Myślę, że w czwartym kwartale szerzej poinformujemy o naszych działaniach w tej przestrzeni" - powiedział CEO Vivid Games Piotr Gamracy.
Rownolegle z Gamescom Vivid ogłosił zawarcie umowy dotyczącej przygotowania i dystrybucji gry „Real Boxing 2” w Apple Arcade. Spółka zakłada, że gra trafi do dystrybucji w Apple Arcade w kategorii Apple Greats w I kw. 2926., co spowodowało eksplozję kursu akcji.
Creepy Jar był na Gamescom wyłącznie biznesowo. Jednak przy okazji tygodnia eventu deweloper ujawnił datę Early Access StarRupture w dniu 6 stycznia 2026 i świeży zwiastun. Forever Entertainment I MegaPixel Studio, w tygodniu Gamescom” dokonali zapowiedzi wydania pudełkowego „The House of the Dead 2: Remake” na Switcha w dniu 31 października.
Niegiełdowi na Gamescom
Co prawda niegiełdowy, ale warty odnotowania ze względu na status ścisłej czołówki polskiego gamingu, Techland na Gamescom 2025 prezentował „Dying Light: The Beast”, również z wrześniowym terminem premiery. Gracze mieli do dyspozycji grywalne, „immersyjne” stoisko Castor Woods oraz nowe, długie gameplaye (Xbox). Po pokazach i graniu na gamescom 2025 media branżowe chwaliły m.in. atmosferę Castor Woods, „Beast Mode”, ulepszoną walkę (więcej broni palnej, soczysta gore-fizyka) i to, że sterowanie/parkour dalej „niesie” grę. Najczęstsze „ale”: po przesunięciu premiery na 19 września część redakcji uznała, że odrobina polerki w UI/animacjach dobrze się grze przyda. W efekcie umiarkowany optymizm, zamiast czystego hype.
Polscy wydawcy na hali indie to Untold Tales i Galaktus Publishing, ktorzy przywieźli kilka gier i własne stoiska. “Hollow Home”, którego wydawcą jest Galaktus uzyskał nominację Games for Impact. Anshar Publishing również był obecny z tytułami jak “Coridden”.
Indie Games Poland — fundacja/organizator polskich wyjazdów deweloperskich widniał w katalogu wystawców (obecność „Games from Poland” w strefie B2C). GOG.com — polska platforma była partnerem Future Games Show na Gamescom (branding/wsparcie wydarzenia).
