Analitycy podnoszą cenę docelową akcji R22, bo dostrzegają w Profitroom szansę na dalszy wzrost wartości
R22 w oczach analityków w ostatnich kwartałach prezentowało się bardzo dobrze. Realizacja strategii M&A, ekspansja zagraniczna oraz wysoka zdolność do generowania gotówki, połączone z mocnymi wynikami stanowią mocną podstawę do dalszych wzrostów kursu spółki.
W najnowszej rekomendacji (26.06) analitycy z DM Trigon podwyższyli swoje prognozy. Co więcej, ich zdaniem rynek jeszcze nie w pełni wycenił wartość Profitroom, spółki w której R22 posiada swoje udziały, a tym samym widzą dalszy potencjał do wzrostu. Zmiana wyceny udziałów Protifroom oraz wyższe prognozy doprowadziły do znacznego podniesienia ceny docelowej. Jej nowy poziom wynosi obecnie 88,6 zł (wcześniejsza: 61,3 zł) i jest wyższy od obecnego kursu o ok. 25%.
Kurs akcji R22
Zobacz także: KGL podnosi się po słabszym roku 2022, poprawiając marże w kluczowym segmencie
Konsekwentnie realizowana strategia w segmentach CPaaS i hostingu
Skutecznie przeprowadzana strategia akwizycyjna doprowadziła do przejęcia przez R22 platformy MailerLite. Tym samym, w ciągu 3 kwartałów spółka niemal potroiła liczbę klientów w swoim głównym segmencie CPaaS (zajmującym się komunikacją firm z klientami za pomocą jednej platformy, więcej o tym rozwiązaniu przeczytacie w jednym z naszych starszych artykułów) do ponad 70 tys. Segment ten w obecnych prognozach jest odpowiedzialny za 56% wyniku EBITDA na 2023 r.
Dodatkowo, Vercom (spółka zależna R22) rozpoczyna proces integracji MailerLite z drugą platformą MessageFlow, co ma za zadanie ułatwić ekspansję na rynkach zagranicznych. Obecnie, zagranica jest odpowiedzialna za 60% przychodów w tym segmencie.
Liczba klientów R22 w segmencie CPaaS (w tys.)
Źródło: DM Trigon
Hosting, drugi segment (odpowiedzialny za 43% prognozowanego wyniku EBITDA na 2023 r.), może pochwalić się mocnym, dwucyfrowym wzrostem ARPU (z ang. Average Revenue per User). W 1Q23 jego dynamika wyniosła ok. 17% r/r i w ostatnich kwartałach ciągle rośnie. Jest to efekt mocniejszego podnoszenia cenników, na które spółka może sobie pozwolić dzięki otoczeniu inflacyjnemu oraz wciąż niższemu pozycjonowaniu cenowemu w stosunku do konkurencji.
ARPU i jego dynamika w segmencie hosting
Źródło: DM Trigon
Profitroom – lider na polskim rynku hotelowym
Profitroom to spółka zajmująca się dostawą technologii rezerwacyjnych dla obiektów hotelowych oraz rozwiązań wspierających sprzedaż i marketing online. Jej Booking Engine 360 działa w formule SaaS i spółka opiera się w nim na pobieraniu prowizji od wygenerowanych rezerwacji oraz stałych opłat abonamentowych.
W 2022 r. rozwiązania oferowane przez Profitroom pozwoliły stać się jej liderem technologicznym na polskim rynku hotelowym. Ponad połowa rodzimych hoteli korzysta z jej usług, a w poprzednim roku całkowita wartość złożonych rezerwacji w ramach silnika spółki przekroczyła 1,5 mld zł (+68% r/r), pozwalając spółce wygenerować ok. 48 mln zł przychodów.
Obecnie spółka ciągle realizuje plan ekspansji zagranicznej i na koniec 2022 r. z jej usług korzystały hotele na 5 kontynentach i w 42 krajach. W 1Q23 przychody z zagranicy stanowiły ok. 30% całości i wzrosły o 70% r/r.
R22 nabyło 33,3% udziałów w spółce na początku 2020 r., co, jak podkreślają analitycy, okazało się niefortunnym momentem na taką akwizycję. Pandemia COVID-19 mocno uderzyła w rynek turystyczny, tym samym osłabiając perspektywy Profitroom. Jednakże obecnie branża turystyczna przeżywa swój rozkwit, a prognozy sugerują świetne wyniki w 2023 r. To, w połączeniu z ambitną strategią rozwoju Profitroom, sugeruje duży potencjał do wzrostu wyników spółki.
Dwa scenariusze przyszłości Profitroom
W umowie z 2020 r. R22 zapewniło sobie możliwość wykupu pozostałych 17% udziałów w spółce do 2024 r. dających możliwość przejęcia pakietu kontrolnego. Analitycy przewidują, że decyzja odnośnie przyszłości Profitroom w kontekście R22 może zapaść w drugim półroczu 2022 r.
Ich zdaniem dwa najbardziej prawdopodobne scenariusze to: 1) realizacja opcji, skutkująca wykupem udziałów i konsolidacją wyników Profitroom (czego analitycy obecnie nie wyceniają w swoich prognozach); 2) odsprzedaż pakietu akcji inwestorowi branżowemu lub funduszowi private equity.
Zdaniem analityków, oba scenariusze prezentują możliwość uwolnienia znacznej wartości dla R22 – przejęcie Profitroom to szansa na mocne zwiększenie przychodów w segmencie SaaS, natomiast sprzedaż pakietu pozwoli spółce odbudować możliwości akwizycyjne, w których R22 ewidentnie bardzo dobrze sobie radzi.
Dotychczasowy sposób wyceny Profitroom przez analityków opierał się na wartości bilansowej spółki (czyli wartości, za jaką R22 przejęło udziały) w wysokości ok. 30 mln zł. Nowe podejście do wyceny, tym razem przy pomocy wyceny porównawczej, doprowadziło do zwiększenia wartości Profitroom w oczach analityków do ok. 405 mln zł. To natomiast oznacza, że wartość pakietu akcji Profitroom należącego do R22 wyceniono na 135 mln zł.
Wycena porównawcza Profitroom
Źródło: DM Trigon