Alert europejski: Rewizja taksonomii UE? Intensywność emisji do poprawy…
8 stycznia br. eksperci współpracujący ze sobą w ramach Platformy na rzecz Zrównoważonego Finansowania przekazali do ogólnoujnijnych konsultacji publicznych raport zawierający analizę obecnego funkcjonowania oraz rekomendacje zmian w zakresie obecnie obowiązującej taksonomii.
SUBSKRYBUJ NASZ NEWSLETTER LEGISLACYJNY
Taksonomia UE
Unijna taksonomia, czyli potoczna nazwa rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 z dnia 18 czerwca 2020 r. w sprawie ustanowienia ram ułatwiających zrównoważone inwestycje, stworzyła ramy prawne oraz klasyfikację dla działalności, które uznawana jest za działalność zrównoważoną. Od momentu rozpoczęcia stosowania zapisów nowej regulacji za działalność zrównoważoną środowisko uznaje się taką, którą:
A) wnosi istotny wkład w realizację co najmniej jednego z 6 celów środowiskowych,
B) nie wyrządza poważnych szkód dla żadnego z celów środowiskowych,
C) jest prowadzona zgodnie z minimalnymi gwarancjami,
D) spełnia techniczne kryteria kwalifikacji.
Wśród wspomnianych wyżej 6 fundamentalnych celów znalazło się:
1) łagodzenie zmian klimatu,
2) adaptacja do zmian klimatu,
3) zrównoważone wykorzystywanie i ochrona zasobów wodnych i morskich,
4) przejście na gospodarkę o obiegu zamkniętym,
5) zapobieganie zanieczyszczeniu i jego kontrola,
6) ochrona i odbudowa bioróżnorodności i ekosystemów.
Platforma na rzecz zrównoważonego finansowania
Taksonomia UE (art. 20) utworzyła również Platformę na rzecz zrównoważonego finansowania, składającą się z przedstawicieli Europejskiej Agencji ds. Środowiska, EBI, EFI, ekspertów z państw członkowskich UE, a także reprezentantów sektora prywatnego. Zadaniem członków Platformy jest doradzanie oraz wsparcie Komisji Europejskiej w m.in. w obszarze „opracowania lub zmiany technicznych kryteriów kwalifikacji dotyczących danej działalności gospodarczej”.
W ostatnim czasie ww. Platforma została poproszona o przeprowadzenie przeglądu w zakresie technicznych kryteriów kwalifikacji działalności gospodarczej. Efektem prac w tym obszarze jest kompleksowy dokument o charakterze roboczym, który ujrzał światło dzienne na początku stycznia br. Wraz z jego opublikowaniem zostały uruchomione dodatkowe konsultacje publiczne, które będą dostępne dla zainteresowanych stron do dnia 5 lutego br.
Raport – prognostyk nadchodzących zmian
Szczególną uwagę w dokumencie należy zwrócić na zapisy związane z intensywnością emisji CO2. Jest to bowiem pierwsza okazja do rozpoczęcia procesu obniżenia progów w celu zabezpieczenia osiągnięcia przez UE osiągnięcia neutralności klimatycznej w 2050 r. (kolejna okazja w tym obszarze pojawi się dopiero za 5 lat podczas kolejnego planowanego przeglądu).
W ocenie zaprezentowanej przez ekspertów Platformy w 2020 r. nowy próg dla działalności zrównoważonej w obszarze wytwarzania energii elektrycznej, ciepła, ciepła i energii z CHP powinien wynieść 100 g CO2e/kWh. Co więcej, uzasadnieniem dla propozycji był fakt, że: „działania w tym obszarze powinny odzwierciedlać fakt, że większość redukcji emisji CO2e musi zostać osiągnięta do 2040 r.”. Nie jest to jednak ostateczne stanowisko ekspertów Platformy, a analizy przez nią przeprowadzone wskazują również możliwość ustanowienia nowego progu, który promować będzie większy poziom redukcji CO2, aby spełnić ambicje całej UE.
Co z tego wynika?
Raport został opracowany przez Techniczną Grupę Roboczą funkcjonującą w ramach Platformy na rzecz zrównoważonego finansowania (PSF). Sam dokument obecnie jest projektem roboczym zawierającym wstępne zalecenia dotyczące technicznych kryteriów kwalifikacji, które nie stanowią ostatecznego stanowiska całej Platformy. Jak wskazuje Komisja Europejska: „Nie jest to ani oficjalny dokument Komisji, ani oficjalne stanowisko Komisji. Żaden z elementów tego dokumentu nie zobowiązuje Komisji ani nie wyklucza żadnych działań politycznych”.
Biorąc jednak pod uwagę fragmenty obecnego raportu mówiące wprost, że obecne progi intensywności emisji dla sektora energii są zbyt wysokie i niewspółmierne zarówno z istniejącą legislacją (ETS, RED etc.), jak i tą planowaną (nowy cel redukcji na 2040 r.) w najbliższym czasie należy się spodziewać „gorącej” dyskusji dot. nowych progów dla działalności zrównoważonej.