Przejdź do treści
Kategoria::
Kategoria

Polska na fali elektromobilności: branżę wyceniono już na 38 mld zł

Polska umacnia swoją pozycję wśród największych graczy branży elektromobilności. Według raportu Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA), zajmujemy drugie miejsce w regionie CEE pod względem produkcji baterii dla pojazdów elektrycznych.


Wartość sektora bateryjnego w Polsce

W ciągu ostatnich lat Polska znacznie zwiększyła swój udział na globalnym rynku produkcji akumulatorów. Branża przyciągnęła do nas inwestycje międzynarodowych koncernów, które otwierając swoje fabryki produkcyjne w Polsce, przyczyniły się do znacznego wzrostu potencjału produkcyjnego sektora.

Inwestycje w Polsce rozpoczęły już firmy, takie jak Northvolt, czy Mercedes-Benz. Ponadto, w Biskupicach Podgórnych, niedaleko Wrocławia, znajduje się największa fabryka akumulatorów w Europie, należąca do LG Energy Solution.

Polska w czołówce państw UE z największa dynamiką sprzedaży samochodów elektrycznych

Wartość sektora bateryjnego w Polsce w 2017 roku szacowano na 1 mld zł, jednak w ciągu zaledwie pięciu lat branża zanotowała potężny wzrost, osiągając w 2022 roku wartość 38 mld zł.

Zgodnie z raportem PSPA, Polska odpowiada aktualnie za 14 % światowej mocy produkcyjnej akumulatorów, a w regionie CEE zajmujemy drugie miejsce pod względem ich produkcji. W roku 2022, baterie do samochodów elektrycznych stanowiły 2,4% całkowitej wartości polskiego eksportu.

Brak poparcia rządu

Za rozwojem sektora elektromobilności w Polsce nie podąża jednak rząd. W ostatnim głosowaniu w Unii Europejskiej, dotyczącym zakazu rejestracji nowych samochodów spalinowych po 2035 roku, Polska była jedynym krajem, który zagłosował przeciw.

To niepokojące, biorąc pod uwagę fakt, że elektromobilność to jedyna szansa dla Polski, aby dołączyć do grona państw posiadających własny przemysł samochodowy lub zwiększyć swoją wagę jako podwykonawcy sektora.

Polska wbrew własnym interesom gospodarczym zagłosowała przeciwko zakazowi rejestracji nowych aut spalinowych

Co z tego wynika?

Polska ambitnie stawia na rozwój sektora pojazdów elektrycznych, jednak aby zachować konkurencyjność polskich i europejskich fabryk baterii, potrzebne jest poprawa dostępności surowców niezbędnych do produkcji ogniw litowo-jonowych oraz wzmocnienie łańcuchów dostaw. Istotną kwestią będzie także recykling baterii, tak by tworzyć zamknięty cykl produkcji, użytkowania i utylizacji baterii.

Wspieranie sektora jest ważne szczególnie w obecnej sytuacji, kiedy istnieją obawy o przeniesienie części firm za ocean wraz z działaniami Stanów Zjednoczonych i ich ustawą Inflation Reduction Act.

udostępnij: