Przejdź do treści

udostępnij:

Trans Polonia M&A
Kategorie

Trans Polonia oczekuje szybkich synergii po akwizycji Nijman/Zeetank i dynamicznego rozwoju

Udostępnij

Akwizycja Nijman/Zeetank to naturalna kontynuacja strategii Trans Polonia. Spółka rozpoczęła proces integracji i oczekuje, że w IV kwartale widoczny będzie efekt skokowego wzrostu skali, a w kolejnych kwartach przewiduje dalszy dynamiczny wzrost i materializację synergii przychodowych i kosztowych, zapowiedział podczas czatu Strefy Inwestorów prezes Dariusz Cegielski. Holenderska firma nie zaspokaja jego apetytu na przejęcia.


Akwizycja Nijman/Zeetank to naturalna kontynuacja naszej strategii – rozwijamy się poprzez konsolidację rynku i wzmacnianie obecności w segmentach wysokospecjalistycznych. Dzięki temu zwiększamy skalę działalności, dywersyfikujemy ofertę i budujemy przewagę w Europie. Nie wykluczamy kolejnych przejęć – zwłaszcza w krajach, gdzie widzimy potencjał synergii z obecnymi klientami i flotą. Obecnie skupiamy się na integracji N/Z z Grupą TPG oraz wypracowaniem oczekiwanych synergii” - powiedział Cegielski.

Trans Polonia podpisała umowę nabycia wszystkich udziałów w spółce Nijman/Zeetank Holding

Synergie od 2026

Proces integracji jest w toku – trwa proces włączenia do wspólnej struktury operacyjnej floty i baz logistycznych.

Pracujemy nad unifikacją systemów IT i baz HR, co pozwoli zwiększyć efektywność zarządzania personelem. Największym wyzwaniem jest harmonizacja procesów w międzynarodowym otoczeniu i zapewnienie płynnej obsługi wszystkich klientów w okresie przejściowym” - wskazał prezes Trans Polonii.

Dzięki akwizycji Trans Polonia uzyskuje bezpośredni dostęp do portu w Rotterdamie, największym hubie logistycznym w Europie.

Daje nam zupełnie nowe możliwości w transporcie intermodalnym – łączeniu transportu drogowego, kolejowego i morskiego. To pozwoli nam obsługiwać globalnych klientów i oferować pełne, zintegrowane łańcuchy dostaw" - zadeklarował Cegielski.

Jak zaznaczył, najważniejsze są kontrakty z globalnymi koncernami chemicznymi, paliwowymi i producentami szkła – stabilne, długoterminowe umowy. W segmencie szkła klientem jest globalna firma Pilkington, która zajmuje się produkcją szkła od prawie 200 lat i działa na 105 rynkach na całym świecie.

Przejęcie Nijman/Zeetank i perspektywy rozwoju – relacja z czatu inwestorskiego z prezesem zarządu Trans Polonia
 

Widzimy ogromny potencjał, dlatego planujemy zacieśniać obecne współprace i aktywnie poszerzać bazę klientów – zarówno w Polsce, jak i w Europie Zachodniej” - wskazał prezes.

Obecne bazy spełniają wymogi i oczekiwania związane z prawidłowym zabezpieczeniem potrzeb operacyjnych Grupy.

“Jesteśmy zadowoleni z nowych lokalizacji, ponieważ baza w Rotterdamie oraz w Liverpool/ St. Helens są odpowiednim podłożem do znacznego rozwoju sług intermodalnych przewozów płynnej chemii. Z kolei polska baza w Sandomierzu posiada rozbudowane zaplecze techniczne oraz jest istotnym wsparciem dla funkcjonowania huty szkła Pilkington, z którą sąsiaduje. Integracja oferty handlowej z przejęta grupą N/Z otwiera nowe możliwości w pozyskiwaniu dużych strategicznych klientów. Prowadzone są w chwili obecnej bardzo dobrze rokujące rozmowy z kilkoma kluczowymi producentami chemikaliów, między innymi w zakresie istotnego zwiększenia współpracy z wieloletnim klientem Trans Polonii jakim jest BASF” - wymienił Cegielski..

Oczekuje, że już w IV kwartale widoczny będzie efekt skokowego wzrostu skali.

W kolejnych latach przewidujemy dalszy dynamiczny wzrost. Jeżeli odniesiemy się do historycznych wyników Grupy TPG oraz N/Z to łączne przychody wyniosłyby blisko 520 mln zł, a EBITDA 65 mln zł – to pokazuje z jaką skala mamy do czynienia. Jednocześnie od 2026 roku zakładamy materializację synergii przychodowych i kosztowych. W praktyce oznacza to utrzymanie dynamiki wzrostu przychodów w kolejnych latach na poziomie pomiędzy +10 a +15%, przy utrzymaniu poziomów rentowności charakterystycznej dla dotychczas prowadzonej działalności” - zaznaczył prezes.
 

Trans Polonia od początku 2025


Operacyjne synergie z przejętym podmiotem to integracja HR kierowców, wspólna strategia handlowa dla przewozów chemii, rozszerzenie backoffice w Polsce dla spółek zagranicznych. Kosztowe synergie to rozszerzenie outsourcingu dla podwykonawstwa dla floty chemicznej, obniżenie kosztów zatrudnienia kierowców oraz obniżenie kosztów napraw i serwisów.

“Koszty integracji nie przekraczają wartości przyjętych dla tego typu operacji, nie mniej ze względu na fakt, iż proces jest w toku nie możemy w tym monecie podać dokładnej kwoty. Będą one znane w kolejnych skonsolidowanych raportach publikowanych przez Grupę" - zapewnił prezes.

Warunki zawieszające dot. nabycia przez Trans Polonię holenderskiej spółki Nijman/Zeetank spełnione

Wiodący operator w Europie 

Odnosząc się do wyników za I półrocze Cegielski wyjaśnił, że spadek przychodów był “kosmetyczny” i nie ma znaczenia dla oceny rozwoju Grupy w szczególności w kontekście równoległej akwizycji N/Z. Wynikał on z ograniczenia usług w segmentach o mniejszej istotności oraz koncentracji na poprawie efektywności (rentowności) prowadzonego biznesu. Efekt tych działań spowodował poprawę rentowności na poziomie EBITDA r/r. oraz wzrost przychodów w segmencie chemicznym, które leżą w głównym polu zainteresowania Grupy.

Naszym celem jest bycie jednym z wiodących operatorów specjalistycznych usług logistycznych w Europie. Chcemy rozwijać segment intermodalny, umacniać pozycję w transporcie chemii, paliw i gazów, a jednocześnie budować nową nogę biznesową w logistyce szkła i magazynowaniu. Kluczowe jest również zwiększanie rentowności i długofalowa poprawa marż. Chcemy być jeszcze silniejsi i bardziej konkurencji” - stwierdził Cegielski.

Zaznaczył, że grupa konsekwentnie inwestuje w cyfryzację procesów operacyjnych, systemy optymalizacji tras i zarządzania flotą. Stawia na automatyzację obsługi klienta i dokumentacji, a także rozwiązania proekologiczne – rozwój intermodalu, wykorzystanie LNG i technologii ograniczających emisje CO₂. Wprowadzanie nowoczesnych rozwiązań automatyzacji procesów z wykorzystanie AI jest priorytetem zarządu grupy na najbliższe lata.

Firma od lat prowadzi intensywny program inwestycyjny związany z rozbudową floty we wszystkich segmentach działalności.

Nie zamierzamy zmieniać tego profilu ponieważ jest on optymalny z punktu widzenia utrzymania odpowiedniej jakości świadczonych usług. Firma stosuje outsourcing który wspomaga elastyczność serwisu. Niemniej jednak pierwszeństwo ma tzw. flota własna. W najbliższych latach spodziewamy się znaczącego wzrostu ilości tankkontenerów, niezbędnych dla zabezpieczenia wzrostu usług świadczonych w segmencie intermodalnym” - powiedział prezes.

Kredyt zaciągnięty na zakup N/Z zmniejsza nominalną możliwość do finansowania kolejnych akwizycji. Niemniej spółka ma w zanadrzu wiele możliwości budowania finansowania w przypadku rozpoczęcia kolejnego procesu akwizycyjnego. Spółka monitoruje rynek w zakresie pozyskiwania kolejnych interesujących podmiotów, dodał prezes Trans Polonii.

Trans Polonia chce głębiej wchodzić na zachodnie rynki; zakłada kolejne przejęcia

Akcje własne faktycznie mogą stanowić wsparcie dla poprawy standingu finansowego w przypadku ich sprzedaży po godziwej cenie. Ponieważ obecny standing Grupy jest na satysfakcjonującym i bezpiecznym poziomie, pozwalającym na kontynuowanie również programu inwestycyjnego, sprzedaż akcji własnych nie jest brana pod uwagę.

Spółka od wielu lat wypłaca dywidendę, z wyjątkiem dywidendy za rok 2024, co wynikało z zwiększonego wysiłku inwestycyjnego i organizacyjnego przejęcia N/Z.

“W przyszłości będziemy starali się powrócić do regularnych podziałów zysków z akcjonariuszami, co jest uwzględniane w modelach finansowych związanych z funkcjonowaniem Grupy” - zadeklarował Cegielski.

Historia wypłaconych dywidend Trans Polonia

Rynek dobry i perspektywiczny

Prezes Trans Polonii ocenił, że rynek chemii płynnej w Europie rośnie w tempie stabilnym – popyt napędzają przemysł petrochemiczny, energetyka i farmacja.

“Oczekiwane są wzrosty rzędu kilku procent rocznie. W transporcie szkła widzimy dynamiczniejsze perspektywy – rozwój budownictwa i motoryzacji w Europie Zachodniej powoduje wzrost zapotrzebowania na specjalistyczną logistykę szkła. To segment o wysokiej barierze wejścia, w którym chcemy zbudować silną pozycję” - wskazał Cegielski.

Transport chemii płynnej charakteryzuje się stabilnymi marżami dzięki specjalistycznym wymaganiom i długoterminowym kontraktom z przemysłem. Transport szkła to nowy segment – biorąc pod uwagę specyfikę i bariery wejścia do tego biznesu to marże są również na stabilnym poziomie pozwalającym realizować usługi w odpowiednim standardzie jakościowym, dodał.

Rynek mierzony parametrem konsumpcji rośnie ze względu na wysoki standard życia mieszkańców Europy Zachodniej. Z kolei mierzony możliwościami produkcyjnymi fabryk chemicznych, które go zaopatrują przeżywa okres mierzenia się z wysokimi kosztami produkcji związanymi głównie ze wzrostem cen surowców.

“Dla nas, jako operatora najważniejszy jest ten pierwszy aspekt, ponieważ nie ma dla nas znaczenia czy obsługujemy ruch związany z produkcją w fabrykach europejskich czy ruch z portów ARA związanych z importem tańszych surowców z innych kontynentów. Tym samym oceniamy rynek na którym pracuje Grupa jako dobry i perspektywiczny” - podsumował Cegielski.

Trans Polonia SA - notowania giełdowe, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

Udostępnij