Przejdź do treści

Partner serwisu
Saxo Bank

AI w Polsce - 7% wdrożeń, 75% entuzjazmu. Wywiad z Tomaszem Sobolem z OVHcloud
Kategorie

"Realne wykorzystanie AI w firmach jest nadal niskie, ale spółki giełdowe są powyżej średniej" - Tomasz Sobol, OVHcloud

Udostępnij

AI w polskim biznesie jest głośna, ale realnych wdrożeń wciąż jest niewiele. O tym, co naprawdę dzieje się pod maską - od infrastruktury i bezpieczeństwa danych po przewagi spółek giełdowych - rozmawiamy z Tomaszem Sobolem, Deputy Marketing Director CEE w OVHcloud, na kanwie raportu „(Nie)gotowi na AI”. Pytamy o realne efekty wdrożeń AI, rolę infrastruktury, bezpieczeństwa, a także o to, czy 2026 może być rokiem przełomu.


Jeden z największych banków inwestycyjnych tnie koszty dzięki AI. W tle spowolnienie zatrudnienia i zwolnienia

Wdrażanie AI w firmie staje się jednym z najważniejszych trendów w polskim biznesie – coraz więcej przedsiębiorstw rozważa automatyzację procesów AI, choć faktyczne wdrożenie pozostaje wyzwaniem. Dane OVHcloud i PMR by Hume’s pokazują, że 75% średnich i dużych firm deklaruje pozytywne nastawienie do sztucznej inteligencji, ale z AI korzysta jedynie ok. 7% firm. Rynek AI w polskich przedsiębiorstwach wyceniany jest na ok. 1,8 mld PLN i rośnie w tempie 40% rocznie, a najczęstszy trend AI to digitalizacja, usprawnianie biura oraz automatyzacja obsługi klienta, szczególnie w dużych organizacjach. Średnie firmy wdrażają AI najczęściej w logistyce, a pytanie „jak wdrożyć AI w firmie?” nabiera coraz większego znaczenia w strategiach rozwojowych. Główne bariery to brak kompetencji, obawy o bezpieczeństwo danych i niewyraźnie zdefiniowane KPI wdrożeniowe.

Warto też zastanowić się, czy AI się opłaca. W wywiadzie Tomasz Sobol podkreśla, że spółki giełdowe wypadają w tym obszarze powyżej średniej, a realny wpływ AI widać w produkcji i łańcuchach dostaw. Rozmawiamy również o praktycznych aspektach wdrażania AI w biznesie oraz roli, jaką rozwiązania chmurowe i infrastruktura IT odgrywają w nowej gospodarce danych.w zakresie sztucznej inteligencji. Omawiamy także kluczowe kwestie takie jak automatyzacja procesów AI, bezpieczeństwo danych i suwerenność technologiczna w kontekście korzystania z europejskich chmur. W rozmowie omawiane są również globalne trendy AI w przedsiębiorstwach i pytanie, czy europejskie firmy mają realne szanse konkurować z amerykańskimi gigantami technologicznymi. Nie zabrakło też pytań inwestorskich o wyniki i perspektywy OVHcloud, które jest notowane na paryskim parkiecie.

Szymon Machalica: Na jakim faktycznie etapie jest wdrożenie AI w polskich firmach?

Tomasz Sobol: Na bardzo wczesnym. Jest dużo deklaracji - zachłysnęliśmy się technologią, ale realne wykorzystanie AI w firmach jest nadal niskie. Nasz raport pokazuje: w średnich firmach do 5%, w dużych ok. 8%. Na razie więcej się o wdrożeniach mówi niż faktycznie w tym zakresie działa.

SM: Na ile widać, że wdrożenie narzędzi faktycznie przekłada się na efektywność firm? Czy są zauważalne konkretne trendy w tym zakresie, czy AI się opłaca?

TS: Warto tu wskazać na branżę produkcyjną w której znaczenie ma wiele różnych wskaźników. Szczególne miejsca wdrożeń to warsztat technologiczny czy zarządzanie produkcją. Wprowadzenie dedykowanych LLM-ów w tych obszarach mocno wspiera planowanie, unikanie błędów, przewidywanie awarii, co przekłada się na wynik finansowy, bo firma lepiej zarządza ryzykiem przestojów i dostosowuje produkcję do trendów.

Debata Market Rebels i pokaz filmu „The Big Short”, 23 października, 19:00

SM: Czy w przeprowadzonym badaniu szczególnie uwidoczniły się spółki notowane na giełdzie?

TS: Badanie było anonimowe, więc trudno tu mówić o konkretnych firmach. Z pogłębionych pytań z osobami zarządzającymi wiemy jednak, że spółki giełdowe wdrażają AI - mają kapitał i chcą innowacji, które są w stanie podbijać wartość giełdową. Można zatem powiedzieć, że na tle całego rynku spółki giełdowe wypadają powyżej średniej, jeśli chodzi o poziom wdrożeń AI.

SM: A czy widać jakieś różnice sektorowe, np. między przemysłem, usługami, a logistyką?

TS: Zdecydowanie produkcja i logistyka mają wdrożenia AI realnie wpływające na wynik finansowy.

SM: Jak to wygląda w praktyce, czy AI już przekłada się na wzrost biznesu, czy na razie to głównie aspekt PR-owy i na zwrot z inwestycji trzeba czasu?

TS: Przesłanki są jasne, ale na ten moment trudno twardo powiedzieć, czy to dobra inwestycja, bo brakuje pełnych danych o tym, jak projekty były wdrażane. Często nie zdefiniowano kryteriów sukcesu, co powoduje, że trudno jest ocenić wpływ takich zmian na firmę.

SM: Czy wdrażając AI, firmy są zdane tylko na amerykańskie korporacje, bo miejsce przy tym „stoliku” zostały już obsadzone? Czy europejskie firmy mają realną szansę w tej konkurencji?

TS: Widać tu analogię do adopcji chmury przez wielkoskalowych dostawców tych usług. Aktualnie ok. 70% rynku europejskiego jest zdominowane przez dostawców zza Oceanu i podobnie jest z rozwiązaniami AI. Duzi gracze mają największy wpływ, co jednak nie wyklucza europejskich dostawców. Europejskie regulacje, rosnąca świadomość biznesu, zarządzanie danymi i suwerenności AI sprzyjają lokalnym dostawcom. To wszystko może sprawić, że rynek będzie się powoli zmieniał na korzyść Europy.

SM: Czy wdrożenia AI jako wsparcie procesów biznesowych i automatyzacja mogą opierać się na rozwiązaniach zewnętrznych, czy konieczne są polskie i europejskie serwery i chmura dla kontroli danych i suwerenności? 

TS: Korzystanie z europejskich dostawców infrastruktury i przechowywania danych jest kluczowe ze względu na regulacje, szczególnie w obszarach takich jak finanse, ubezpieczenia czy ochrona zdrowia. Nasz raport pokazuje, że najczęściej odbywa się to z udziałem wyspecjalizowanych partnerów zewnętrznych i gotowych LLM-ów - na rynku brakuje jeszcze wystarczającej liczby specjalistów do własnych wdrożeń. Często korzystamy z rozwiązań dużych dostawców, a Europa i Polska również dostarcza gotowe LLM-y – tu mamy lokalne rozwiązania, takie jak Bielik czy Plum. Coraz częściej też uruchamiamy te zbiory danych na europejskich serwerach, w tym właśnie w OVHcloud.

Złoto przełamuje 4 000 USD. Zdaniem analityków to sygnał zmiany paradygmatu.

SM: Jak rozwój AI wpływa na ruch w Internecie i jakie wyzwania stawia firmom opartym na obecności online - marketing, widoczność, szybkość transakcji, pozycjonowanie usług?

TS: Ruch na stronach rośnie, ale zmienia się sposób pozyskiwania informacji. U rozpoznawalnych dostawców amerykańskich coraz częściej użytkownicy szukają produktów i podejmują decyzje zakupowe przez agentów AI, a nie tradycyjne wyszukiwarki. Wkrótce pierwszym punktem kontaktu z produktem może być agent AI, a nie przeglądarka.

SM: Czy infrastruktura IT ma znaczenie z punktu widzenia obecności w AI?

TS: Znaczenie infrastruktury IT jest bezwzględnie kluczowe. Żaden system AI nie zadziała bez infrastruktury krytycznej. Dziś na rynku mamy dwóch najważniejszych dostawców technologii GPU pod AI - są to NVIDIA oraz AMD. Każdy dostawca hostingu, hiperskaler czy operator chmury, który chce się liczyć, musi budować własną infrastrukturę i jest to warunek dostarczania usług AI.

SM: W raporcie widać, że bezpieczeństwo danych AI stało się fundamentalnym kryterium wyboru konkretnych rozwiązań. Dlaczego?

TS: W OVHcloud dostarczamy dedykowane środowiska w różnych modelach: serwery dedykowane, środowiska AI, chmurę publiczną, a także chmurę prywatną, w której można stawiać LLM-y w wydzielonym środowisku. Nowością jest On-Prem Public Cloud - gotowa, zamknięta szafa z infrastrukturą GPU, którą np. banki czy ubezpieczyciele instalują w swoich serwerowniach. Dzięki temu mają pełną kontrolę nad zasobami do tworzenia np. rozwiązań AI.

SM: Jakie obszary AI są według OVHcloud najważniejsze dla wzrostu polskich firm w perspektywie 2-3 lat?

TS: Największe inwestycje widzimy w fintechu i ochronie zdrowia. W finansach rosną zastosowania w bankowości i ubezpieczeniach (predykcja ryzyk itp.). W zdrowiu technologia AI przyspiesza predykcję, wykrywanie anomalii, poszukiwanie terapii - tam są ogromne zbiory danych, czyli dane krytyczne. Bezpieczne przechowywanie tych informacji w Europie daje przewagę i pewność, że dane nie wyciekną do innych podmiotów. To jeden za aspektów suwerenności AI.

Bańka AI na horyzoncie? Goldman Sachs wyjaśnia, co naprawdę ciągnie rynek

SM: OVHcloud jest notowane na paryskim parkiecie. Jak duży udział w biznesie spółki ma segment AI - w Polsce i globalnie - i jaki może mieć to wpływ na wyniki finansowe spółki?

TS: Inwestycje i dostarczanie infrastruktury pod AI powinny zwiększać nasze przychody, choć procentowo trudno to aktualnie oszacować. Gałąź rozwiązań AI jest w naszej firmie intensywnie rozwijana od dwóch lat i wciąż rośnie. Stawiamy na pełne bezpieczeństwo danych i prywatną, zamkniętą infrastrukturę dla klientów, a do tego bazujemy na sprawdzonych, otwartoźródłowych LLM-ach. Klienci mogą korzystać z gotowych rozwiązań w pełni kontrolowany sposób.

Akcje OVH Groupe są dostępne na platformie SaxoTraderGo pod tym linkiem

Pentagon chce zwiększyć produkcję rakiet. Kursy akcji reagują, a sektor zbrojeniowy zaciera ręce

SM: Jakie perspektywy widzicie Państwo na 2026 rok?

TS: Z pewnością nadal będziemy rozwijać naszą ofertę w zakresie rozwiązań AI, ponieważ widzimy w nich istotny potencjał, wpływający również na wzrost wartości spółki. Technologie oparte na AI nie tylko wspierają rozwój naszej firmy, ale też odgrywają kluczową rolę w budowaniu europejskiej suwerenności technologicznej. Własne rozwiązania to sposób na wzmacnianie kontroli nad zasobami i danymi, a także gwarancja bezpieczeństwa oraz zgodności z lokalnymi regulacjami dla klientów. Dostarczając nowoczesne produkty chcemy kształtować przyszłość cyfrowej Europy w oparciu o niezależność, transparentność i wybór. 


 

Market Rebels

Bilety na Market Rebels dostępne pod tym linkiem

Udostępnij