BYD wyprzedza Teslę w UE. Akcje Elona Muska bledną mimo euforii na Wall Street
Na europejskim rynku aut elektrycznych zmienia się układ sił. Sierpniowe dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) pokazują, że aut BYD zarejestrowano w Unii 9 130 samochodów elektrycznych – wzrost o 201% r/r – podczas gdy Tesli zarejestrowano 8 220 aut, co oznacza spadek o 37% r/r. To drugi miesiąc z rzędu, gdy chiński konkurent ma przewagę na rynku unijnym.
Tesla znowu na huśtawce. Kurs rośnie, ale Europa przypomniała o problemach
BYD rośnie, Tesla hamuje w UE
Jeśli do statystyk dołączyć Wielką Brytanię, Norwegię i pozostałe kraje EFTA, Tesla odzyskuje prowadzenie: 14 831 sprzedanych aut wobec 11 455 w BYD. Ale i tu widać rozjazd dynamik - sprzedaż Tesli spadła o 22% r/r, podczas gdy BYD urósł o 216%. W ujęciu od początku roku w regionie EFTA (z UK i Norwegią) Tesla ma 133 857 rejestracji, co oznacza spadek o 33% r/r. BYD? 95 940 sztuk i wzrost o 280% r/r. Europejski pejzaż staje się dla Muska bardziej wymagający, a przewagi budowane w latach boomu EV wyraźnie się kurczą.
Tesla stawia na AI i robotykę. Wycena rośnie szybciej niż zyski, co może być problemem
Globalnie Tesla też jedzie na niższym biegu. W pierwszym półroczu 2025 r. spółka sprzedała 721 tys. samochodów - o ok. 13% mniej niż rok wcześniej. Konsensus na trzeci kwartał zakłada 447 tys. sztuk, co oznaczałoby spadek o ok. 3% wobec 463 tys. z trzeciego kwartału 2024 r. Źródeł słabości jest kilka: ostrzejsza konkurencja, postarzała linia modelowa oraz czynnik wizerunkowy - obawy, że miejsce Elona Muska w administracji Donalda Trumpa zraziło część proekologicznych, lewicujących klientów. W Europie, gdzie polityka klimatyczna spotyka się z pragmatyzmem domowych budżetów, taka mieszanka zaczyna ważyć coraz bardziej.
Zmiana strategii Elona Muska daje Tesli drugie życie. Inwestorzy znów kupują wizję
Wizja kontra liczby
Paradoks polega na tym, że kurs TSLA jeszcze w środę rósł o 4%. Impulsem była obrona przez Muska jego nowego pakietu wynagrodzenia - 425 mln opcji powiązanych z ambitnymi kamieniami milowymi. Przy pełnej realizacji celów wycena pakietu sięgałaby ok. 1 bln, w tym m.in. warunku osiągnięcia 400 mld rocznego Ebitda. Dla kontekstu: według szacunków FactSet Apple w 2025 r. ma wygenerować ok. 145 mld Ebitda, a Tesla ok. 13 mld. Głosowanie nad pakietem dopiero w listopadzie, ale historia dwóch wcześniejszych zatwierdzeń nagrody z 2018 r. każe zakładać, że akcjonariusze znów mogą przychylić się do prośby założyciela.
Akcje Tesli są dostępne na platformie SaxoTraderGo pod tym linkiem
Z rynkowego dystansu wygląda to tak: od początku roku do środy TSLA była na plusie o ok. 10%, a w ujęciu 12 miesięcy o ok. 74%. Ostatnie dwa tygodnie to rollercoaster - +27% w 10 sesji - ale czwartkowy poranek studzi nastroje. Europejskie dane rejestracyjne są chłodne i mogą w krótkim terminie wpływać na wycenę, zwłaszcza jeśli kolejne odczyty potwierdzą przewagę BYD i słabszą dynamikę Tesli na naszym rynku.
Opcjonalnie: https://zagranica.strefainwestorow.pl/

