Wyniki gigantów z branży gier. Take-Two Interactive obniża prognozy finansowe, a Activision Blizzard liczy na finalizację przejęcia przez Microsoft w połowie roku
Take-Two Interactive po publikacji kwartalnych wyników, obniża całoroczną prognozę przychodów i ostrzega, że strata netto będzie wyższa niż zakładano. Natomiast Activision Blizzard nie ma na co narzekać po ubiegłorocznych premierach Overwatch 2 oraz Call of Duty: Modern Warfare II.
Na Wall Street w najlepsze trwa okres publikacji raportów finansowych. 6 lutego swoje wyniki zaprezentowało dwóch gigantów z branży gier, czyli Tak-Two Interactive oraz Activision Blizzard. Co prawda pierwszy z nich może pochwalić się wzrostem przychodów rok do roku o ponad 50%, jednak strata netto okazała się wyższa niż zakładano i tym samym zrewidowano całoroczne prognozy wyników. Strauss Zelnick, CEO Take-Two Interactive powiedział: „Kiedy wyniki są słabe, biorę za nie osobistą odpowiedzialność. Nasze zespoły dostarczają i to z nadmiarem. Dostarczają hity, to jest to, co mają robić. Nie mógłbym być z nich bardziej dumny”.
Drugim gigantem, który wczoraj opublikował wyniki było Activision Blizzard. Mimo że nadal nie doszło do finalizacji przejęcia przez Microsoft, spółka nie może narzekać na ubiegły rok. Wsparciem dla wyników była premiera Overwatch 2 w modelu free-to-play oraz odświeżona wersja gry z 2009 roku, czyli Call of Duty: Modern Warfare 2. Bobby Kotick, dyrektor generalny Activision Blizzard powiedział wczoraj: „Zakończyliśmy rok 2022 z rekordowymi kwartalnymi rezerwacjami netto, ponieważ wypełniliśmy naszą misję przynoszenia epickiej radości graczom. Nie możemy się doczekać historycznego roku, ponieważ pracujemy nad połączeniem z firmą Microsoft”.
Take-Two spodziewa się gorszego roku
Twórca takich serii gier jak Grand Theft Auto czy Red Dead Redemption, jest jedną z najpopularniejszych firm z branży gier. Jednak od ostatniej premiery spółki już trochę czasu minęło, a gracze oraz inwestorzy z niecierpliwością czekają na pierwsze materiały z zapowiadanego GTA VI. Co jakiś czas pojawiają się plotki, że ten dzień nadchodzi wielkimi krokami, a spekulacji na temat fabuły znajdziemy mnóstwo w sieci.
Jednak nim Take-Two ogłosi całemu światu GTA VI, musi zmierzyć się z problemami finansowymi. W III kwartale 2022/2023 spółka wypracowała niższe przychody oraz rezerwacje netto (forma skorygowanego przychodu popularna wśród analityków) od prognozowanego przedziału. Przychody we wspomnianym okresie wyniosły 1,41 mld USD. Oznacza to wzrost o 56% rdr, jednak wynik jest poniżej szacowanego przedziału na poziomie 1,43 do 1,48 mld USD.
Rezerwacje netto natomiast wyniosły 1,38 mld USD, czyli wzrost o 60% rdr. Jednak to kolejny wynik poniżej prognozowanego przedziału od 1,41 mld USD do 1,46 mld USD.
Twórcy GTA odnotowali również wyższą stratę netto na poziomie 153 mln USD, w porównaniu do 144 mln USD zysku netto w analogicznym kwartale ubiegłego roku. Tym samym całoroczna prognoza uległa pogorszeniu, o czym ostrzegł wczoraj Strauss Zelnick. Aktualna całoroczna prognoza przychodów znajduje się w przedziale od 5,24 do 5,29 mld USD (poprzednio 5,4 do 5,51 mld USD przychodów). W przypadku straty netto: 704 mln do 721 mln USD (poprzednio 631 mln do 674 mln USD straty netto).
Niższe kwartalne wyniki oraz obniżenie prognozy przyczyniły się do ogłoszenia programu redukcji kosztów. Ma to na celu wyeliminowanie około 50 mln USD kosztów rocznie. Strauss Zelnick nie chce iść śladem spółek technologicznych i podkreślił, że nie zamierza redukować zatrudnienia. Jak już przytoczyliśmy na wstępie, za słabe wyniki odpowiedzialność bierze na siebie.
Firma nie ma zaplanowanych dużych premier na 2023 rok, dlatego też chwali się poniższymi liczbami sprzedanych egzemplarzy swoich najpopularniejszych serii. Warto przypomnieć, że spółka przed ogłoszeniem przejęcia Blizzarda przez Microsoft na początku 2022 roku, informowała o swojej akwizycji, czyli zakupie producenta gier mobilnych Zynga.
Activision Blizzard daje radę
Zacznijmy od wyników finansowych za 2022 rok. W minionym roku twórca takich serii jak Call of Duty wypracował 7,5 mld USD przychodów (spadek o 14,5% rdr), a zysk netto był na poziomie 1,5 mld USD (tutaj spadek jest znaczniejszy, bo o blisko 44% rdr). Rezerwacje netto odnotowały lekki wzrost do poziomu 8,51 mld USD. Lepiej prezentują się wyniki za IV kwartał, za sprawą wspomnianej już premiery gry Call of Duty: Modern Warfare II i rosnącej popularności Overwatch 2, które zostało udostępnione w modelu free-to-play.
W porównaniu do Take-Two Interactive, Activision Blizzard szykuje w tym roku kolejne duże premiery. Mowa o Diablo IV, zaplanowanym na początek czerwca. Poprzednia część sprzedała się w nakładzie 30 mln egzemplarzy. Jednak kluczową kwestią w tym roku będzie finalizacja przejęcia Activision przez Microsoft. Plany zostały ogłoszone ponad rok temu, w styczniu 2022 roku. Do tego czasu zarówno amerykańscy jak i europejscy regulatorzy wyrażają obawy o transakcje. Oczywiście pełen niepokoju jest również Sony, główny konkurent Microsoftu na rynku konsol.
Według niektórych źródeł finalizacja transakcji powinna mieć miejsce w czerwcu bądź lipcu. Również Bobby Kottick, dyrektor generalny Activision Blizzard podkreśla, że to będzie kluczowy rok dla firmy po przejęciu przez Microsoft. Przypomnijmy, że transakcja, jeżeli dojdzie do skutku, będzie największą w branży gier, ponieważ ma ona kosztować 68,7 mld USD.
Te spółki zaczynają 2023 rok fatalnie. Przegląd indeksu S&P500