Przybywa "shortów" na GPW. Zagraniczne fundusze inwestycyjne grają na spadek akcji zwłaszcza detalistów
Rośnie liczba krótkich pozycji (tzw. shortów) w rejestrze Komisji Nadzoru Finansowego (KNF). Pod koniec września w zestawieniu, obok stałych bywalców, pojawił się Rainbow. Z resztą "popyt" grających na spadki koncentruje się na akcjach szeroko pojętego business to consumer (B2C).
Na koniec września w zestawieniu "Rejestr Krótkiej Sprzedaży", Komisja pokazuje 21 ujawnionych, aktywnych pozycji obejmujących 12 spółek. Warto pamiętać, że widzimy tylko pozycje od 0,5% kapitału – to próg ujawnienia publicznego w Polski i UE. Mniejsze (np. 0,3–0,4%) nie są w rejestrze publicznym, choć podlegają zgłoszeniu do nadzoru. W Polsce próg prywatnego raportowania jest obecnie 0,1% (z wnioskami nadzoru, by go podnieść do 0,2% na zgodność z SSR). W praktyce więc część „shortów” jest niewidoczna w publicznym zestawieniu. Ale te ujawnione przynoszą bardzo ciekawe wnioski…
Rejestr krótkich pozycji KNF
Klaster shortów na CCC
W ostatnim czasie obserwowany jest wzrost łącznych shortów na CCC, Kruku, Rainbow Tours, czy Budimeksie. Fundusze odpuściły nieco CD Projekt, minimalne zmniejszenie pozycji krótkich netto widać na Pepco i Dino. Najaktywniejsi posiadacze shortów po względem liczby pozycji to Qube Research & Technologies oraz Marshall Wace (pozycje na 5 akcjach spółek z GPW), kolejne są Parvus i Kintbury, ale z jedynie po 2 shortowanymi spółkami.
Zdecydowanie najmocniej „shortowanym” papierem na GPW jest aktualnie CCC prezesa Miłka, gdzie łączna liczba krótkich pozycji netto utrzymywana przez aż siedem funduszy wynosi 5,37%. Tu można mówić już o klastrze grupy funduszy skupionych na jednej spółce. Jest to wyraźny sygnał relatywnie wysokiego konsensusu co do oczekiwanych perspektyw spadku kursu.
CCC, jako gracz omnichannel z dużą siecią i znaczącym wolumenem kolekcji sezonowych, pozostaje podatny na przeceny (markdowny) i „pomyłki zakupowe” w obszarze czy to rozmiarowym, czy dopasowania do trendów sezonowych. Shorty lubią asymetrię, według której gdy popyt słabnie marża szybko ulega erozji. Zatem prezes Miłek z ekipą, po imponującej odsieczy, jaką wykonał w biznesie i wycenie grupy, musi teraz udowodnić shortującym że się mylą skutecznie stawiając czoło “business as usual” i warunkom pogodowym tej jesieni. CCC może pokonać shorty kolejnymi kwartałami z wysoką EBITDA i konwersją gotówki przy niskiej skali przecen.
CCC z optymizmem patrzy na II półrocze (opis)
Handel faworytem shortujących
Zwraca uwagę, że relatywnie duże krótkie utrzymywane są na Pepco (2 fundusze na łącznie 1,49%), LPP (1 fundusz z pozycją netto 0,79%), czy Dino. Ewidentnie sektor handlowy jest na celowniku “shortujących” funduszy. Widać, że krótkie pozycje koncentrują się na walorach spółek handlu, odzieży i ogólnie szerokiego sektora konsumpcyjnego. Być może powodem jest oczekiwanie na potknięcie wynikowe spółek z tej branży, których marże są wrażliwe na wahania popytu.
Spekulanci shortujący na polskim rynku to międzynarodowe organizacje i patrzą na nasz rynek "z lotu ptaka". Być może ich zakład o słabość akcji sektora handlowego wynika np. presji cenowej od platform cross-border. Import tanich dóbr consumer fashion przez platformy o niskich kosztach i agresywnych promocjach podbija wrażliwość popytu na cenę i wywołuje presję na marże detalistów. Zjawisko jest strukturalne i rośnie zasięgowo, co branża handlowa wskazuje jako bezpośrednie zagrożenie dla lokalnych retailerów. Ponadto NBP sygnalizuje ryzyko spowolnienia w 2026, a detal B2C ma wysoką elastyczność dochodową, co może kusić do gry pod cięcia wynikowego guidance.
Czy CD PROJEKT "rozrzuci okruszki" i zaskoczy na Gamescom nowymi informacjami o Wiedźminie 4?
Całkiem popularne są także firmy z obszaru chemia i budowlanka: Grupa Azoty, Kęty, Budimex, gdzie przesłanką może być ryzyko ekspozycji na ceny surowca, presja na CAPEX, czy kontraktację. Gamingowy rodzynek, czyli CD Projekt, jest na radarze shortujących od dłuższego czasu, ale po wcześniejszych wejściach i zejściach shortów w 2024–2025 widać redukcje odzwierciedlające siłę akcji dewelopera w obliczu oczekiwania na kolejne “okruchy marketingowe” z produkcji Wiedźmina 4.
Najnowszym papierem z GPW na którym ujawnił się shortujący jest Rainbow Tours. Kurs spółki nie ma dobrej passy od przeszło miesiąca. Wyniki finansowe za I półrocze, mimo solidnych zysków, stanowiły rozczarowanie, gdyż pobudziły obawy na marże na wycieczkach. Z resztą "turystyczny short" wpisuje się w omawianą wcześniej popularność akcji sektora detalicznego (B2C) wśród grających na spadki.
Grupa Rainbow Tours miała w I półroczu 84,6 mln zł zysku netto j.d.
