Studenac jednak nie zadebiutuje na giełdzie. Spółka odwołuje ofertę publiczną
Chorwacka sieć sklepów spożywczych Studenac, zarządzająca ponad 1400 placówkami zawiesza ofertę publiczną akcji. Grupa zamierzała pozyskać do 80 mln EUR brutto w ramach emisji nowych akcji i zadebiutować na giełdach w Warszawie oraz w Zagrzebiu.
W IPO, Studenac oferował akcje nowej emisji oraz część akcji sprzedawanych przez obecnych akcjonariuszy, w tym fundusz Enterprise Investors, znany m.in. z sukcesu polskiej sieci Dino. Spółka planowała przeznaczyć środki na dalszy rozwój sieci sklepów, przejęcia oraz redukcję zadłużenia.
„Podczas naszych licznych spotkań i rozmów z polskimi, chorwackimi i międzynarodowymi inwestorami, widzieliśmy rzeczywiste zainteresowanie modelem biznesowym Studenac oraz uznanie dla naszego dynamicznego rozwoju oraz planów dalszej ekspansji. Jednak z powodu trudnych warunków na rynkach kapitałowych, wspólnie z naszym większościowym akcjonariuszem podjęliśmy decyzję, by nie kontynuować oferty akcji Spółki." - mówi Michał Seńczuk, prezes zarządu.
"Wierzymy w naszą strategię, pozostając w pełni zaangażowanym w kontynuowanie obranej ścieżki rozwoju. Chcemy utwierdzić naszych pracowników, inwestorów i wszystkich interesariuszy, że potrafimy budować wartość firmy. Serdecznie dziękujemy wszystkim inwestorom, którzy obdarzyli nas zaufaniem w tym procesie. Zamierzamy kontynuować organiczny rozwój sieci Studenac poprzez otwieranie nowych sklepów, a także realizować naszą sprawdzoną strategię konsolidacji rynku poprzez akwizycje innych graczy w Chorwacji i Słowenii. Możliwe, że w przyszłości, gdy warunki rynkowe będą bardziej sprzyjające, wrócimy do planów przeprowadzenia oferty publicznej oraz notowania akcji Studenac na giełdzie" - dodaje.
Studenac to największa i najszybciej rozwijająca się sieć sklepów spożywczych w Chorwacji. Na koniec września 2024 r. zarządzała 1404 sklepami, w tym 1372 w Chorwacji i 32 w Słowenii. Od momentu przejęcia przez Enterprise Investors w 2018 roku, sieć trzykrotnie zwiększyła liczbę placówek, rozwijając się zarówno organicznie, jak i poprzez akwizycje.
Debiut Studenac i oferta akcji. Analiza IPO - co warto wiedzieć o spółce
Strategia, ambicje i zawieszenie oferty
Studenac bazuje na modelu proximity, czyli lokalizowaniu sklepów w dogodnych miejscach blisko konsumentów. Dodatkowo korzysta z przychodów generowanych przez turystów, którzy odpowiadają za około 10% rocznych dochodów sieci. Środki z IPO miały wzmocnić rozwój strategiczny, ale także pomóc w redukcji zadłużenia, które wzrosło w związku z dynamiczną ekspansją.
Decyzja o zawieszeniu oferty publicznej została podjęta w trudnym momencie na rynku kapitałowym. Po sukcesie innych ofert, takich jak Żabka, oczekiwania wobec nowych debiutów były wysokie. Jednak niestabilność rynku oraz konkurencyjne środowisko mogły zniechęcić inwestorów do udziału w IPO. Nie pomógł też dołujący kurs Żabki oraz niedawno odwołana oferta publiczna grupy TTMS.
Studenac wyceniony atrakcyjniej niż Żabka, wynika z prognoz banków