Przejdź do treści

udostępnij:

Kategorie

Nasza strategia jest wypadkową trendów rynkowych, za którymi stoją konkretne dane - Jakub Budziszewski CEO SEDIVIO

Udostępnij

SEDIVIO zadebiutowało na NewConnect w 2015 roku, pod wcześniejszą nazwą EC2, a kurs odniesienia wynosił wówczas 0,3 zł. Dzisiaj cena akcji oscyluje w okolicach 15 zł, a kapitalizacja wynosi ponad 40 mln zł. Jakub Budziszewski CEO SEDIVIO wyjaśnia nam w rozmowie kluczowe aspekty, które wpłynęły na sukces spółki, odpowiada na pytania na temat strategii rozwoju i przyszłość branży informatycznej.

SEDIVIO to spółka, która specjalizuje się w opracowywaniu rozwiązań informatycznych, udzielaniu wsparcia doradczego w projektach IT, przeprowadzaniu audytów i doskonaleniu istniejących rozwiązań, a także precyzowaniu wymagań dotyczących systemów IT. Jej obszar działania obejmuje projekty dla firm o różnej skali, zarówno dużych jak i małych, oraz jednostek administracji publicznej. Jeszcze w tym roku spółka zamierza opublikować nową strategię.

Zobacz także: Technologie Medicalgorithmics i Kardiolytics są komplementarne i mogą nam pozwolić wejść na znacznie większy rynek niż ten na którym działamy - Maciej Gamrot i Przemysław Tadla

Szymon Machalica: W jakich obszarach SEDIVIO obecnie prowadzi swoją działalność? Jak można je podzielić pod względem generowanych przychodów ze sprzedaży?

Jakub Budziszewski: Tak jak dotychczas, realizujemy projekty z obszaru e-zdrowia dla jednostek publicznych, co zapewnia nam stabilność i daje możliwość rozwoju. Zgodnie z naszą strategią koncentrujemy się na rozwoju w obszarze security, a także zdobywamy kompetencje w obszarze AI.

W każdym z tych obszarów realizowaliśmy projekty, choć nie ukrywam, że najważniejszy jest dla nas rozwój w zakresie bezpieczeństwa. W ramach realizacji tej części strategii podpisaliśmy umowy ramowe, w tym jedną z rządowym Centrum Cyberbezpieczeństwa.

Rozwijamy też własny strategiczny produkt w tym obszarze pod nazwą Cyrima. Jest to rozbudowany system złożony z czterech komponentów. Celem Cyrimy jest zabezpieczenie procesów wytwórczych w średnich i dużych organizacjach. Obecnie tego typu wsparcie świadczone jest głównie za pośrednictwem usług doradczych, my będziemy ten proces automatyzować w celu ograniczenia jego kosztów i obejścia problemów związanych z niedostępnością ekspertów na rynku.

Prace nad naszym rozwiązaniem są już bardzo zaawansowane i właśnie rozpoczynamy etap wczesnej adopcji rozwiązania.

Co to oznacza?

Faza wczesnej adopcji to okres, w którym udostępnimy nasze rozwiązanie wybranej grupie organizacji, które reprezentują najbardziej perspektywiczne dla nas segmenty rynku. Będą one mogły korzystać z prototypowej wersji Cyrimy, kontestując nasze pomysły, podejście do budowy interfejsów, wydajność i łatwość implementacji procesów, które są ważną częścią naszego rozwiązania.

Po zakończeniu tej fazy, nasz zespół zbierze od nich informacje zwrotne, które wykorzystamy na potrzeby wprowadzenia finalnych poprawek przed oficjalną premierą. Ma to na celu lepsze dostosowanie produktu do oczekiwań rynku.

Zachęcam do wizyty na cyrima.com, gdzie można znaleźć więcej informacji na temat Cyrimy, a także skontaktować się z nami i porozmawiać o możliwości dołączenia do grona early adopterów.

Jakie rodzaje partnerstw nawiązujecie w obecnej fazie rozwoju i jakie jest ich znaczenie dla przyszłego rozwoju produktu?

Etap wczesnej adopcji wymaga od nas pozyskania partnerów zainteresowanych innowacjami w obszarze bezpieczeństwa. Oprócz tego nawiązujemy współpracę z firmami, które będą pełnić rolę dystrybutorów produktu, wspierając naszą sprzedaż w zamian za szereg korzyści. Trzecia grupa to partnerstwa o charakterze medialnym – nawiązujemy relacje z influencerami i organizacjami, których odbiorcy mogą być zainteresowani naszym produktem.

Rozwijamy również relacje z ekspertami, którzy wspierali nas w zakresie rozwoju samego frameworku. Zależy nam na tym, aby ich wkład nie pozostał anonimowy – szczególnie, że są to podmioty, które cieszą się dużym autorytetem w branży.

Zobacz także: Inflacja zbliży się do celu inflacyjnego w 2025 roku, wynika z prognozy NBP

Jak ocenia pan obecną sytuację w branży IT zarówno w skali ogólnej, jak i w kontekście jej własnej działalności?

Dostosowywanie się do nowych technologii to nasza specjalność. Szybko reagujemy na nowinki w branży i chcemy jak najszybciej realizować projekty w oparciu o nowe technologie. Nie inaczej jest z głośnym ostatnio AI.

Szukamy poprawy wydajności w naszej pracy oraz wykorzystujemy usługi do automatyzacji procesów dla naszych klientów. W tym roku opublikujemy nową strategię na lata 2024-2025. Będziemy w niej prezentować kierunki rozwoju w oparciu o analizę sytuacji rynkowej i potencjał nowych rozwiązań w branży IT.

Jakie konkurencyjne przewagi posiada SEDIVIO w obecnym środowisku?

Mamy wieloletnie doświadczenie w obszarach, w których działamy. Zdobyliśmy je, pracując przy systemach obsługujących nie tysiące, lecz niekiedy nawet i miliony kont użytkowników – to duże i skomplikowane rozwiązania. Ponieważ do obsługi takich projektów konieczne było często szybkie i sprawne skalowanie zespołu, a także pozyskiwanie nowych kompetencji, staliśmy się w tym mistrzami. Realizację każdej nowej części składowej naszej strategii zaczynamy od uzupełnienia kompetencji w tym obszarze, stawiając na doświadczonych ekspertów.

Wiedza dziedzinowa naszych specjalistów w obszarze medtech jest unikalna. W naszym zespole znajdują się zarówno analitycy, którzy znają regulacje i specyfikę funkcjonowania podmiotów medycznych, jak i programiści z doświadczeniem w integracji z rozwiązaniami dostępnymi w tej dziedzinie. Większość z nich zresztą sami współtworzyli.

W tym miejscu warto też zaznaczyć, że e-zdrowie jest regulowaną branżą, która jednocześnie posiada skromne w stosunku do potrzeb wewnętrzne zasoby IT i niemal całkowity brak zasobów w zakresie security. W takiej sytuacji klienci doceniają, gdy dostawca zna i sam potrafi zaadresować ciążące na nich wymagania z obszaru bezpieczeństwa. W naszym przypadku dojdzie do tego możliwość zaoferowania im dodatkowo Cyrimy, która sprawi, że dzięki współpracy z nami otrzymają nie tylko zamówione oprogramowanie, lecz także, dodatkowo, pakiet przetestowanych w praktyce podczas naszej współpracy dobrych praktyk - który będą mogli wykorzystywać w innych projektach.

Jak SEDIVIO ocenia osiągnięcia i postępy w realizacji strategii w ciągu ostatnich dwóch lat w porównaniu z założeniami planu strategicznego na lata 2022-2023? Jakie cele udało się zrealizować, a jakie możliwości można było lepiej wykorzystać?

W tej chwili najważniejszym elementem strategii pozostaje Cyrima, która – jak już mówiłem – wchodzi właśnie w kluczowy moment wczesnej adopcji.

Jeśli zaś chodzi o pozostałe jej składowe, to już sama aktywna komunikacja z inwestorami i akcjonariuszami była jednym z założeń obecnej strategii i bardzo mnie cieszy, że udało nam się z sukcesem je zrealizować. Zrealizowaliśmy obecnie niemal wszystkie kamienie milowe z naszej strategii. Pozyskaliśmy nowe, kluczowe kompetencje z obszaru finansów czy cyberbezpieczeństwa, pozyskaliśmy finansowanie na rozwój Cyrimy, podpisaliśmy umowy w kluczowych z naszego punktu widzenia obszarach rozwoju, a także zmieniliśmy nazwę i przeprowadziliśmy rebranding naszej spółki. Urósł nasz zespół, rosły też przychody, co wykazywaliśmy konsekwentnie w kolejnych raportach okresowych.

To, od czego trochę odeszliśmy, to blockchain. Zrealizowaliśmy wprawdzie projekt z tego obszaru, lecz rozkwit rozwiązań AI spowodował, że nieco odeszliśmy od pogłębionych badań nad budową korzyści na bazie naszego doświadczenia w blockchain, a skupiliśmy się właśnie na jak najszybszym pozyskaniu wiedzy i testach wykorzystania AI. Spodziewamy się, że przyniesie to wymierne korzyści w planowanych projektach.

Powiedział pan o nowej strategii na lata 2024-2025. W jaki sposób obecna sytuacja na rynku branży IT wpływa na kształtowanie jej założeń? Jak SEDIVIO planuje wykorzystać aktualną sytuację w branży w celu osiągnięcia sukcesu i przewagi konkurencyjnej?

Nie możemy zdradzić zbyt wiele szczegółów przed publikacją strategii. Kto jednak uważnie śledzi nasze ruchy, ten wie, że nasza strategia jest wypadkową trendów rynkowych, za którymi stoją konkretne dane, oraz doświadczenia naszego zespołu i obszarów, w których czujemy się silni dzięki pozyskanym kompetencjom i zrealizowanym projektom.

Szukamy szans w aktualnie panujących warunkach na rynku. A ponieważ opieramy się głównie na zleceniach z sektora publicznego, jesteśmy odporni na problemy przybywające zza oceanu, co stawia nas w pozycji pomiotu stabilnego i bezpiecznego z punktu widzenia naszych inwestorów.

Taka pozycja zapewnia nam mamy komfort do poszukiwania szans o największym potencjale pod względem rozwoju naszej spółki, bo nie musimy stawiać wszystkiego na jedną kartę czy robić jakichkolwiek nerwowych ruchów - utrzymujemy się ze stabilnego źródła przychodów.

SEDIVO WYKRES

Wykres spółki z dnia 13.07.2023

Na jakich fundamentach opierać się będzie nowa strategia? Czy spodziewać się można podobnie dynamicznego rozwoju spółki, jak miało to miejsce w ciągu ostatnich dwóch lat?

Wykorzystujemy nasze dotychczasowe działania, szukając efektu synergii. Przy tworzeniu Cyrimy pozyskaliśmy kompetencje i doświadczony zespół, co pozwoli nam rozwijać usługi doradcze SEDIVIO w branży charakteryzującej się ogromnym popytem na specjalistów. Widzimy w tym potencjał, który pomoże nam zbudować nową stabilną gałąź przychodów spółki.

Czy oprócz wprowadzenia produktu Cyrima do sprzedaży, zarząd spółki planuje poszukiwać innych źródeł przychodów w dziedzinie cyberbezpieczeństwa?

Jak najbardziej. Co więcej, z perspektywy naszej spółki Cyrima jest narzędziem pozycjonującym nas na rynku dostawców usług z zakresu bezpieczeństwa informacji.

Koncepcja tego produktu powstała, gdy zastanawialiśmy się, jak wejść na ten lukratywny, ale jednocześnie bardzo konkurencyjny rynek.

Cyrima w komunikacji zwraca się i będzie się zwracać do klienta końcowego, ale kiedy spojrzymy na nasz produkt z perspektywy SEDIVIO - stanowi on przede wszystkim sposób na pozyskanie trwałej przewagi konkurencyjnej w tym wymiarze dla nas i naszych partnerów. Zyski z licencji będą wisienką na torcie.

 Jakie kluczowe wydarzenia i informacje inwestorzy powinni śledzić w przypadku SEDIVIO do końca 2023 roku?

Mogę tylko powiedzieć, że z pewnością warto szczególnie uważnie śledzić SEDIVIO w najbliższych miesiącach. Intensywny rozwój narzędzia Cyrima, a także zgodnie z tym, co powiedziałem, publikacja nowej strategii rozwoju i wejście SEDIVIO na rynek usług doradczych w obszarze cyberbezpieczeństwa to z pewnością trzy ważne tematy, o których będziemy mówić. Dalej zamierzamy występować także w postępowaniach publicznych i, jak zawsze, będziemy o nich informować.

Szykujemy się na bardzo intensywny czas. Nie mogę jednak zdradzić więcej szczegółów. Zachęcam do wizyty na inwestycja.sedivio.com, zapisania się do newslettera dla inwestorów i akcjonariuszy, a także do śledzenia naszej spółki w mediach społecznościowych.

Zobacz także: Warren Buffett i jego fascynacja Apple: strategiczna inwestycja na lata

Udostępnij