Inflacja żywności napędza wyniki Dino. Polska spółka, pod względem przychodów, rośnie w rekordowym tempie
Dino Polska w opublikowanych wynikach finansowych za III kw. 2022 r. wykazało wysokie dynamiki wzrostowe. Poziom przychodów i zysków był około 50% wyższy niż rok wcześniej, a głównym powodem rosnących wyników była wysoka inflacja żywności i rosnąca sieć sklepów.
Dynamika wzrostu przychodów w roku 2021 wobec 2020 wyniosła 32%. Niemal tyle samo wyniosła rok wcześniej. Z kolei w najnowszych danych za III kw. 2022 r., dynamika ta skoczyła do 54%. Tempo otwierania nowych sklepów utrzymywało się do tej pory na zbliżonym poziomie, a to oznacza, że przyrost dynamiki jest pochodną właśnie wyższej inflacji żywności niż w poprzednich okresach. Spółka bardzo dobrze radzi sobie ze stroną kosztową. Widać to porównując dynamiki przychodów i kosztów operacyjnych. Zdecydowanie największa pozycja kosztów sprzedaży i marketingu wzrosła w wyraźnie wolniejszym tempie (43,5%) od dynamiki przychodów. Zysk operacyjny w III kw. br. wyniósł 460 mln zł i był o 57% wyższy niż rok wcześniej. Natomiast wynik na poziomie netto osiągnął wartość niemal 340 mln zł i był wyższy o 48% w ujęciu rok do roku. Łącznie po 9 miesiącach tego roku, zysk netto Dino wyniósł 804 mln zł wobec 570 mln zł rok wcześniej.
Źródło: Dino Polska
Zobacz także: Dino Polska podtrzymuje, że celem na '22 jest utrzymanie płaskiej marży EBITDA rdr (opis)
Zyskowność rośnie wraz z przychodami
Istotną pozycją dla inwestorów giełdowych określającą zyskowność spółki jest EBITDA. Również spółka w swoich raportach finansowych wskazuje tę daną w dedykowanej tabelce. W III kw. br. EBITDA Dino wzrosła do 536 mln zł wobec 358 mln zł w okresie porównywalnym. Spadła natomiast marża EBITDA z poziomu 10,3% do 10%. Lekko spadkowa tendencja była widoczna również w poprzednim kwartale i nie powinno być ona zaskoczeniem dla inwestorów. Podczas konferencji wynikowej, dyrektor finansowy Dino Michał Krauze powiedział, że celem na ten rok jest utrzymanie płaskiej marży EBITDA w ujęciu rok do roku. Z kolei jako cel długoterminowy wskazał poprawę marży EBITDA. Dodał jednak, że przyszły rok jest pod dużą niepewnością i „trudno prognozować na ten moment”.
Źródło: Dino Polska
Zobacz także: Dino zakłada, że CAPEX w 2023 r. nie będzie dużo niższy rdr (opis)
Sprzedaż porównywalna mocno w górę
Dino Polska od lat słynie z bardzo efektywnej polityki sprzedażowej, która widoczna jest we wskaźnikach dotyczących właśnie poziomów sprzedaży. Takim przykładem może być wskaźnik LFL (sprzedaż w sklepach funkcjonujących ponad 12 miesięcy), który w III kw. 2022 r. wyniósł 33,2% i był wyższy o blisko 16 p.p. od odczytu inflacji żywności dla tego okresu. Oznacza to, że średnia sprzedaż wygenerowana przez sklep Dino była większa o blisko 1/3 niż rok wcześniej. W poniższej tabeli dobrze widać, że w całym prezentowanym okresie wskaźnik LFL był zawsze wyższy od odczytu inflacji.
Źródło: Dino Polska
Sieć sklepów Dino nadal bardzo szybki rośnie. W ciągu 9 miesięcy 2022 r. przybyło 256 nowych marketów spółki i na koniec września br. sieć liczyła 2069 punktów. Dynamika wzrostu powierzchni handlowej wyniosła 21,9%. Jednak w przyszłym roku tempo otwarć nieco spowolni. Przedstawiciel zarządu podczas konferencji szacował, że w 2023 roku nakłady inwestycyjne mogą być nieco niższe, niż w roku 2022. Ostrożniejsze podejście do tempa rozwoju sieci tłumaczył nieprzewidywalnością sytuacji gospodarczej. Większa uwaga ma być zwracana na efektywność i wysokość nakładów na nowe sklepy.
Źródło: Dino Polska
Na koniec III kw. 2022 r. poziom długu netto do EBITDA spadł do 0,82. To jeden z najniższych odczytów tego wskaźnika w ostatnich okresach. Rosnące rynkowe stopy procentowe od obsługi długu spowodowały wzrost kosztów finansowych Dino Polska do 41,5 mln zł z 11,5 mln zł rok wcześniej. Nie da się ukryć, że przyrost ten jest bardzo duży, co jest z resztą widoczne w znakomitej większości spółek korzystających z długu odsetkowego. Przedstawiciel zarządu Dino zapowiedział, że jej celem jest ograniczenie finansowania dłużnego, a finansowanie dalszego rozwoju ma opierać się na własnych przepływach. Zmiana tego podejścia miała również wpływ na niższy poziom wydatków inwestycyjnych w przyszłym roku.
Źródło: Dino Polska