Przejdź do treści
Kategoria::
Kategoria

Ponad połowa dyrektorów firm przyznaje się do inwestycji w greenwashing

W czasie gdy zrównoważony rozwój stał się jednym z kluczowych elementów zarządzania, coraz więcej przedsiębiorstw deklaruje swój udział w staraniach na rzecz ochrony środowiska. Jednak jak wynika z badania przeprowadzonego przez Google Cloud, większość składanych obietnic kończy się tylko na papierze.


Google Cloud przeprowadziło ankietę wśród 1491 dyrektorów w 16 krajach. Celem badania była analiza wyzwań związanych z wprowadzeniem strategii ESG ( E- environmental, S – social, G – governance), z jakimi muszą mierzyć się firmy.

Jak się okazuje, społeczna odpowiedzialność biznesu cieszy się niemałą popularnością. Aż 89% ankietowanych przyznało, że w większym stopniu zwraca uwagę na kwestie związane ze zrównoważonym rozwojem. Dodatkowo 96% respondentów podało, że ich firma posiada co najmniej jeden program mający na celu rozwój inicjatyw, które przynosiłyby pozytywny wpływ na społeczeństwo oraz środowisko, niwelując negatywne oddziaływania samych przedsiębiorstw. Jednak na tym dobre informacje się kończą.

Puste obietnice

Po pytaniach dotyczących wprowadzania strategii zrównoważonego rozwoju, respondentów poproszono o sprecyzowanie postępów podejmowanych inicjatyw.

Jedynie 9% pytanych przyznało, że podejmowane inicjatywy zajmują istotne miejsce w procesie planowania budżetu. Mimo to 90% menadżerów uznało, że prowadzone działania niosą ze sobą korzystne skutki dla środowiska.

- Badanie wykazało niepokojącą lukę pomiędzy tym, jak dobrze firmy myślą, że postępują, a tym, jak dokładnie są w stanie to zmierzyć. Tylko 36% respondentów stwierdziło, że ich organizacje posiadają narzędzia pomiarowe do ilościowego określania swoich wysiłków w zakresie zrównoważonego rozwoju, a zaledwie 17% wykorzystuje te pomiary do optymalizacji w oparciu o wyniki" - napisał Justin Keeble, dyrektor zarządzający ds. globalnego zrównoważonego rozwoju w Google Cloud.

Banki będą oceniać firmy pod kątem podejścia do klimatu

Inwestycje w greenwashing

Podczas badania dyrektorzy wykazali się zaskakującą szczerością – 58% z nich przyznało, że prowadzone przez nich firmy dopuszczają się greenwashingu. Zjawisko szczególnie dotyczy Ameryki Północnej, gdzie 72% ankietowanych uważa, że ich przedsiębiorstwa wyolbrzymiają swoje działania na rzecz zrównoważonego rozwoju.

Wśród respondentów, aż ⅓ uznała, że zrównoważone działania firmy, w której pracują to wyłącznie element PR. Większość z nich to członkowie sektorów, takich jak dostawy (41%), media (38%) czy usługi finansowe (33%).

Greenwashing

Źródło: Google Cloud

Co z tego wynika?

Istnieją powody do optymizmu. Respondenci postrzegają zrównoważony rozwój i ESG jako strategie prowadzące do lepszych wyników biznesowych. 74% z nich twierdzi, że zrównoważony rozwój może doprowadzić do znaczących zmian w biznesie. Jednak same ambicje nie wystarczą. Niezbędne są rzeczywiste pomiary wpływu wprowadzanych działań.

- Innowacja technologiczna jest najważniejszym narzędziem, które zdaniem kadry kierowniczej wpłynie na zrównoważony rozwój ich organizacji i zrównoważony rozwój całej planety, przy czym 91% respondentów zgadza się, że technologia umożliwia ich firmie bycie bardziej zrównoważoną – możemy przeczytać w raporcie.

Branża finansowa realizuje coraz większą ilość zielonych projektów. Oto trzy najważniejsze

udostępnij: