Projekt 8 od 11 bit studios zakończony. Spółka zwolni część załogi
To, co kilka dni temu zostało zapowiedziane, 17 grudnia stało się faktem. Twórcy gier z serii Frostpunka zamykają Projekt 8. Kwota odpisu ma być zbliżona do 48,4 mln zł.
Przypomnijmy, że 11 grudnia 11 bit studios opublikowało komunikat sugerujący zakończenie prac nad tytułem. Gra realizowana pod kodową nazwą Projekt 8 od 2018 r. ostatecznie nie powstanie, o czym zaważyły m.in. uwarunkowania rynkowe. We wtorek przed południem cena akcji firmy spada o około 6,4%.
Zwolnienia, odpisy... Producenci gier z GPW w coraz większych tarapatach
Brak stabilizacji
Bezpośrednią przyczyną zakończenia prac nad Projektem 8 była ocena stanu produkcji po realizacji ostatniego kamienia milowego.
„Zarząd weryfikując projekt zawsze bierze pod uwagę postępy w rozwoju gry, w tym opinie wewnętrzne i badania zewnętrzne. Analizuje otoczenie rynkowe oraz potencjał sprzedażowy i marketingowy gry. Niestety w tym przypadku, po zebraniu materiałów i analiz okazało się, że część problemów z samą grą nadal nie była rozwiązana i niezbędne jest kolejne wydłużenie harmonogramu produkcji, a zatem i dalsze zwiększenie budżetu gry. A to, przy równoczesnej korekcie prognoz sprzedażowych, wynikających w dużej mierze ze zmian rynkowych, stawiało opłacalność całego przedsięwzięcia pod dużym znakiem zapytania” mówi prezes 11 bit studios Przemysław Marszał.
Notowania 11 bit studios od kwietnia 2024 r.
Oprócz braku wiary w ukończenie tytułu w zakładanym czasie i koszcie, pojawiły się też niesprzyjające kwestie rynkowe. Jak czytamy, gra kładła mocny nacisk na scenariusz, co ma być sprzeczne z aktualnymi preferencjami klientów.
„Idea „Projektu 8”, który miał być naszym pierwszym tytułem dedykowanym dla graczy konsolowych, była bardzo ambitna i obiecująca ale powstała w zupełnie innych realiach rynkowych, gdy tytuły z mocnym naciskiem na scenariusz i opowiadanie historii były popularniejsze” zauważa Marszał.
Kolejne zwolnienia w branży
Według ostatniego raportu 11 bit studios, do września przy Projekcie 8 pracowało 37 osób, a miesięczny koszty tworzenia gry opiewa na 0,8-0,9 mln zł. Prezes spółki deklaruje, że choć odejście od tytułu związane będzie z redukcją etatów, to ponad połowa zespołu znajdzie miejsce przy tworzeniu innych gier marki. Jednocześnie zapowiada, że firma ma plan na przyszłość.
„Frostpunk 2”, który właśnie jako pierwszy w historii 11 bit studios otrzymał najważniejszą nagrodę branży - “The Game Awards” - jest intensywnie rozwijany. Czekamy też na dużą i ważną premierę, czyli “The Alters”. Ale to nie wszystko. Mamy sprecyzowane plany na przyszłość i pomysły, co robić dalej. Podjęliśmy już konkretne kroki w tym kierunku. O części z tych inicjatyw, które zapowiadają się bardzo obiecująco z biznesowego punktu widzenia i wypełnią lukę po “Projekcie 8”, opowiemy w niedługim czasie” podsumowuje Marszał.
Warto wspomnieć, że w zeszłym tygodniu o zwolnieniu ponad 120 osób zdecydowało studio People Can Fly. Twórcy Bulletstorma nie znaleźli inwestora chętnego wyłożyć kwotę 350 mln zł, stąd decyzja o zmianie strategii, która wiąże się z zawieszeniem własnego projektu o kodowej nazwie Victoria oraz zmniejszeniem zespołu innej produkcji w oparciu o własne IP zatytułowanej Bifrost. Jednocześnie spółka skupi się na poszukiwaniu gier w modelu work-for-hire.
Inwestorzy odpływają
Od momentu udostępnienia Frostpunka 2 klientom wersji deluxe, czyli 17 września, cena akcji 11 bit studios zjechała o 75%. O tak gwałtownej przecenie w ciągu ostatnich miesięcy roku zaważyła przede wszystkim kiepska premiera city-buildera, która nie przypadła do gustu graczom pierwszej części. Następnie firma zdecydowała się przenieść premierę kolejnej autorskiej gry The Alters z IV kw. 2024 r. na I kw. 2025 r. W tym miejscu trzeba powiedzieć, że zmiana dnia debiutu rynkowego gry jest naturalna w branży. Fala sprzedających akcje nasiliła się ponownie w ubiegłym tygodniu po informacjach o prawdopodobnym zakończeniu prac nad Projektem 8.
Plan rozwoju Frosptunka 2
Źródło: Spółka
Sentymentu wokół spółki nie zdołało odmienić prestiżowe wyróżnienie dla Frosptunka 2. Tytuł podczas gali The Game Awards otrzymał nagrodę gry strategicznej roku. Inwestorów zdają się nie uspokajać zapewnienia zarządu o planach na przyszłość oraz opublikowany kilka tygodni temu harmonogram rozwoju Frostpunka 2 o kolejne dodatki oraz darmową zawartość.