Przejdź do treści

udostępnij:

Kategorie

Immunoonkologia to jeden z najaktywniejszych obszarów partneringu potencjalnych leków. Pure Biologics planuje rozpocząć badania przedkliniczne swojego projektu jeszcze w tym roku

Udostępnij

Immunoonkologia to jeden z najgorętszych obszarów partneringowych w światowej biotechnologii. Rozwijane przez wrocławską spółkę Pure Biologics biologiczne projekty immunoonkologiczne to jeden z najgorętszych obszarów partneringu.

Tylko w tym roku na świecie zostały przeprowadzone 192 transakcje w obszarze, w którym Pure Biologics rozwija swoje projekty - zwraca uwagę wrocławska spółka. Jest to w głównej mierze efekt tego, że 7 z 10 najlepiej sprzedających się leków na świecie to leki biologiczne. Bywa też, że jedno przeciwciało, po potwierdzeniu swojego działania, może znaleźć zastosowanie w innych wskazaniach.

- Nowotwory to wciąż rosnąca i niezaspokojona potrzeba medyczna. Jako Pure Biologics rozwijamy potencjalne innowacyjne lekki immunoonkologiczne, które z racji swojej skuteczności cieszą się dużym zainteresowaniem w obszarze partneringu. Tylko w tym roku przeprowadzone zostało na świecie 192 transakcje w obszarze w którym posiadamy projekty przy czym średnia wartość upfront payment opiewała w nich na 87 mln USD. Okienko partneringowe w przypadku rozwijanych przez nas innowacyjnych projektów biologicznych first in class otwiera się stosunkowo wcześnie, bo już na etapie badań przedklinicznych – mówi prezes Pure Biologics, dr Filip Jeleń.

Potencjał komercjalizacyjny innowacyjnych projektów leków

Pierwszym z brzegu przykładem pokazującym potencjał tego rodzaju projektów jest przeprowadzona na początku listopada transakcja partneringowa na bispecyficzne przeciwciało a-CD16 ze wskazaniem w immunoonkologii. Transakcja opiewała na 40 mln USD upfront payment i co ciekawe będąca przedmiotem komercjalizacji cząsteczka ma podobny cel molekularny do rozwijanych przez Pure Biologics projektów.
 


Do tej pory w polskiej biotechnologii mieliśmy dwie duże komercjalizacje projektów potencjalnych innowacyjnych leków. W 2017 roku giełdowa Selvita, obecne Ryvu Therapeutics, sprzedało swój najbardziej zaawansowany projekt SEL24 włoskiej spółce Mennarini za 20 mln zł w postaci płatności upfront payment. Całość podpisanej wtedy umowy opiewała na 379 mln zł plus royalties od sprzedaży leku. Na początku 2020 roku Ryvu Therapeutics otrzymało drugi milestone od włoskiej spółki za zakończenie 1 fazy klinicznej badań nad SEL24 w wysokości 7,5 mln zł.

Zobacz także: Projekt innowacyjnego leku polskiej spółki biotechnologicznej zakończył I fazę kliniczną. Co postępy nad SEL24 oznaczają dla Ryvu Therapeutics?

Drugim projektem jest ostatnia komercjalizacja cząsteczki OATD-01 od OncoArendi celującą m.in. w idiopatyczne włóknienie płuc. Belgijska spółka biotechnologiczna Galapagos zdecydowała się zapłacić 110 mln zł upfront payment i 1,5 mld zł w potencjalnych milestonach. To największa do tej pory umowa partneringowa w historii polskiej biotechnologii.

Zobacz także: OncoArendi podpisuje umowę partneringową z Galapagos na platformę Chitynazową i OATD-01

Pierwszy projekt Pure Biologics w fazie przedklinicznej już w 2021 roku

Jeszcze w tym roku do fazy przedklinicznej badań może wejść najbardziej zaawansowany projekt Pure Biologics, czyli przeciwciało bispecyficzne PB001, będące kandydatem terapeutycznym w immunoterapii raka jelita grubego.
 

Pipline Pure Biologics


- Jako Pure Biologics wyłoniliśmy już firmą CRO Timeline Bioresearch ze Szwecji, która na nasze zlecenie przeprowadzi badania przedkliniczne dla naszego najbardziej zaawansowanego projektu PB001. Chcemy aby rozpoczął on fazę przedkliniczną jeszcze w tym roku i liczymy, że w 2021 nasze kolejne projekty będą wchodzić do tej fazy badań - dodaje dr Przemysław Jurek, Dyrektor ds. Badań i Rozwoju.

To o tyle ważna informacja, że w przypadku projektów biologicznych już na etapie badań przedklinicznych pojawia się pierwsze potencjalne okienko partneringowe. Jak zapewnia zarząd wrocławskiej spółki biotechnologicznej nie wyklucza żadnego scenariusza odnośnie komercjalizacji swoich projektów najważniejszym celem będzie jedynie maksymalizacja potencjalnej wartości podpisanych projektów.
 

Udostępnij