Przejdź do treści

udostępnij:

Andrzej Tabaczyński IPO wywiad
Kategorie

Popyt na mundury, nowe produkty, ekspansja zagraniczna, wyniki i dywidendy – prezes Arlen, Andrzej Tabaczyński, o IPO

Udostępnij

Trwa IPO Grupy Arlen – polskiej spółki odzieżowej specjalizującej się w produkcji odzieży ochronnej, kierowanej głównie do wojska i służb mundurowych. O perspektywach rynkowych, wpływie rosnących wydatków zbrojeniowych oraz planach ekspansji zagranicznej rozmawiamy z prezesem i założycielem firmy, Andrzejem Tabaczyńskim.

Z tego wywiadu dowiesz się:

   • Jaka była genezie i historia Grupy Arlen.
   • Jakie są produkty i klienci Arlen.
   • Na jakich rynkach działa Arlen.
   • Wpływie sytuacji geopolitycznej na popyt na produkty spółki.
   • Planach ekspansji zagranicznej. 
   • Wynikach finansowych i polityce dywidendowej.

"W związku z sytuacją geopolityczną oczekujemy dalszego wzrostu popytu na nasze produkty w kraju i za granicą" - relacja z czatu inwestorskiego z Andrzejem Tabaczyńskim, prezesem Arlen S.A.

Paweł Biedrzycki: Jaka jest geneza powstania Arlenu i od jak dawna działa w obszarze odzieży dla służb mundurowych?

Andrzej Tabaczyński: W tym roku spółka obchodzi 30-lecie swojej działalności. W 1999 r. kupiliśmy nasz pierwszy zakład w Żyrardowie, a dwa lata później zrealizowaliśmy pierwsze dostawy dla Straży Granicznej. Kolejny przełom to rok 2005 i zakup Optexu, który dziś stanowi o przewadze konkurencyjnej spółki na rynku. W 2012 r zrealizowaliśmy pierwszą większą dostawę odzieży ochronnej dla Wojska Polskiego. Dziś Grupa Arlen to wiodący na rynku polskim oraz jeden z kilku wiodących w Europie podmiotów, o 30-letniej historii, specjalizujący się w produkcji specjalistycznej odzieży ochronnej oraz elementów wyposażenia indywidualnego przeznaczonych dla służb mundurowych. Oprócz tego jesteśmy również wiodącym w Polsce producentem tkanin specjalistycznych – głównie laminowanych i plecakowych, do wytwarzania odzieży ochronnej i wyposażenia indywidualnego dla służb mundurowych. Obecnie Grupa Arlen jest jednym z nielicznych w Polsce i Europie pionowo zintegrowanych produkcyjnie dostawców posiadających własne moce wytwórcze dużej skali - dysponujących nowoczesnym parkiem maszynowym (obejmującym 4 zakłady produkcyjne w kraju) oraz własnym specjalistycznym laboratorium i centrum R&D. 

Jakie są produkty spółki, kto jest Waszym głównym klientem?

Głównymi klientami Grupy na rynku krajowym są głównie służby mundurowe (m.in. wojsko, Straż Graniczna, Frontex, służby specjalne, Policja, Krajowa Administracja Skarbowa, Straż Graniczna). Na rynkach zagranicznych, podobnie jak na rynku krajowym, Grupa Arlen kieruje swoją ofertę do służb mundurowych (odzież ochronna), a także podmiotów sektora cywilnego w szczególności firm z sektora rentalowego (odzież ochronna), dużych grup przemysłowych (m.in. z sektora paliwowego i chemicznego), czy innych organizacji stosujących uniformy (np. przewoźnicy kolejowi).

Na jakich rynkach działa Spółka?

Działamy zarówno na rynku polskim, jak i rynkach zagranicznych. W latach 2022-2024, dominującym rynkiem sprzedaży Grupy Arlen był rynek krajowy, z którego przychody stanowiły 92,4% w 2022 r., 91,4% w 2023 r. oraz 94,0% udziału w 2024 r. W latach 2022-2024 w strukturze przychodów ze sprzedaży zagranicznej Grupy Arlen dominowała sprzedaż do klientów w Niemczech i Szwajcarii (odzież rentalowa oraz korporacyjna) oraz na Litwie i w Norwegii (odzież mundurowa). 

Czym różni się realizacja projektów dla służb mundurowych od produkcji tradycyjnej odzieży?

Produkcja odzieżowa w Grupie Arlen rozpoczyna się od projektowania. Do projektowania odzieży technicznej konstruktor (designer) podchodzi tak, aby zrealizować wyspecyfikowane zapotrzebowanie zamawiającego – klienta oraz osiągnąć wymaganą funkcjonalność. Klient instytucjonalny, do którego w głównej mierze adresowania jest oferta produktowa Grupy, wymaga też najczęściej, aby przed przystąpieniem do seryjnej produkcji, odzież lub zakład dla niej dedykowany uzyskały certyfikat wydawany przez stosowne instytuty i ośrodki certyfikacyjne. Bez tego producent nie może przystąpić do postępowania przetargowego lub podpisać umowy na dostawę produktów po jego wygraniu. Do realizacji zamówień dochodzi po podpisaniu kontraktów na określony asortyment w ilościach i terminach umownych. Spółka nie ponosi ryzyka produkowania na własny stan magazynowy wyrobów gotowych.

Stoisko Arlen na targach, źródło: spółka 

Jaką rolę odgrywa działalność R&D w realizacji tego typu produktów?

Grupa Arlen należy do grona wysoce zaawansowanych technologicznie producentów w branży specjalistycznej odzieży ochronnej dla służb mundurowych w Europie zarówno w obszarze wytwarzania wyrobów, jak i samego procesu produkcyjnego realizowanego w oparciu o nowoczesną bazę produkcyjną. Ze względu na swoje doświadczenie i szerokość oferty, Arlen był wielokrotnie prekursorem zastosowania nowatorskich technologii jakościowych, ochronnych lub wytrzymałościowych wytwarzanych tkanin, czy też oryginalnych wzorów odzieży. W ramach Grupy funkcjonuje laboratorium oraz zespół badawczy zajmujący się tkaninami. Laboratorium koncentruje swoją działalność na badaniu zastosowań oraz parametrów produkcji nowych tkanin, a także bieżącej kontroli jakości produktów Optex S.A. Ponadto Arlen S.A. zatrudnia zespół konstruktorów odzieży o unikalnych kompetencjach w zakresie tworzenia konstrukcji umundurowania i wyposażenia specjalnego, który posiada doświadczenie w realizacji wielu różnorodnych wzorów odzieży o różnym zastosowaniu. W ramach Grupy Arlen prowadzone są prace badawcze, mające na celu opracowywanie nowej generacji tkanin, tkanin powlekanych i laminatów nowej generacji oraz konstrukcji wyrobów odzieżowych, w tym odzieży mundurowej, odzieży ochronnej oraz butów. Grupa posiada rozbudowany dział badawczy w obszarze tkanin, prowadzony w ramach spółki Optex S.A. oraz własne biuro konstrukcji odzieży, skupiające doświadczonych specjalistów, posiadających doświadczenie w realizacji wielu różnych typów wzorów odzieży o różnorodnym zastosowaniu. 

W ostatnich latach Optex S.A. skoncentrowała prace badawcze na powiększeniu portfolio produktowego w zakresie kluczowych wyrobów, tj. zaawansowanych technologicznie tkanin, przeznaczonych do zastosowania w wyrobach odzieżowych (głównie dla służb mundurowych), obuwniczych, oraz w wyrobach wyposażenia wojskowego (plecaki), a także wyrobach technicznych przeznaczonych do zastosowania w przemyśle, w tym wyrobach filtracyjnych. W wyniku prowadzonych prac Optex S.A. opracował tkaniny, dzianiny i laminaty (2-laminaty, 3-laminaty, 4-laminaty) przeznaczone do produkcji odzieży ochronnej mundurowej nowej generacji o bardzo wysokich parametrach ochronnych i użytkowych (m.in. w zakresie wysokiej odporności mechanicznej, w tym odpornością na ścieranie i zabrudzenia, wysokiej wodoszczelności (unikalne możliwości uszczelnienia szwów) i bardzo dobrej przepuszczalności pary wodnej) przeznaczone dla służb mundurowych. Ponadto spółka w zakresie druku na tkaninach opracowała możliwość zastosowania dowolnego wzoru kamuflażu na oferowanych produktach. 

Arlen prowadzi obecnie prace nad wprowadzeniem na rynek dzianin przeznaczonych na wysoce zaawansowaną technicznie bieliznę termoaktywną, które będą mogły być stosowane zarówno w wyrobach mundurowych, jak i na rynku komercyjnym.

Debiut Arlen: Analiza IPO. Co warto wiedzieć o spółce

Czy w ostatnich latach widać zwiększony popyt na produkty dla służb mundurowych?

Przychody Grupy Arlen w ostatnim latach pozostają pod pozytywnym wpływem sytuacji geopolitycznej, która silnie kształtuje popyt na wyposażenie służb mundurowych. Rośnie poziom nakładów przeznaczanych z budżetu państwa na obronność i bezpieczeństwo kraju, które w konsekwencji przekładają się bezpośrednio także na wydatki na specjalistyczną odzież ochronną i elementy wyposażenia osobistego dla służb mundurowych. Te tendencje dot. rynku powinny utrzymywać się przez kolejne lata zarówno w Polsce, jak i rynkach europejskich, na których od wielu lat również jesteśmy obecni. 

Kto obecnie stanowi najważniejszą konkurencję dla spółki?

W otoczeniu konkurencyjnym Grupy Arlen na rynku krajowym nie występują podmioty o podobnej skali działające w identycznym modelu biznesowym, tj. pionowo zintegrowane, które są producentami zarówno tkanin specjalistycznych, jak i odzieży ochronnej. W szczególności dostęp do tkanin o określonych parametrach i terminowość dostaw stanowią wyzwanie dla zakładów szwalniczych konkurujących z Grupą Arlen na rynku producentów specjalistycznej odzieży ochronnej. Na rynku europejskim występuje kilkanaście przedsiębiorstw o porównywalnej skali działalności do Grupy Arlen skoncentrowanych na produkcji odzieży ochronnej przeznaczonej dla służb mundurowych. 

Grupa Arlen należy do grona wysoce zaawansowanych technologicznie producentów w branży w Europie zarówno w obszarze wytwarzania wyrobów, jak i samego procesu produkcyjnego realizowanego w oparciu o nowoczesną bazę produkcyjną. 

Czy spółka planuje ekspansję na rynki zagraniczne i czy prowadzi już jakieś działania w tym obszarze?

Grupa Arlen od wielu lata jest aktywna na rynkach zagranicznych i może pochwalić wieloma sukcesami kontraktów zrealizowanych dla dużej grupy międzynarodowych klientów, w tym z m.in. rynków szwajcarskiego, norweskiego, czy też litewskiego.

Ekspansję zagraniczną prowadzimy w oparciu o przedstawicieli Arlen, dedykowanych do obsługi poszczególnych rynków zagranicznych (niemieckiego, hiszpańskiego, norweskiego oraz litewskiego/krajów bałtyckich), Odpowiadają oni za monitorowanie zleceń oraz przygotowanie ofert, na których Spółka pozyskuje oraz realizuje kontrakty. 

Jednocześnie zamierzamy w dalszym ciągu kontynuować ekspansję na rynkach europejskich i ubiegać się o zamówienia z innych państw niż Polska. W szczególności za atrakcyjne pod tym względem rynki uważamy: niemieckojęzyczne kraje Europy, w szczególności: Niemcy, Szwajcarię oraz Hiszpanię, kraje skandynawskie, Litwę, Łotwę, Estonię, kraje Europy Środkowo-Wschodniej (zwłaszcza Czechy, Słowację), a w dalszej kolejności państwa skandynawskie.

IPO Arlen – największe plusy i minusy oferty

Czy możliwe są przejęcia lub tworzenie własnych przedstawicielstw za granicą w celu przyspieszenia rozwoju na innych rynkach?

Głównym strategicznym celem rozwoju Grupy Arlen jest osiągnięcie pozycji lidera wśród europejskich producentów specjalistycznej odzieży ochronnej – szczególnie odzieży wodoodpornej i paroprzepuszczalnej, jak również innych profesjonalnych środków wyposażenia i ochrony osobistej, tj. plecaków-zasobników, obuwia specjalistycznego i rękawiczek przeznaczonych dla służb mundurowych w obszarze rynku przetargowego. Po to, aby osiągnąć powyższy cel Grupa planuje intensyfikację dotychczasowych działań, tj.: utrzymanie innowacyjności technologicznej i efektywności kosztowej wytwarzanych wyrobów; poszerzenie gamy wytwarzanych wyrobów gotowych o nowe grupy produktowe, np. w takich obszarach jak: kamizelki taktyczne, odzież ochronna dla Straży Pożarnej, nowe systemy maskujące-siatki, czy też obuwie, rękawiczki i bieliznę termoaktywną dla służb mundurowych. W planach także uruchomienie wytwarzania we własnym zakresie zaawansowanych technicznie materiałów (tkaniny trudnopalne, dzianiny do laminatów o wysokich parametrach użytkowych) i wdrożenie do produkcji własnej nowych technologii procesowych (w obszarze laminacji tkanin i druku rotacyjnego mokrego – druk tkanin w kamuflażu maskującym);

Zakładamy także ekspansję działalności na rynkach europejskich w zakresie odzieży ochronnej i wyposażenia indywidualnego. Zamierzamy kontynuować rozwój na rynku europejskim i ubiegać się o zamówienia z innych państw niż Polska. O czym już wspominałem powyżej. 

Zamierzamy także kontynuować współpracę z dotychczasowymi partnerami i pozyskiwać nowych tworząc w razie potrzeby konsorcja, celem ubiegania się o największe zamówienia lub przetargi dotyczące asortymentu, który dotychczas nie był główną specjalizacją Grupy. Arlen może także rozważyć możliwość nabycia podmiotów działających na zagranicznych rynkach, w szczególności firm handlowych lub posiadających niewielkie aktywa produkcyjne, posiadających ugruntowaną pozycję i długą historię działania na rynku zagranicznym danego kraju. Nasza strategia w tym obszarze - akwizycji podmiotów na rynkach zagranicznych - będzie w pierwszej kolejności koncentrowała się na realizacji transakcji przejęć podmiotów działających na rynkach państw Europy Środkowo-Wschodniej oraz Półwyspu Iberyjskiego, których roczne przychody ze sprzedaży zawierają się w przedziale 10 - 30 mln EUR.
 

Produkty Arlenu, źródło spółka

Dlaczego chcecie debiutować na GPW?

Decyzja o notowaniu akcji firmy na GPW to kolejny etap naszego rozwoju. Na dziś zbudowaliśmy sprawnie działającą organizację o bardzo solidnej, zintegrowanej pionowo, bazie produkcyjnej ofertującą innowacyjne produkty zarówno na rynku krajowym, jaki rynkach zagranicznych. Wypracowujemy bardzo dobre wyniki finansowe. Giełda pozwoli nam zwiększyć rozpoznawalność oraz ugruntować zaufanie klientów szczególnie na rynkach zagranicznych.

Z dostępnych danych wynika, że spółka notowała solidne wyniki finansowe już w 2023 roku. Czy możemy powiedzieć coś o sytuacji w roku 2024?

Tak jak już wspominałem wcześnie - wypracowujemy bardzo dobre wyniki finansowe oraz bardzo solidne dodatnie przepływy pieniężne. W 2024 r. Grupa wygenerowała 461,4 mln zł przychodów ze sprzedaży, co przełożyło się na ok. 26% wzrost w relacji rdr, zaś rok 2023 zakończyła przychodami w wysokości 366,3 mln zł, odnotowując 29,7% wzrost rdr. Wzrost wartości przychodów ze sprzedaży Grupy w latach 2022-2024 był głównie spowodowany zwiększoną wartością wygranych przetargów. W omawianym okresie kluczowymi klientami Grupy były jednostki Wojska Polskiego. W związku z sytuacją geopolityczną, w 2024 r. Grupa obserwowała dalszy wzrost kontraktacji, co miało pozytywny wpływ na przychody. 

W 2024 r. Grupa Arlen wypracowała 83,9 mln zł znormalizowanej EBITDA*, co oznaczało wzrost o 44,7% w porównaniu do roku 2023, w którym ukształtowała się na poziomie 58,0 mln zł i która z kolei był wyższa o 51,8% od wartości EBITDA osiągniętej przez Grupę w 2022 r. (kiedy wyniosła 38,2 mln zł). W roku 2024 znormalizowany zysk netto Grupy* wyniósł 60 mln zł i był wyższy od wartości osiągniętej w 2023 r. (tj. 42,1 mln zł) o 43,5%. W 2022 r. zysk netto Grupy osiągnął wartość 26,6 mln zł.

W okresie 2022-2024 Grupa Arlen zanotowała solidny wzrost marż. W latach 2022-2024 marża znormalizowanej EBITDA* (a w przypadku 2022 r. marża EBITDA) ukształtowała się odpowiednio na następujących poziomach: 18,2% w 2024 r., 15,8% w 2023 r. oraz 13,5% w 2022 r. Marża zysku netto Grupy (w latach 2023-2024 wyliczona na bazie znormalizowanego skonsolidowanego zysku netto Grupy Arlen*) wyniosła: 13,1% w 2024 r. oraz 11,5% w 2023, a w 2022 r. 9,4%.
* Wyniki lat 2023-2024 zostały skorygowane o koszy wynikające z wyceny uprawnień do objęcia Akcji Serii B1 przez osoby uprawnione w ramach Programu Motywacyjnego (w łącznej wysokości 15.428 tys. zł, czyli po 7.714 tys. zł w każdym z tych okresów). 

W latach 2022–2024 nasza Grupa uzyskiwała dodatnie przepływy z działalności operacyjnej generując duże nadwyżki gotówkowe. Na dzień 31 grudnia 2024 r. saldo środków pieniężnych i ich ekwiwalentów wynosiło 116,5 mln zł, natomiast na dzień 31 grudnia 2023 r. saldo to ukształtowało się na poziomie 71,2 mln zł, a na dzień 31 grudnia 2022 r. wyniosło 52,6 mln zł. Takie poziomy gotówki zaspokajały w przeszłości nasze potrzeby inwestycyjne i operacyjne, a baza gotówkowa wypracowana na koniec 2024 r. stwarza przestrzeń do dalszych działań rozwojowych.

W latach 2021–2023 spółka miała przeznaczyć na inwestycje 30 mln zł, a na koniec 2023 roku w kasie znajdowało się ponad 70 mln zł. Czy IPO będzie towarzyszyć emisja nowych akcji, czy też planowana ekspansja i rozwój produktów dla wojska zostaną sfinansowane ze środków własnych?

W związku z ofertą główny akcjonariusz spółki, tj. A.T. Fundacja Rodzinna, który obecnie posiada 95,06% akcji spółki, zamierza sprzedać akcje stanowiące nie więcej niż 35% kapitału zakładowego Spółki. W ramach oferty nie zostaną wyemitowane ani zaoferowane nowe akcje spółki.

Czy spółka wypłacała w przeszłości dywidendy i czy zamierza to robić w przyszłości?

Grupa Arlen ma historię dywidendową. W lutym br. spółka przyjęła politykę dywidendową. Polityka zakłada coroczne rekomendowanie Walnemu Zgromadzeniu przez Zarząd przeznaczania na dywidendę zysku netto osiągniętego w danym roku obrotowym stanowiącego równowartość od 30% do 50% skonsolidowanego rocznego zysku netto Grupy, jednakże kwoty nie wyższej niż 75% jednostkowego rocznego zysku netto Emitenta.  

Arlen rusza z IPO. Dziś startują zapisy dla inwestorów indywidualnych

Harmonogram IPO Arlen

DataWydarzenie
4-11 czerwca 2025Zapisy dla inwestorów indywidualnych
4-12 czerwca 2025Budowa księgi popytu wśród inwestorów instytucjonalnych
do 13 czerwca 2025Publikacja informacji o cenie i liczbie akcji
13-17 czerwca 2025Zapisy dla inwestorów instytucjonalnych
18 czerwca 2025Przydział akcji
ok. 18 czerwca 2025Rejestracja akcji na rachunkach inwestorów indywidualnych
do 23 czerwca 2025Rejestracja akcji na rachunkach inwestorów instytucjonalnych
24 czerwca 2025Pierwszy dzień notowania akcji na GPW

 

Udostępnij