Komisja Europejska koryguje cła wobec chińskich producentów pojazdów elektrycznych [Briefing]
Informacja dnia
4 lipca, dziewięć miesięcy po wszczęciu z urzędu dochodzenia antysubsydyjnego, Komisja Europejska nałożyła tymczasowe cła na import akumulatorowych pojazdów elektrycznych (BEV) z Chin.
Komisja stwierdziła, że łańcuch wartości BEV w Chinach korzysta z nieuczciwego subsydiowania, co grozi szkodą gospodarczą dla unijnych producentów BEV. W dochodzeniu zbadano również prawdopodobne konsekwencje i wpływ tych środków na importerów, użytkowników i konsumentów BEV w UE.
Indywidualne cła wynoszą w przypadku poszczególnych producentów:
BYD: 17,4%;
Geely (firma zaangażowana w projekt Izera w Polsce): 19,9%;
SAIC: 37,6%.
Pozostali producenci BEV w Chinach, którzy współpracowali w dochodzeniu, podlegają średniemu ważonemu cłu w wysokości 20,8%. Cło dla innych firm niewspółpracujących wynosi 37,6%.
W porównaniu ze stawkami wstępnie ujawnionymi w dniu 12 czerwca 2024 r., tymczasowe cła zostały nieznacznie obniżone w oparciu o uwagi zainteresowanych stron.
Cła tymczasowe będą obowiązywać od 5 lipca 2024 r., przez maksymalny okres czterech miesięcy. W tym czasie musi zostać podjęta ostateczna decyzja w sprawie ostatecznych ceł w drodze głosowania państw członkowskich UE. Po przyjęciu tej decyzji cła stałyby się wiążące na okres pięciu lat.
Nagłówki warte uwagi
- IPO Żabki, NVIDiA, polska elektrownia atomowa - Maciążek, Biedrzycki, Machalica | Procent Składany.
- Zarząd Grupy Azoty Puławy podjął decyzję o czasowym wstrzymaniu produkcji melaminy. Koszty związane z podstawowym surowcem - gazem ziemnym oraz z energetyką w zakresie cen emisji są obecnie największym wyzwaniem - poinformowała spółka w komunikacie.
X files
Przejście Francji na energię jądrową było jak dotąd najszybszym i najskuteczniejszym sposobem walki ze zmianami klimatycznymi na świecie.
https://x.com/MichaelAArouet/status/1808763621167567121