Przejdź do treści
Kategorie

Mamy już prawie 100 tys. pojazdów elektrycznych w Polsce. Wyzwaniem dla krajowej elektromobilności będzie implementacja rozporządzenia AFIR

Udostępnij

Na koniec listopada 2023 r. Polska zgodnie z danymi udostępnionymi przez Licznik Elektromobilności, liczba zarejestrowanych pojazdów elektrycznych w Polsce osiągnęła 94 tys. 


Rośnie flota elektrycznych pojazdów osobowych

Z danych wynika, że liczba pojazdów całkowicie elektrycznych (BEV) na polskich drogach przekroczyła 54 tys. Co istotne, w samym listopadzie ilość ta wzrosła o ponad 21 tysięcy, co stanowi wzrost o 54% w porównaniu z analogicznym okresem w 2022 r. Warto zaznaczyć, że segment samochodów osobowych BEV odpowiadał za 49 tys. pojazdów.

Zobacz także: Za dwa lata Polska musi wykonać nakazy Unii Europejskiej i drastycznie zwiększyć ilość punktów ładowania samochodów elektrycznych. Potrzebujemy specustawy [Rozmowa z prezesem GreenWay]

Wzrost popularności hybryd plug-in i pojazdów dostawczych

Hybrydy typu plug-in (PHEV) również zyskują na popularności, zarejestrowano ich ponad 45 tys. Co więcej, liczba pojazdów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym sięga już 5,6 tys. To jasny sygnał, że elektryczne rozwiązania nie tylko zdobywają uznanie wśród konsumentów, ale również zyskują na znaczeniu w sektorze transportu towarowego.

Dynamiczny rozwój infrastruktury ładowania

W miarę wzrostu floty pojazdów elektrycznych rozwija się również infrastruktura ładowania. Na koniec listopada 2023 r. Polska dysponowała aż 5829 ogólnodostępnymi punktami ładowania pojazdów elektrycznych, z czego 25% stanowiły szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC), a 75% to wolne punkty prądu przemiennego (AC) o mocy do 22 kW.

Zobacz także: Chiny winne przecenie „zielonych metali” koniecznych do rozwoju elektromobilności

Perspektywy na przyszłość i wyzwania

Mimo pozytywnych zmian, eksperci z branży zwracają uwagę na konieczność podjęcia działań, aby jeszcze bardziej przyspieszyć rozwój elektromobilności. Wśród postulatów znajduje się skrócenie procedur przyłączeniowych stacji ładowania, optymalizacja programu "Mój Elektryk" oraz wprowadzenie subsydiów dla zeroemisyjnego transportu ciężkiego. Szerzej rozmawialiśmy o tych problemach z prezesem GreenWay.

Co z tego wynika?

Polska odnotowuje dynamiczny wzrost elektromobilności. Jednak, aby utrzymać ten trend, istotne jest, aby władze podjęły działania, wspierając rozwój infrastruktury ładowania i zachęcając do zakupu pojazdów elektrycznych. Dużym wyzwaniem będzie tu szczególnie wypełnienie wskazań AFIR, który definiuje bardzo precyzyjnie ilość i moc punktów ładowania zlokalizowanych przy autostradach i drogach szybkiego ruchu w Polsce na 2025, 27 i 30 rok zarówno dla samochodów osobowych jak i dla ciężkiego transportu. 

Zobacz także: Sprzedaż elektryków w Polsce wzrosła o prawie 60%, jednak do średniej europejskiej wciąż nam daleko

Udostępnij