Crowdfunding Iron VR od Carbon Studio. Co warto wiedzieć o spółce?
We wtorek 1 grudnia ruszają zapisy w ofercie crowdfundingu udziałowego na akcje Iron VR, której udziałowcami są notowane na giełdzie spółki Carbon Studio i Movie Games. Iron VR planuje pozyskać do 2,5 mln zł na rozwój studia.
Iron VR jest spółką zależną od Carbon Studio. Specjalizuje się w tworzeniu gier opartych o ciekawy koncept, o mniejszych budżetach i szybszej produkcji, niż wymagające duże tytuły Carbon Studio. Spółka także przenosi do wirtualnej rzeczywistości gry podmiotów zewnętrznych.
Model biznesowy oparty na dwóch filarach
Iron VR to zespół 8 deweloperów z doświadczeniem. Spółka ma zamiar rozwijać się w dwóch kierunkach, które będą się wzajemnie wspierać. Pierwszym filarem działalności jest tworzenie od podstaw gier opartych na własnym IP (Intellectual Property). Gry będą wydawane samodzielnie. Całość przychodów ze sprzedaży, po odjęciu prowizji platform sprzedażowych, trafi bezpośrednio do spółki. Ma to zapewnić rentowność projektów na wysokim poziomie.
Spółka skupia się przede wszystkim na mniejszych produkcjach o krótkim czasie powstawania (od 3 do 7 miesięcy). Budżety poszczególnych projektów mieszczą się między 100 a 400 tys. zł.
„Gry te mają skupiać się wokół jednej mechaniki. Rozgrywki będą proste i krótkie. Spółka planuje rocznie wydawać dwa tytuły w tej gałęzi działalności. Przed przystąpieniem do produkcji danego tytułu, analizie poddany zostanie rynek gier VR i zainteresowanie graczy wybraną tematyką, rozważaną koncepcją” - czytamy w dokumencie ofertowym Iron VR.
Takie podejście, bazujące na krótkich okresach produkcji, sprawia, że środki finansowe nie są zamrożone na długo, a jednocześnie studio może szybko reagować i dostosowywać się do wymagań dynamicznie zmieniającego się rynku VR.
„Warto zwrócić uwagę na gry robione przez małe zespoły i opierające się na ciekawym koncepcie. Dobrymi przykładami są Beat Saber oraz Superhot, które pod względem konceptu skupiają się na jednym ciekawym założeniu. Te gry bardzo dobrze pokazują, że stosunkowo małe produkcje mogą osiągnąć najwyższe szczyty VR-u” - mówi na czacie inwestorskim wiceprezes zarządu, Aleksander Caban.
Pierwszym autorskim tytułem IronVR będzie Holy Chick! an Escape Room Game. Premiera gry zaplanowana jest już na I kwartał 2021 r. początkowo na platformy PC VR.
Iron VR potrafi współpracować
Drugą nogą biznesu jest współpraca przy tworzeniu gier VR z innymi podmiotami. Iron VR będzie tworzył gry oparte o znane i dobrze odbierane IP. Będzie przenosić je na wersje w rzeczywistości wirtualnej. Także w tym modelu Iron VR będzie ponosić całkowite koszty produkcji, które mają być pokryte w pierwszej kolejności z przychodów ze sprzedaży. Zyskiem natomiast będzie się dzielił ze spółką oferującą IP.
„Celem takich działań jest bazowanie na pozytywnie przyjętych markach, które potencjalnie zapewniają ciekawą rozgrywkę w wirtualnej rzeczywistości. Działania takie mają na celu zwiększyć prawdopodobieństwo powodzenia premier tworzonych w tym trybie gier” - czytamy dalej w dokumencie.
Spółka zakłada produkcję do dwóch tytułów rocznie opartych na współpracy z firmami zewnętrznymi. Już teraz Iron VR podpisał umowę o pierwszeństwie wyboru tytułów Movie Games w celu adaptacji ich pod technologię wirtualnej rzeczywistości.
Iron VR będzie wykonywał wersje VR gier Lust for Darkness oraz Alaskan Truck Simulator.
„Prace rozpoczniemy w przyszłym roku. Chcemy aby tytuły zadebiutowały na większości głównych platform VR-owych. To dopiero początek naszej współpracy z Movie Games. Mam nadzieję, że niedługo będziemy mogli poinformować o jej dalszym rozwoju” - dodaje Caban.
(grafiki pochodzą z wersji dla komputerów osobistych)
Pomoc od Carbon Studio
Wsparciem w działaniach spółki na obu polach biznesowych służy Carbon Studio – spółka matka. Carbon specjalizuje się w tworzeniu bardziej wymagających i dużych tytułów na VR. Dlatego też doświadczenie, know-how, kontakty oraz narzędzia oferowane przez spółkę pomogą w szybkim rozwoju kompetencji Iron VR. Carbon Studio wnosi także do spółki opracowaną technologię „Aurelius” znacznie przyspieszającą pracę i obniżającą koszy produkcji gier VR.
Zobacz także: „Pierwsza transza zakończyła się pomyślnie. W jej ramach pozyskaliśmy od inwestorów 1,75 mln zł” - relacja z czatu z Iron VR
Specyfika rynku VR
Tak jak przy okazji oferty Carbon Studio, tak i tutaj warto wspomnieć o specyfice rynku VR, który różni się od rynku gier na PC czy konsole. Przede wszystkim jest to rynek młody i bardzo szybko zmieniający się. W ostatnim czasie, nastawione wcześniej sceptycznie do tego rynku, duże korporacje takie jak Facebook, Google, Sony, Nintendo, czy Apple, same zaczęły tworzyć strategię rozwoju gałęzi VR.
Dużo zależy w nim od nowych technologii i oferty nowych modeli gogli. Przykładowo, przychody gier VR w 2019 r wzrosły o 41% w stosunku do 2018 r. głównie z powodu wprowadzenia nowej platformy – Oculus Quest. Cały rynek VR i AR rośnie obecnie w tempie ok 73% rocznie.
Liczba dostępnych tytułów gier na VR też rośnie, choć wciąż jest ona o rząd wielkości niższa od liczby tytułów na komputery osobiste.
„Rynek VR jest obecnie najciekawszym miejscem gdzie w małym zespole można osiągnąć gigantyczny sukces” - podaje spółka powołując się na przykłady małych tytułów takich jak Superhot VR (ponad 2 mln sztuk sprzedanych do maja 2020 r.), czy Beat Saber (2 mln sprzedanych kopii do marca 2020 r) lub Job Simulator (1 mln sprzedanych kopii przekroczony w styczniu 2020 r.)
Crowdfunding udziałowy Iron VR - informacje
Iron VR zamierza pozyskać poprzez ofertę akcji w crowdfundingu udziałowym do 2,5 mln zł. Zdecydowana większość środków (do 2 mln zł) posłuży produkcji gier VR własnych i opartych o zewnętrzne IP. Część pozyskanego kapitału zostanie przeznaczona na rozwój zespołu.
Oferta została podzielona na dwie transze. Pierwsza z nich została już z sukcesem zakończona. Spółka pozyskała z niej 1,75 mln zł. Druga transza rozpocznie się we wtorek 1 grudnia i zostanie skierowana do inwestorów indywidualnych. Zapisy prowadzone będą na platformie CrowdConnect.pl.
Iron VR oferuje do 9,08% łącznej liczby akcji po emisji w cenie 18,30 zł za akcję. Przekłada się to na wycenę w wysokości 27,5 mln zł.
Następnym krokiem będzie wprowadzenie Iron VR na giełdę. Zarząd nie zakłada obecnie przeprowadzenia kolejnej emisji akcji przed debiutem. Spółka liczy, że będzie notowana na NewConnect w drugim kwartale 2021 r.
Zobacz także: Emisja akcji Iron VR oraz debiut na NewConnect [Webinar z członkiem zarządu Carbon Studio] 1 grudnia 2020 r. godz. 14:30
---
Wszystkie treści zawarte w artykule mają wyłącznie charakter informacyjny i edukacyjny. Decyzje inwestycyjne podjęte na ich podstawie podejmowane są na wyłączną odpowiedzialność Użytkownika Serwisu.
Zawarte w artykule dane, opracowania, informacje, analizy zostały przygotowane wyłącznie w celach informacyjnych, są tylko i wyłącznie subiektywnymi opiniami autorów i nie są rekomendacjami zawarcia transakcji w rozumieniu § 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 października 2005 r. w sprawie informacji stanowiących rekomendacje dotyczące instrumentów finansowych, lub ich emitentów lub wystawców m. in. nie opierają się na żadnej metodzie wyceny walorów oraz nie określają ryzyka inwestycyjnego, nie zawierają bezpośrednich zaleceń podjęcia określonych działań inwestycyjnych, przez co nie mogą być traktowane jako doradztwo finansowe, prawne, podatkowe czy też jakiekolwiek inne doradztwo inwestycyjne w rozumieniu art.76 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o obrocie instrumentami finansowymi. Zgodnie z powyższym autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podejmowane na podstawie treści zawartych w artykule albowiem nie jest intencją Usługodawcy dokonywanie bezpośrednich porad inwestycyjnych.