Połączenie Bobby Burger i Wegeguru nie wywołało euforii inwestorów - trwa Crowdfunding Real Food
Wydawało się, że znane gastronomiczne marki jak Bobby Burger i Wegeguru w połączeniu ze znanymi twarzami jak współzałożyciel CD PROJEKT, Michał Kiciński sprawią, że sukces zbiórki crowdfundingowej Grupa Real Food będzie jedynie formalnością. Na razie jest wprost przeciwnie. Akcja crowdfundingowa trwa od kilku dni i dotychczas inwestorzy zapisali się na zaledwie 1% oferowanych akcji Real Food.
Co warto wiedzieć o Real Food
Grupa Real Food działa na rynku od niedawna. W tym roku założyciele Bobby Burgera - Bogumił Jankiewicz i Krzysztof Kołaszewski - wspólnie z Michałem Kicińskim, właścicielem Wegeguru, stworzyli wspólną żywieniową inicjatywę pod nazwą Real Food. Ich misją przewodnią jest prawdziwe jedzenie dla prawdziwych ludzi („real food real people”).
Bobby Burger działa na rynku od 7 lat. Firma rozpoczęła działalność jako food truck, a już rok później powstał pierwszy, stacjonarny lokal. Przez kilka lat sieć prężnie się rozwijała, dzięki czemu dziś Bobby Burger może się pochwalić 40 burgerowniami (24 z nich to lokale franczyzowe). W swojej ofercie burgerów mają zarówno te mięsne jak i wegetariańskie potrawy, a wszystkie przygotowywane na naturalnych składnikach.
Wegeguru to warszawska restauracja. Została założona w 2017 r. przez Michała Kicińskiego, współzałożyciela CD PROJEKT. Jako wegetarianin zainteresował się gastronomią i propaguje wegańskie jedzenie. By rozwinąć Wegeguru z jednego lokalu w sieć, Kiciński połączył siły z Bobby Burgerem. Docelowo w 2022 roku mają już sprawnie funkcjonować 4 wegetariańskie restauracje pod szyldem Wegeguru.
Zobacz także: Michał Kiciński zainwestował w Disco WTMH - operatora DiscoVR
Wspólnikami grupy Real Food zostali Michał Kiciński, Bogumił Jankiewicz oraz MK Investment Partnership. Największa część należy do założyciela Bobby Burgera (ponad 40%). Jeżeli chodzi o dane finansowe to dotyczą one jedynie burgerowni. W zeszłym roku sieć osiągnęła przychody na poziomie 38 mln zł, z czego połowę stanowiły przychodu z restauracji własnych. Spółka zakłada systematyczny wzrost przychodów oraz EBITD-y, o 15% rok do roku.
Dane finansowe Wegeguru nie zostały zaprezentowane na głównej stronie zbiórki, ale można je pobrać w formie dokumentu. Wynika z niego, że restauracja w 2018 roku wygenerowała 2,5 mln zł przychodu i przyniosła stratę netto w wysokości 1,36 mln zł.
W ofercie spółka skupiła się na zaprezentowaniu swoich mocnych stron, perspektyw rynkowych i planów na przyszłość. Do 2021 roku planuje debiut na NewConnect, jednak w najbliższych latach nie planuje wypłaty dywidendy.
- Jesteśmy już po rozmowach z pierwszymi inwestorami zainteresowanymi objęciem akcji Real Food SA i obecnie pracujemy nad uzupełnieniem opisu kampanii o więcej informacji na temat wyjścia z inwestycji. Planujemy debiut na otwartym rynku GPW do końca 2021 roku. Prawdopodobnie będzie to New Connect lub podobny rynek przeznaczony dla akcjonariuszy, umożliwiający obrót papierami młodych spółek, którego stworzenie jest planowane według deklaracji GPW. W ten sposób akcjonariusze będą mogli zyskownie wyjść z inwestycji po upływie maksymalnie 2,5 roku od daty nabycia akcji Real Food SA. Wcześniej oczywiście można sprzedać akcje, przy czym zgodnie ze statutem udziałowcy posiadający minimum 25% akcji imiennych danej serii mają pierwszeństwo ich nabycia. Więcej informacji na ten temat znajduje się w pliku „RealFoodDokumenInformacyjny.pdf”, który pobrać można na stronie kampanii, w sekcji „pobierz dokumenty”. W związku z tym, że Real Food SA planuje intensywne inwestycje w budowę grupy kapitałowej, podjęliśmy decyzję o braku deklaracji w zakresie wypłaty dywidendy w najbliższych latach. Decyzja ta podyktowana jest zamiarem reinwestowania wszystkich zysków grupy kapitałowej tak, aby umożliwić inwestorom największy zwrot z inwestycji z chwilą realizacji przez nich exitu - komentuje Krzysztof Kołaszewski, współzałożyciel sieci Bobby Burger i członek zarządu Real Food SA.
Trochę mięsa, trochę wege
Celem zbiórki crowdfundingowej jest poszerzenie działalności obydwu marek jako jednej grupy kapitałowej. Głównym założeniem jest powiększenie liczby lokali Bobby Burgera oraz Wegeguru. Do 2022 roku mają powstać 3 kolejne restauracje wegetariańskie. Natomiast burgerowni ma powstać około 30.
Kwota, która jest potrzebna, by osiągnąć założenia cele, to ponad 4 mln zł. Cena za akcję wynosi 6,27 zł. Zbiórka crowdfundingowa nie cieszy się dużą popularnością. W ciągu tygodnia Real Food sprzedał zaledwie 1% akcji na kwotę ok. 37 tys. zł. Wątpliwości może budzić z pewnością wycena, która post money przy proponowanej cenie akcji wynosi około 26 mln zł za całe Real Food.
Na GPW bez problemu można znaleźć spółkę o podobnym profilu przy dużo atrakcyjniejszej wycenie. Przykładowo Mex Polska, właściciel m.in sieci lokali Pijalnia Wódki i Piwa, jest wyceniany na około 29 mln zł przy 66 mln zł przychodów za ostatnie 12 miesięcy i 3 mln zł zysku netto.
Real Food oferuje bonusy dla akcjonariuszy, ale skromne. Na osoby, które kupią minimum 56 akcji, czeka voucher na 40 zł do wykorzystania w Bobby Burgerze. Jeżeli ktoś chce zamienić ten bon na kupon do Wegeguru, musi kontaktować się mailowo ze spółką, ale dopiero po zakończeniu zbiórki… Największy bonusowy voucher ma wartość 1000 zł. Otrzymamy go, jeśli wykupimy akcje o wartości minimum 50 tys. zł.
Założyciele Real Food uważają, że osiągnięcie kwoty 4 mln zł jest realne. Niestety, do tej pory spółce udało się zebrać tylko 37 tys. zł, jednak, według zarządu, spółka jest w stanie wprowadzić planowane zmiany, nawet jeśli zbiórka crowdfundingowa się nie powiedzie.