Wyniki LPP znacząco lepsze od oczekiwań. Ścięcie tegorocznych prognoz nie przeszkadza kupującym
Odzieżowa grupa sprawiła pozytywną niespodziankę, przedstawiając wyniki lepsze od prognoz. Mimo jednoczesnego obcięcia szacunków dotyczących tegorocznych przychodów i inwestycji, w czwartek przed południem notowania LPP rosną o ponad 2,3%, najmocniej spośród firm WIG20.
Za niespodziankę dotycząca zysków I kw. 2025 roku obrotowego (okres luty-kwiecień) odpowiedzialna była przede wszystkim dyscyplina kosztowa i racjonalne podejście do przyjętej strategii. Kiepska pogoda ma jednak pokrzyżować tegoroczne plany.
Grupa LPP miała w I kw. 334 mln zł zysku netto j.d. wobec konsensusu 250,7 mln zł
Rzut oka na wyniki
Od lutego do kwietnia LPP wypracowało niemal 5 mld zł przychodów, o 15% więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku obrotowego. EBITDA wzrosła zaś o 18% do 938 mln zł, a zysk netto – o 21% do 334 mln zł. Koszty operacyjne podskoczyły o 19,5% do niemal 2,2 mld zł. W I kw. udało się otworzyć 136 nowych salonów, w tym 112 marki Sinsay. Na koniec kwietnia wskaźnik długu netto do EBITDA opiewał na 1,3.
Wyniki LPP w I kw. 2025 r. oraz konsensus analityków
1Q2025 | wyniki | kons. | różnica | r/r | q/q |
Przychody | 4954,0 | 4973,6 | -0,4% | 15,0% | -12,6% |
EBITDA | 938,0 | 873,4 | 7,4% | 18,0% | -17,3% |
EBIT | 464,0 | 383,7 | 20,9% | 12,9% | -29,9% |
zysk netto j.d. | 334,0 | 250,7 | 33,2% | 21,0% | -25,4% |
marża EBITDA | 18,9% | 17,6% | 1,38 | 0,47 | -1,06 |
marża EBIT | 9,4% | 7,7% | 1,66 | -0,18 | -2,31 |
marża netto | 6,7% | 5,0% | 1,71 | 0,33 | -1,16 |
Źródło: PAP, Spółka
„Za nami intensywny, ale i udany pod względem sprzedaży początek roku. Cieszy nas dobry odbiór naszych kolekcji wiosennych, szczególnie że w skali całego rynku nastroje konsumenckie są stonowane. Tymczasem wypracowane w LPP, zarówno w kanale tradycyjnym, jak i online, dwucyfrowe wzrosty przychodów potwierdzają, że nie tylko doskonale wyczuwamy oczekiwania klientów, ale elastycznie reagujemy na zmieniające się warunki rynkowe. Priorytetem pozostaje dla nas przede wszystkim szersze spojrzenie na rynek oraz intensywny, a jednocześnie stabilny i bezpieczny rozwój grupy w kolejnych latach” komentuje Marcin Bójko, wiceprezes LPP odpowiedzialny za finanse.
Grupa LPP obniża cel sprzedażowy w 2025/26 r. do ok. 23-24 mld zł
Łyżka dziegciu w beczce miodu
Mimo udanych pierwszych miesięcy roku, odzieżowa grupa zdecydowała się obniżyć tegoroczne prognozy wyników oraz inwestycji. Jeszcze na początku kwietnia marka szacowała, że w tym roku osiągnie 25-26 mld zł przychodów, a wydatki inwestycyjne sięgną 3,5 mld zł. Z tej kwoty 2,3 mld zł miał pochłonąć rozwój sieci stacjonarnej sklepów.
W czerwcu jednak LPP spodziewa się, że ten rok obrotowy zamknie przychodami na poziomie 23-24 mld zł, a wydatki inwestycyjne opiewać będą na 3,1 mld zł, z czego 1,9 mld zł dotyczyć będzie sklepów. Związane jest to m.in. z niższą od oczekiwanej rentowności najmniejszego formatu sklepu. Z tego powodu spółka zamierza otworzyć w tym roku o 400 mniej tego typu lokalizacji. Niewykluczone, że wróci do pomysłu ich rozwoju w kolejnych okresach.
Rentowność formatów poszczególnych sklepów LPP
Źródło: Spółka
„Na roczne plany grupy wpływ mają wyniki II kw., którego początek charakteryzował się wyjątkowo niskimi temperaturami zarówno w Polsce, jak i pozostałych krajach Europy. Zmniejszyło to skłonności zakupowe kolekcji wiosenno-letniej. Sprzedaż grupy w okresie od 1.05.2025 r. do 10.06.2025 r. w walutach stałych r./r. wzrosła o 13%” zaznaczono w kwartalnym raporcie.
Choć grupa zdecydowała się na obniżenie tegorocznych prognoz inwestycji, to nadal podtrzymuje słuszność obranej strategii. W tym kwartale otwartych ma być 300 sklepów wszystkich marek, a kumulacja inwestycji pojawi się w II półroczu.
„Pierwszy kwartał tego roku zamykamy z przekonaniem, że przyjęta strategia rozwoju w oparciu o unikalny i skalowalny koncept Sinsay, w perspektywie długoterminowej, pozostaje bez zmian. Kluczową kwestią w wykonaniu naszych celów nie jest jednak liczba otwieranych sklepów w kolejnych kwartałach, a to, co w ostatnich latach było naszą przewagą, czyli elastyczne dostosowanie założeń do realiów, z jakimi spotykamy się na każdym etapie realizacji planów biznesowych. Działając w tym duchu dziś już wiemy, że nadrzędnym naszym celem będzie utrzymanie niepogorszonej rentowności i eliminowanie czynników, które mogłyby ją rozwodnić. Stąd celem jest dziś optymalizacja miksu ofertowego w wybranych salonach o najmniejszym rozmiarze oraz koncentracja na formatach i lokalizacjach najbardziej jakościowych w długiej perspektywie” podsumowuje Bójko.
Notowania LPP w ciągu ostatnich 12 miesięcy