Tesla dotknięta przez wojnę cenową. Elon Musk uspokaja Wall Street po wynikach za 1Q23
Teslę dotknęła wojna cenowa. Wyniki finansowe za pierwszy kwartał 2023 roku, opublikowane w środę wieczorem, pokazują, że marże zysku brutto spadły poniżej 20%, co wywołało pytania o popyt na samochody elektryczne i strategię cenową Tesli.
Analitycy wskazują, że marże zysku brutto w branży motoryzacyjnej wyniosły poniżej 16%, a liczba ta spadła z około 21% w czwartym kwartale 2022 roku. Wliczając leasingi, marże zysku brutto wyniosły około 19%, co jest poniżej oczekiwań Wall Street, które szacowało te liczby na poziomie 21%.
Elon Musk z charakterystyczną dla siebie nonszalancją podkreśla, że Tesla to firma technologiczna, która rozwija się w różnych obszarach, takich jak panele słoneczne, baterie, oprogramowanie, a także w przyszłości w dziedzinie samolotów i rakiet. Musk uspokaja inwestorów tłumacząc, że spadek marż zysku brutto wynika głównie z wojny cenowej i że firma planuje zwiększyć swoją produkcję samochodów, aby zwiększyć skalę i osiągnąć wyższe marże zysku brutto.
Jednakże, jak zawsze, są też wyzwania, z którymi Tesla musi się zmierzyć. Jednym z nich jest zwiększenie produkcji, aby sprostać rosnącemu popytowi. Musk powiedział, że firma stawia sobie ambitne cele produkcyjne, ale jak dotąd wciąż nie udało jej się osiągnąć zamierzonych wyników. Ponadto, rosnąca konkurencja w dziedzinie pojazdów elektrycznych może wpłynąć na marże Tesli.
Netflix osiągnął zyski zgodne z oczekiwaniami, ale zawiódł mniejszą liczbą abonentów w 1Q23
Mimo tych wyzwań, wydaje się, że Tesla pozostaje na dobrej drodze do dalszego rozwoju. Inwestorzy z pewnością zwrócą uwagę na wyniki firmy w kolejnych kwartałach i będą śledzić, jakie kroki podejmuje Tesla, aby utrzymać swoją pozycję na rynku.
Wyniki Tesli za pierwszy kwartał 2023 roku rozczarowały inwestorów
Wyniki Tesli w pierwszym kwartale 2023 roku pokazują, że wojna cenowa ma swoje konsekwencje. Przy planowanym zwiększeniu produkcji samochodów i rozwoju w innych obszarach technologicznych, Tesla dalej będzie rozwijała się jako firma technologiczna.
Wyniki Tesli za pierwszy kwartał 2023 roku nie spełniły oczekiwań inwestorów i analityków, co odbiło się na spadku cen akcji spółki. Pomimo osiągnięcia zysku w wysokości 85 centów na akcję i sprzedaży na poziomie 23,33 mld USD, marże zysku brutto w branży motoryzacyjnej były zbyt niskie.
Jednak całkowity zysk operacyjny wyniósł 2,7 mld dolarów, poniżej prognoz Wall Street, co spowodowało spadek marży zysku operacyjnego z 19,2% w analogicznym kwartale do 11,4%. Analitycy byli rozczarowani wynikami i zaniepokojeni spadkiem marży.
Włączając leasingi, biznes samochodowy wygenerował marże zysku brutto na poziomie około 19%, poniżej oczekiwań Wall Street na poziomie 21% i poniżej 20%, których inwestorzy szukali jako poziomu minimalnego. To głównie cena samochodów jest winna spadku marż, co oznacza, że średnia cena za sprzedany pojazd spadła z około 54 400 dolarów w pierwszym kwartale 2022 roku do około 47 200 dolarów w pierwszym kwartale 2023 roku.
Wzrost magazynów bateryjnych w Tesli kompensuje spadek marż w branży motoryzacyjnej
Jesse Cohen, analityk Investing.com, określił wyniki Tesli jako rozczarowujące, a spadek cen akcji spółki o 4% w handlu posesyjnym w środę tylko to potwierdził. Niektórzy analitycy wskazują, że trudno określić dokładnie „stratę", ponieważ niektóre modele uwzględniają leasingi, a niektóre nie. Mimo to, wyniki Tesli pozostawiają inwestorów z pytaniami dotyczącymi popytu na samochody elektryczne i strategii cenowej spółki.
Inna gałąź Tesli, czyli magazyny bateryjne, poradziła sobie doskonale, generując rekordowe 303 mln dolarów zysku brutto. W ciągu kwartału Tesla wdrożyła 3,9 gigawatogodzin magazynów bateryjnych, co stanowi wzrost o około 300% w stosunku do roku poprzedniego. Mimo to, wyniki Tesli pokazują, że spółka wciąż ma wiele do zrobienia, aby przyspieszyć wzrost przychodów i zwiększyć marżę operacyjną.
Analityk RBC, Tom Narayan, oczekiwał, że marże bez uwzględnienia kompensacji w postaci zapasów wyniosą około 15,3%, ale marża zysku operacyjnego wyniosła tylko około 13,2%. Jednak Tesla nadal dąży do wykorzystania swojej pozycji lidera kosztów w branży EV i jest skłonna wykorzystać ceny pojazdów do stawiania konkurencji w trudnej sytuacji.
Elon Musk skupia się na autonomii pojazdów
Elon Musk, podkreślał na konferencji prasowej, że firma nie chce zabijać konkurencji w branży EV i otwiera swoją sieć doładowań dla innych producentów. Musk skupia się bardziej na autonomii pojazdów i dąży do wprowadzenia na rynek jak najwięcej samochodów. Tesla planuje również wygenerować większy zysk sprzedając oprogramowanie do autonomicznej jazdy do większej liczby pojazdów.
Wciąż jednak pełna autonomiczna jazda pozostaje w przyszłości, a rosnące stopy procentowe wpłynęły na przystępność cen Tesli. Pomimo spadku marży w I kwartale, Tesla pozostaje w dobrym położeniu do dalszej ekspansji na rynku EV, a jej plany na przyszłość pozostają ambitne, szacuje Wall Street.
Tesla podtrzymuje swoje ambitne cele i wciąż wykazuje optymizm co do swojej pozycji w branży motoryzacyjnej. Na spotkaniu firmy za czwarty kwartał CFO Zachary Kirkhorn zadeklarował, że Tesla może osiągnąć marże zysku brutto na poziomie 20% za cały rok. Wcześniej w środę, podczas konferencji, Kirkhorn nie wycofał się z tej prognozy i zaznaczył, że firma zamierza redukować koszty i lepiej wykorzystać swoje nowe fabryki.
Warto zwrócić uwagę na trendy popytu na produkty Tesli. Elon Musk, CEO firmy, zapewnił, że zamówienia wciąż przewyższają podaż. Musk powiedział, że z punktu widzenia produkcji firma ma szansę wyprodukować 2 miliony pojazdów w tym roku i czuje się komfortowo z poziomem 1,8 miliona. Wall Street spodziewa się około 1,8 miliona dostaw w 2023 roku, dlatego komentarze Muska są dla inwestorów zachęcające.
Rok 2023 dopiero się zaczął, a Tesla już mocno zawiodła inwestorów liczbą dostaw aut
Inwestorzy powinni również zwrócić uwagę na zmniejszanie kosztów przez Teslę. Średni koszt produkcji samochodu wyniósł około 38 600 USD, co oznacza spadek w stosunku do szczytowego poziomu z drugiego kwartału 2022 roku, który wynosił około 42 700 USD. Należy jednak pamiętać, że koszty produkcyjne zależą od rodzaju zamawianego pojazdu, co oznacza, że inwestorzy powinni korzystać z kalkulacji kosztów jedynie jako przybliżonej wskazówki, wskazują analitycy.
Kolejnym pozytywnym sygnałem dla inwestorów jest fakt, że biznes nieautomatyczny Tesli przynosi coraz lepsze wyniki. Marża zysku brutto, z wyłączeniem leasingu, wyniosła około 8%, co oznacza wzrost o około 10 punktów procentowych rok do roku. Analityk Truist William Stein zwrócił uwagę, że przychody z usług, na poziomie 1,8 mld dolarów, były rekordowo wysokie.
Nowe akcje na GPW: Biedronka i Zara dołączają do grona spółek na rynku GlobalConnect