Przejdź do treści

udostępnij:

Wyniki Unimotu w I półroczu
Kategorie

Unimot zadowolony z wyników. Możliwa poprawa marży segmentu paliw płynnych w kolejnych kwartałach

Udostępnij

Unimot zakończył I półrocze wypracowując przychody podobne do tych z analogicznego okresu 2023 r. Znacząco spadła zaś skorygowana EBITDA i zysk netto, co związane było przede wszystkim z wymagającą sytuacją na rynku oleju napędowego.

Zarząd podkreśla, że pozostająca na niskim poziomie premia lądowa, czyli różnica ceny oleju napędowego na rynku lokalnym i w porcie powoduje, że w tym momencie ciężko jest o poprawę marż segmentu paliwowego. Grupa stara się przetrwać trudny moment dzięki m.in. dobrym wynikom działalności asfaltowej. Spółka szykuje się też na wejście w życie embarga na import rosyjskiego LPG.

"Jesteśmy zadowoleni z wyników I półrocza 2024, szczególnie patrząc na otoczenie rynkowe" - relacja z czatu z zarządem UNIMOT

Szczegóły wyników

Unimot zakończył I półrocze wypracowując niemal 6,5 mld zł przychodów, rezultat porównywalny do tego z analogicznego okresu 2023 r. Skorygowana EBITDA spadła o niespełna 25% do 127,8 mln zł, a zysk netto – o przeszło 50% do 55,4 mln zł. Jak komentował podczas środowego czatu inwestorskiego prezes Adam Sikorski, dzięki dywersyfikacji źródeł przychodów, niska premia lądowa nie wpływa aż tak negatywnie na sytuację całej firmy.

Wyniki Unimotu w I półroczu 2024 r.


Źródło: Spółka

„Utrzymująca się niska premia lądowa jest wyzwaniem. Jednak dla nas jako zdywersyfikowanej grupy nie jest to "krytyczne". Dla innych operatorów skoncentrowanych na tym segmencie może to być zniechęcające do dalszego działania, szczególnie w zakresie importu paliw - wysokie zaangażowanie finansowe w obowiązkowe rezerwy paliw” zauważył Sikorski.

Mimo topniejących o 10% do 4,3 mld zł przychodów segmentu paliw ciekłych, z dobrej strony pokazała się przejęta od Orlenu działalność asfaltowa. Przychody segmentu bitumeny wzrosły bowiem o ponad 50% do 633 mln zł.

„Sprzedaż jest wynikiem podpisanych kontraktów i naszych działań tradingowych. Przestrzeń do wzrostów pozostaje” uzupełnił Sikorski podczas czatu.

Dywidenda w UNIMOT będzie głosowana już w połowie czerwca. Ostatnia szansa, aby wziąć udział w Walnym Zgromadzeniu spółki

Czas na niższe koszty

Kiepska sytuacja na rynku oleju napędowego zmotywowała zarząd Unimotu do cięcia kosztów. Oszczędności z tego tytułu w skali roku mają opiewać na 15 mln zł.

„Przeprowadzona w Unimocie analiza kosztów przyniosła konkretne rezultaty. Spodziewamy się rocznych oszczędności na poziomie 15 mln zł, począwszy od drugiego półrocza 2024 roku. Ponadto, z satysfakcją zauważam, że efektywnie postępuje optymalizacja operacyjna, obejmująca wszystkie podmioty z grupy, w tym również spółki przejęte w 2023 r. Proces ten bez wątpienia wzmacnia naszą pozycję na rynku. Z optymizmem patrzymy w przyszłość, mając solidne fundamenty do dalszego intensywnego rozwoju” zauważył prezes w raporcie po I półroczu.

Unimot ogłasza nową strategię na lata 2024-2028 i zapowiada dywidendę

Przygotowania na sankcje

Od 20 grudnia w życie mają wejść europejskie sankcje dotyczące importu rosyjskiego LPG. Zauważyć trzeba, że w dużej mierze surowiec ten Polska musi czerpać z zagranicznych dostaw, a w 2023 r. za niemal połowę importu odpowiadała Rosja. Unimot szykuje się na rynkowe zmiany poprzez m.in. wynajem terminala LPG w niemieckim Wilhelmshaven. „Będziemy wzmacniać naszą infrastrukturę w zakresie LPG” podsumował Sikorski podczas czatu.

Od początku roku cena akcji Unimotu wzrosła o ponad 11% do 138,6 zł. W sierpniowej rekomendacji analitycy BM Banku Pekao zalecają kupno papierów firmy, ustalając cenę docelową na poziomie 151,08 zł za walor.
 

Notowania Unimotu w ciągu ostatnich 12 miesięcy

Unimot przygotowuje się na nowe sankcje na import LPG z Rosji. Terminal w Wilhelmshaven kluczowym elementem

Udostępnij