Przejdź do treści

udostępnij:

DIagnostyka oferta

Jakub Swadźba i Paweł Chytła przedstawili spółkę Diagnostyka. Oto co powiedzieli o IPO i debiucie

Udostępnij

W środę odbył się webinar z zarządem Diagnostyki, spółki, która prowadzi ofertę publiczną akcji. Przedstawiciele zarządu poruszyli szereg tematów dotyczących perspektyw dalszego rozwoju biznesu i także wzrostu całego rynku diagnostyki w Polsce. Istotnym tematem było też wejście na nowy rynek diagnostyki obrazowej, możliwe dalsze akwizycje oraz konsolidacja rynku. Zapraszamy do obejrzenia nagrania, a poniżej przedstawiamy najważniejsze tematy poruszone na spotkaniu.

Najważniejsze tematy poruszone na webinarze:

  • Rozwój Diagnostyki w latach 1998 – 2024: 2:25 minuta
  • Otoczenie rynkowe: 8:26 minuta
  • Wielkość rynku: 10:10 minuta
  • Powody dlaczego rynek może dalej rosnąć: 11:42 minuta
  • Pozycja rynkowa: 15:37 minuta
  • Struktura przychodów grupy: 19:58 minuta
  • Technologia w służbie usprawniania i optymalizacji operacji: 24:23 minuta
  • Strategia rozwoju przez przejęcia: 29:35 minuta
  • Dane finansowe, wzrost wyników: 31:48 minuta
  • Polityka dywidendowa: 35:11 minuta
  • Sesja pytań i odpowiedzi: 42:54 minuta

 

Debiut Diagnostyka SA: Analiza IPO. Co warto wiedzieć o spółce

Rozwój Diagnostyki w latach 1998 – 2024

Spółka szybko się rozwijała począwszy od 1998 r. założona przez Jakuba Swadźbę (prezesa spółki), Jacka Pruska i Grzegorza Głownię. Choć początki sięgają jeszcze 1996 r. kiedy powstała spółka dostarczająca odczynniki do laboratoriów. W kolejnych latach Diagnostyka otwierała kolejne laboratoria poza Krakowem, we Wrocławiu, w Zielonej Górze i Gorzowie Wielkopolskim, ale także  w Warszawie i innych istotnych miastach Polski.

„Następny, bardzo ważnym etapem rozwoju był rok 2011 kiedy postanowiliśmy sprzedać część udziałów w spółce do funduszu private equity, żeby zasilić spółkę pieniędzmi zewnętrznymi i rozwijać się w sposób bardziej agresywny przejęciami. Wybraliśmy fundusz MidEuropa Patrners, gdyż po pierwsze bardzo dobrze nam się z nimi rozmawiało, ale po drugie był też wtedy właścicielem największej sieci klinik medycznych Luxmed, (...) które miały w Warszawie laboratorium, które było częścią umowy.” - mówi Jakub Swadźba, prezes zarządu Diagnostyki.

Więcej na temat historii szybkiego rozwoju spółki i zajęcia pozycji lidera w Polsce opowiada Jakub Swadźba od 2:25 minuty webinaru.

To właśnie ten fundusz ma zamiar i obowiązek w stosunku do swoich udziałowców spieniężenia 14 lat inwestycji. Dlatego też podczas IPO są oferowane właśnie ich akcje. Co istotne, to fakt, że fundusz ma zamiar wyjść z inwestycji w całości, a to oznacza, że nie będzie nawisu podażowego po debiucie, który często ciąży na kursie akcji.

W ofercie publicznej akcji nie będą oferowane akcje nowej emisji, ani akcje członków zarządu i mniejszościowych akcjonariuszy. Założyciele spółki, którzy zbudowali biznes praktycznie od podstaw w 1998 r. pozostaną w spółce. Nie oferują też części swoich akcji w IPO i nie mają zamiaru ich sprzedawać po debiucie.

Otoczenie rynkowe

Rynek diagnostyki w Polsce ma znaczący potencjał wzrostu – zauważa Paweł Chytła, wiceprezes zarządu. Wciąż wydatki publiczne na badania oraz ceny samych usług są z tyłu w statystykach na tle krajów europejskich.

„Mamy potencjał dogonienia krajów europejskich pod względem wzrostu ceny. Cena naszych badań od roku 2016 wzrastała średnio rocznie w tempie 4,5%. Pomimo to, wciąż nasze ceny są najniższe w Europie” – wyjaśnia Paweł Chytła.

O stanie dofinansowania przez rząd, znaczenia segmentu prywatnego mówi Paweł Chytła w 8:26 minucie webinaru.

Następnie na webinarze zarząd omawia wielkość całego rynku diagnostyki i jego potencjał wzrostu. w 10:10 minucie. Prognozy zakładają dalszy wzrost w tempie 9-11% rocznie, a na nowym rynku dla spółki, czyli rynku diagnostyki obrazowej prognozowany jest wzrost 10,4% rocznie.

Powody dlaczego rynek może dalej rosnąć i widoczne trendy podawane są w 11:42 minucie spotkania. Poruszony jest też temat wysokich barier wejścia w ten segment rynkowy.

Pozycja rynkowa

Diagnostyka jest liderem w Polsce i jest ponad dwa razy większa od następnego gracza czyli grupy Alab.

„Posiadamy punkty pobrań praktycznie we wszystkich miastach powyżej 20 tys. mieszkańców, także dostępność naszego punktu pobrań jest, nawet w odległych wsiach w polce, jest poniżej 20 km” – zauważa Swadźba.

O pozycji na rynku oraz sieci laboratoriów, punktów pobrań i wyzwaniach logistycznych mówi  w Jakub Swadźba, prezes zarządu Diagnostyki, w 15:37 minucie webinaru. Poruszony jest też temat usług i kontraktów B2B oraz zatrudnienia w grupie Diagnostyka.

Struktura przychodów grupy

Obecnie spółka z kontraktów B2B generuje około 60% przychodów. Zaś badania indywidualne odpowiadają za około 40% przychodów. Diagnostyka przeprowadza też badania na zlecenie szpitali.

„Z punktu widzenia pieniądza diagnostyka laboratoryjna nie jest finansowania bezpośrednio z budżetu państwa, ale są finansowani np. lekarze rodzinni, czy szpitale, które ze swoich budżetów muszą pokrywać koszty badań laboratoryjnych. Stąd też szacujemy, że około 40% wykonywanych badań na zasadzie B2B to są badania finansowane pośrednio przez płatnika publicznego” – wyjaśnia prezes.

Więcej o strukturze przychodów, zleceniach dla szpitali i klinik, badań specjalistycznych itp. mówi Jakub Swadźba w 19:58 minucie webinaru.

Technologia w służbie usprawniania i optymalizacji operacji

Spółka posiada własne oprogramowanie wspierające działalność grupy na każdym z etapów prowadzenia usług. Posiada też własne portale internetowe dla lekarzy i pacjentów.

„Mamy bardzo duże umiejętności jeśli chodzi o  informatyzację laboratoriów. Od samego początku mamy własne systemy laboratoryjne” – mówi Swadźba.

O cybersecurity, rozwoju technologii wewnętrznej spółki i potencjale użycia sztucznej inteligencji mówi prezes zarządu w 24:23 minucie spotkania.

„Doświadczenia ze sztuczną inteligencją mamy już od lat, kiedy to stworzyliśmy specjalne oprogramowanie, które pomaga patomorfologom w diagnozowaniu niektórych nowotworów” – zauważa prezes.

Strategia rozwoju przez przejęcia

Spółka dokonała już aż 128 akwizycji. Według słów zarządu, jest jeszcze kilkaset podmiotów potencjalnie do przejęcia.

„Jest jeszcze mniej więcej 300 małych laboratoriów, z którymi współpracujemy i które w przyszłości może zdecydują się na bliższą współpracę kapitałową z nami” – podkreśla prezes

Diagnostyka, oprócz rynku diagnostyki laboratoryjnej, ma zamiar skonsolidować także rynek diagnostyki obrazowej. Na tym rynku jest od 50-90 większych podmiotów potencjalnie do przejęcia.

„Ten rynek jest rozdrobniony i nie ma wyraźnie jednego lidera” – mówi prezes zarządu o rynku diagnostyki obrazowej.

O potencjale akwizycji oraz rozdrobnieniu rynku diagnostyki obrazowej mówi Jakub Swadźba w 29:35 minucie webinaru.

Dane finansowe, wzrost wyników i dywidenda

Spółka wykazuje regularny wzrost przychodów i rentowności.

„Nasz roczny wzrost przychodów wynosił 19%, z czego wzrost organiczny wynosił ok. 17%. Także przyrost wynikający z M&A jest coraz większy. Jesteśmy coraz większą firmą” – mówi Paweł  Chytła.

„My te, bardzo imponujące przyrosty sprzedaży, jesteśmy w stanie przekuć w bardzo wysokie rentowności EBITDA” – dodaje.

O dynamice wzrostu, pobiciu wyników rekordów sprzedażowych w okresie covidowym  i czynnikach kontynuacji wzrostu mówi Paweł Chytła w 31:48 minucie spotkania.

W dalszej części webinaru w 35:11 minucie mowa jest o polityce dywidendowej. Zakłada ona wypłatę połowy zysków netto, ale też możliwość wypłaty ekstra dywidendy w dobrych koniunkturalnie okresach.

Oferta publiczna akcji (IPO) Diagnostyka SA

Trwa oferta publiczna (IPO) akcji Diagnostyka. Zapisy potrwają do 30 stycznia O szczegółach oferty opowiada

„Mamy silny wzrost zarówno organiczny i jesteśmy ekspertami M&A i to wszystko stanowi, że będziemy firmą, która będzie się w przyszłosci dynamicznie rozwijać” – podsumowuje Jakub Swadźba.

Zapraszamy też do sesji pytań i odpowiedzi od 42:54 minuty webinaru.

Diagnostyka może zostać sprzedana w maksymalnej cenie. Ogromne zainteresowanie ofertą

 

Udostępnij