Jakub Swadźba i Paweł Chytła przedstawili spółkę Diagnostyka. Oto co powiedzieli o IPO i debiucie
W środę odbył się webinar z zarządem Diagnostyki, spółki, która prowadzi ofertę publiczną akcji. Przedstawiciele zarządu poruszyli szereg tematów dotyczących perspektyw dalszego rozwoju biznesu i także wzrostu całego rynku diagnostyki w Polsce. Istotnym tematem było też wejście na nowy rynek diagnostyki obrazowej, możliwe dalsze akwizycje oraz konsolidacja rynku. Zapraszamy do obejrzenia nagrania, a poniżej przedstawiamy najważniejsze tematy poruszone na spotkaniu.
Najważniejsze tematy poruszone na webinarze:
- Rozwój Diagnostyki w latach 1998 – 2024: 2:25 minuta
- Otoczenie rynkowe: 8:26 minuta
- Wielkość rynku: 10:10 minuta
- Powody dlaczego rynek może dalej rosnąć: 11:42 minuta
- Pozycja rynkowa: 15:37 minuta
- Struktura przychodów grupy: 19:58 minuta
- Technologia w służbie usprawniania i optymalizacji operacji: 24:23 minuta
- Strategia rozwoju przez przejęcia: 29:35 minuta
- Dane finansowe, wzrost wyników: 31:48 minuta
- Polityka dywidendowa: 35:11 minuta
- Sesja pytań i odpowiedzi: 42:54 minuta
Debiut Diagnostyka SA: Analiza IPO. Co warto wiedzieć o spółce
Rozwój Diagnostyki w latach 1998 – 2024
Spółka szybko się rozwijała począwszy od 1998 r. założona przez Jakuba Swadźbę (prezesa spółki), Jacka Pruska i Grzegorza Głownię. Choć początki sięgają jeszcze 1996 r. kiedy powstała spółka dostarczająca odczynniki do laboratoriów. W kolejnych latach Diagnostyka otwierała kolejne laboratoria poza Krakowem, we Wrocławiu, w Zielonej Górze i Gorzowie Wielkopolskim, ale także w Warszawie i innych istotnych miastach Polski.
„Następny, bardzo ważnym etapem rozwoju był rok 2011 kiedy postanowiliśmy sprzedać część udziałów w spółce do funduszu private equity, żeby zasilić spółkę pieniędzmi zewnętrznymi i rozwijać się w sposób bardziej agresywny przejęciami. Wybraliśmy fundusz MidEuropa Patrners, gdyż po pierwsze bardzo dobrze nam się z nimi rozmawiało, ale po drugie był też wtedy właścicielem największej sieci klinik medycznych Luxmed, (...) które miały w Warszawie laboratorium, które było częścią umowy.” - mówi Jakub Swadźba, prezes zarządu Diagnostyki.
Więcej na temat historii szybkiego rozwoju spółki i zajęcia pozycji lidera w Polsce opowiada Jakub Swadźba od 2:25 minuty webinaru.
To właśnie ten fundusz ma zamiar i obowiązek w stosunku do swoich udziałowców spieniężenia 14 lat inwestycji. Dlatego też podczas IPO są oferowane właśnie ich akcje. Co istotne, to fakt, że fundusz ma zamiar wyjść z inwestycji w całości, a to oznacza, że nie będzie nawisu podażowego po debiucie, który często ciąży na kursie akcji.
W ofercie publicznej akcji nie będą oferowane akcje nowej emisji, ani akcje członków zarządu i mniejszościowych akcjonariuszy. Założyciele spółki, którzy zbudowali biznes praktycznie od podstaw w 1998 r. pozostaną w spółce. Nie oferują też części swoich akcji w IPO i nie mają zamiaru ich sprzedawać po debiucie.
Otoczenie rynkowe
Rynek diagnostyki w Polsce ma znaczący potencjał wzrostu – zauważa Paweł Chytła, wiceprezes zarządu. Wciąż wydatki publiczne na badania oraz ceny samych usług są z tyłu w statystykach na tle krajów europejskich.
„Mamy potencjał dogonienia krajów europejskich pod względem wzrostu ceny. Cena naszych badań od roku 2016 wzrastała średnio rocznie w tempie 4,5%. Pomimo to, wciąż nasze ceny są najniższe w Europie” – wyjaśnia Paweł Chytła.
O stanie dofinansowania przez rząd, znaczenia segmentu prywatnego mówi Paweł Chytła w 8:26 minucie webinaru.
Następnie na webinarze zarząd omawia wielkość całego rynku diagnostyki i jego potencjał wzrostu. w 10:10 minucie. Prognozy zakładają dalszy wzrost w tempie 9-11% rocznie, a na nowym rynku dla spółki, czyli rynku diagnostyki obrazowej prognozowany jest wzrost 10,4% rocznie.
Powody dlaczego rynek może dalej rosnąć i widoczne trendy podawane są w 11:42 minucie spotkania. Poruszony jest też temat wysokich barier wejścia w ten segment rynkowy.
Pozycja rynkowa
Diagnostyka jest liderem w Polsce i jest ponad dwa razy większa od następnego gracza czyli grupy Alab.
„Posiadamy punkty pobrań praktycznie we wszystkich miastach powyżej 20 tys. mieszkańców, także dostępność naszego punktu pobrań jest, nawet w odległych wsiach w polce, jest poniżej 20 km” – zauważa Swadźba.
O pozycji na rynku oraz sieci laboratoriów, punktów pobrań i wyzwaniach logistycznych mówi w Jakub Swadźba, prezes zarządu Diagnostyki, w 15:37 minucie webinaru. Poruszony jest też temat usług i kontraktów B2B oraz zatrudnienia w grupie Diagnostyka.
Struktura przychodów grupy
Obecnie spółka z kontraktów B2B generuje około 60% przychodów. Zaś badania indywidualne odpowiadają za około 40% przychodów. Diagnostyka przeprowadza też badania na zlecenie szpitali.
„Z punktu widzenia pieniądza diagnostyka laboratoryjna nie jest finansowania bezpośrednio z budżetu państwa, ale są finansowani np. lekarze rodzinni, czy szpitale, które ze swoich budżetów muszą pokrywać koszty badań laboratoryjnych. Stąd też szacujemy, że około 40% wykonywanych badań na zasadzie B2B to są badania finansowane pośrednio przez płatnika publicznego” – wyjaśnia prezes.
Więcej o strukturze przychodów, zleceniach dla szpitali i klinik, badań specjalistycznych itp. mówi Jakub Swadźba w 19:58 minucie webinaru.
Technologia w służbie usprawniania i optymalizacji operacji
Spółka posiada własne oprogramowanie wspierające działalność grupy na każdym z etapów prowadzenia usług. Posiada też własne portale internetowe dla lekarzy i pacjentów.
„Mamy bardzo duże umiejętności jeśli chodzi o informatyzację laboratoriów. Od samego początku mamy własne systemy laboratoryjne” – mówi Swadźba.
O cybersecurity, rozwoju technologii wewnętrznej spółki i potencjale użycia sztucznej inteligencji mówi prezes zarządu w 24:23 minucie spotkania.
„Doświadczenia ze sztuczną inteligencją mamy już od lat, kiedy to stworzyliśmy specjalne oprogramowanie, które pomaga patomorfologom w diagnozowaniu niektórych nowotworów” – zauważa prezes.
Strategia rozwoju przez przejęcia
Spółka dokonała już aż 128 akwizycji. Według słów zarządu, jest jeszcze kilkaset podmiotów potencjalnie do przejęcia.
„Jest jeszcze mniej więcej 300 małych laboratoriów, z którymi współpracujemy i które w przyszłości może zdecydują się na bliższą współpracę kapitałową z nami” – podkreśla prezes
Diagnostyka, oprócz rynku diagnostyki laboratoryjnej, ma zamiar skonsolidować także rynek diagnostyki obrazowej. Na tym rynku jest od 50-90 większych podmiotów potencjalnie do przejęcia.
„Ten rynek jest rozdrobniony i nie ma wyraźnie jednego lidera” – mówi prezes zarządu o rynku diagnostyki obrazowej.
O potencjale akwizycji oraz rozdrobnieniu rynku diagnostyki obrazowej mówi Jakub Swadźba w 29:35 minucie webinaru.
Dane finansowe, wzrost wyników i dywidenda
Spółka wykazuje regularny wzrost przychodów i rentowności.
„Nasz roczny wzrost przychodów wynosił 19%, z czego wzrost organiczny wynosił ok. 17%. Także przyrost wynikający z M&A jest coraz większy. Jesteśmy coraz większą firmą” – mówi Paweł Chytła.
„My te, bardzo imponujące przyrosty sprzedaży, jesteśmy w stanie przekuć w bardzo wysokie rentowności EBITDA” – dodaje.
O dynamice wzrostu, pobiciu wyników rekordów sprzedażowych w okresie covidowym i czynnikach kontynuacji wzrostu mówi Paweł Chytła w 31:48 minucie spotkania.
W dalszej części webinaru w 35:11 minucie mowa jest o polityce dywidendowej. Zakłada ona wypłatę połowy zysków netto, ale też możliwość wypłaty ekstra dywidendy w dobrych koniunkturalnie okresach.
Oferta publiczna akcji (IPO) Diagnostyka SA
Trwa oferta publiczna (IPO) akcji Diagnostyka. Zapisy potrwają do 30 stycznia O szczegółach oferty opowiada
„Mamy silny wzrost zarówno organiczny i jesteśmy ekspertami M&A i to wszystko stanowi, że będziemy firmą, która będzie się w przyszłosci dynamicznie rozwijać” – podsumowuje Jakub Swadźba.
Zapraszamy też do sesji pytań i odpowiedzi od 42:54 minuty webinaru.
Diagnostyka może zostać sprzedana w maksymalnej cenie. Ogromne zainteresowanie ofertą