„Rekordowy poziom realizacji większości mierników strategicznych NEUCA w I półroczu 2025 r. potwierdza nasze silne fundamenty do budowania i poprawy wyników w kolejnych kwartałach” – relacja z czatu inwestorskiego z przedstawicielami Grupy NEUCA
W piątek, 29 sierpnia 2025 roku odbył się czat inwestorski z przedstawicielami Grupy Neuca. Przedmiotem spotkania były wyniki finansowe Grupy za I półrocze 2025 roku, otoczenie rynkowe oraz plany i perspektywy. Zapraszamy do lektury zapisu z tego wydarzenia.
Zapraszamy na czat inwestorski z przedstawicielami Grupy NEUCA. Spotkanie będzie poświęcone omówieniu wyników finansowych spółki za I półrocze 2025 roku.
Spotkanie rozpocznie się w piątek, 29 sierpnia 2025 r. o godz. 11:00. Już teraz zachęcamy do zadawania pytań za pośrednictwem poniższego formularza.
W przypadku chęci zadania kilku pytań, prosimy je zadawać pojedynczo i za każdym razem klikać przycisk "Wyślij". Ułatwi to przedstawicielom spółki odpowiadanie na pytania.
Dzień dobry,
Serdecznie witamy Państwa na czacie inwestorskim. Z naszej strony jesteśmy obecni w pełnym składzie Zarządu. Zapraszamy do zapoznania się z naszą prezentacją dotyczącą I półrocza 2025 roku pod następującym linkiem: https://inwestor.neuca.pl/upload/media/download/0001/03/52bf0edd84f345c…
Zapraszamy do aktywnego udziału w spotkaniu i zadawania pytań ;)
W obecnym stanie prawnym nadal obowiązują zapisy AdA 2.0. Kilkakrotnie padła informacja ze strony GIF, że toczą się prace dotyczące AdA i jest przygotowana propozycja rozwiązań. Czekamy na publikację tego projektu i dyskusje na temat zawartych tam rozwiązań. Zwolennicy utrzymania jak i zniesienia AdA są zgodni tylko w jednej kwestii, którą jest konieczność wprowadzenia jednoznacznych zapisów porządkujących rynek. Ma to fundamentalne znaczenie dla stabilności rynku, inwestycji i jego dalszego rozwoju.
Dodane przez Gość w odpowiedzi na Jaki jest aktualny status…
Dodane przez Gość w odpowiedzi na W prezentacji piszą Państwo…
Wydaje się, że w obszarze aptek znowu sporo się dzieje legislacyjnie. Możliwość szczepień bezpośrednio w aptekach, nowe obowiązki dla aptek związane z utylizacją, możliwe odwieszenie w przyszłości zakazu ich reklam, jak w szerszej perspektywie oceniacie wpływ tych czynników na segment aptek niezależnych?
Całkowite uchylenie zakazu reklamy aptek zwiększa przewagę konkurencyjną aptek sieciowych wobec aptek niezależnych, ponieważ umożliwia aptekom sieciowym prowadzenie reklamy całych sieci aptek pod wspólnym szyldem.
Rozwój wydarzeń zależy od konkretnych rozwiązań prawnych zawartych w projekcie ustawy i ograniczeń umożliwiających sprawiedliwą rywalizację na rynku.
Zgodnie z zapowiedzią rządu, w IV kwartale br. pojawi się projekt ustawy dot. ww. zakazu. To bardzo dobrze, gdyż w obecnej sytuacji mamy do czynienia z niejednoznaczną sytuacją (co wolno, a czego w zakresie reklamowania nie wolno robić).
Naczelna Izba Aptekarska, jak i GIF podkreślają, że zakaz reklamy aptek wciąż obowiązuje w Polsce i zaleca ostrożność w interpretacji orzeczenia TSUE.
__
Ważnym wydarzeniem w branży był fakt rozszerzenia refundacji dostępnych szczepień w aptekach. Kluczowe punkty:
a) Od 25 sierpnia 2025 roku pacjenci mogą zaszczepić się w aptekach przeciwko znacznie większej liczbie chorób niż dotychczas (Ministerstwo Zdrowia ogłosiło największe do tej pory rozszerzenie katalogu szczepień ochronnych dostępnych w aptekach).
b) Co zmieniło się po 25 sierpnia 2025 r.?
- Do 24 sierpnia 2025 r. NFZ pokrywał koszt tylko za podanie szczepionek dot.: COVID-19 (dla wszystkich dorosłych), grypy (tylko 65+), pneumokoków (tylko 65+).
- Od 25 sierpnia 2025 r. NFZ pokrywa koszt podania aż 11 szczepionek u dorosłych (18+), tj. dot.: COVID-19, grypy, pneumokoków, kleszczowego zapalenia mózgu (KZM), błonicy / tężca / krztuśca (jedna grupa), HPV, półpaśca, odry / świnki / różyczki (I grupa), polio, wirusowego zapalenia wątroby A i B, RSV.
Wszystkie regulacje wzmacniające rolę farmaceuty jako medyka w systemie ochrony zdrowia należy ocenić pozytywnie – sprzyjają one rozwojowi całego rynku aptecznego, czego najlepszym przykładem jest rosnąca skala szczepień refundowanych przez NFZ.
Coraz więcej pacjentów korzysta z nowych uprawnień farmaceutów – w skali roku liczba realizowanych recept farmaceutycznych wzrosła o 20%. Apteki działające w programie Świat Zdrowia wyróżniają się na tym tle: udział pacjentów korzystających z recepty farmaceutycznej sięga tam 0,5% wszystkich pacjentów, podczas gdy średnia rynkowa wynosi 0,3%.
NEUCA aktywnie wspiera niezależne apteki we wdrażaniu zmian legislacyjnych, w szczególności w zakresie rozwoju i realizacji opieki farmaceutycznej oraz przygotowywania odpowiednich pomieszczeń do jej prowadzenia.
Dodane przez Paweł Biedrzycki w odpowiedzi na Wydaje się, że w obszarze…
Na jednym ze slajdów czytałem o tzw. białych plamach w rozmieszczeniu aptek. Generalnie jaka może być skala tego zjawiska oraz czy de facto (nawet zakładając niższą gęstość zaludnienia na tych terenach) może to być ciekawy rokujący rynek dla nowych aptek, w tym niezależnych?
Zarzut dotyczy braku aptek w małych miejscowościach co ma być wynikiem wprowadzania AdA – nie jest to prawda. Spadek liczby aptek w małych miejscowościach nie jest spowodowany ustawą „Apteka dla Aptekarza”.
• Wśród publikowanych w wielu miejscach fałszywych danych pojawiły się twierdzenia o „ponad 500 gminach”, które nie mają dostępu do apteki. Faktycznie gmin bez apteki lub punktu aptecznego według IQVIA jest 156.
• W 61 z tych 156 gmin nigdy nie było ani apteki, ani punktu aptecznego.
W pozostałych 95 gminach placówki te kiedyś istniały. Część z nich została zamknięta jeszcze przed wprowadzeniem AdA. Zostały zamknięte z różnych powodów, najczęściej ekonomicznych, ale także z powodu cofnięcia zezwolenia czy przejścia na emeryturę właścicieli.
• Dane jasno pokazują, że główne przyczyny zamykania placówek wynikają z czynników:
- demograficznych – obszary oddalone od dużych miast wyludniają się, co przekłada się na coraz mniejszą opłacalność prowadzenia tam aptek,
- ekonomicznych – rosnące koszty prowadzenia działalności powodują problemy przedsiębiorców z wielu branż – farmaceuci nie są tu wyjątkiem.
• Głos w sprawie zabrało Ministerstwo Zdrowia, wyjaśniając jednoznacznie, że brak aptek na wsiach wynika wyłącznie z przyczyn ekonomicznych, a nie z przepisów prawa.
Sprawę fałszywej narracji nagłaśniają farmaceuci – właściciele indywidualnych aptek, którzy demaskują działania lobbingowe mające na celu legalizację rozwoju sieci aptecznych i skierowali szereg listów i petycji do różnych instytucji.
W bieżącym roku aptekarze niezależni otworzyli w tzw. białych plamach 11 nowych aptek i punktów aptecznych a apteki sieciowe 5. Nie należy oczekiwać otwierania w podobnych miejscach kolejnych aptek ponieważ mamy do czynienia z gminami wyludniającymi się albo z tzw. obwarzankowymi czyli przylegającymi do większych gmin będącymi ośrodkami handlu i usług.
Dodane przez Gość: Analityk w odpowiedzi na Na jednym ze slajdów…
Na dynamikę rynku detalicznego coraz większy mają wpływ nowo wprowadzone na rynek produkty z grupy inhibitorów GLP-1 i GIP, stosowanych w diabetologii i odchudzaniu. Największy udział w tym wzroście miał produkt Mounjaro Kwikpen firmy Eli Lilly, który według danych PEX stanowił o 2/3 tej dynamiki. Łączny rokroczny wzrost produktów z tych kategorii wyniósł w I połowie 2025 r. niemal 1 mld zł (+40% w tych kategoriach rok do roku).
W strukturze wzrostu rynku pierwszych sześciu miesięcy nowe wprowadzenia farmaceutyków stanowiły ponad połowę łącznej dynamiki rynku (5,2% z 9,8% wzrostu rynku detalicznego). Z drugiej strony systematycznie spada wpływ czynnika inflacyjnego (2,2% w I półroczu i 1,6% w samym II kwartale br.).
Na rynku hurtu po wysokich dynamikach I półrocza br. (+8,4% rok do roku) spodziewamy się stabilnych wzrostów również w jego II połowie na poziomie 6,5-7%, co łącznie w całym 2025 r. oznacza dynamikę w przedziale 7,5-8%.
Dodane przez Gość w odpowiedzi na Czego należy się spodziewać…
Obserwowane spadki udziałów mają dwie główne przyczyny:
1. Wyższa dynamika wzrostu segmentu sieciowego względem niezależnego - ze względu na nasze mniejsze udziały w tym segmencie odczuwamy negatywny wpływ nawet bez żadnej zmiany naszych udziałów u poszczególnych klientów.
2. Maleje nasz udział u klientów sieciowych przede wszystkim z powodu otwierania przez największe sieci takie jak DOZ, Gemini czy Dr. Max hurtowni własnych i przenoszeniu zakupów bezpośrednio do producentów.
Oba te trendy przewidzieliśmy wiele lat temu i dostosowaliśmy do nich naszą strategię.
Skupiamy się na współpracy z naszym klientem strategicznym – apteką niezależną, w tym segmencie osiągamy stałe wzrosty udziałów rynkowych (39,3% w czerwcu br.).
Dodane przez Gość: Inwestor w odpowiedzi na Cały czas średniroczne…
W ostatnich miesiącach pogoda mogła mieć wpływ na sprzedaż niektórych grup asortymentowych, jak środki przeciwalergiczne bądź produkty do opalania, jednakże nie ma decydującego wpływu na całość rynku. Ma to jedna większe znaczenie dla producentów o określonym portfelu produktów, w przypadku dystrybucji hurtowej decyduje skala i na nasz biznes pozytywnie wpływa wysoka dynamika rynku.
W drugim kwartale rozpoczęliśmy przygotowania nie tylko do jesieni, ale i do zimy. Szykujemy apteki na sezon szczepień i zatowarowujemy asortymentem przeziębieniowo-grypowym. Ilość pracy, więc nie spada a od skuteczności tych działań zależy jakość nadchodzącego sezonu
Dodane przez Gość w odpowiedzi na Czy słaba pogoda latem ma…
Dodane przez Gość: Inwestor w odpowiedzi na Dzień dobry. Jak Neuca…
Pierwsze półrocze było dla Synoptis Pharma bardzo udane pod kątem realizacji dynamiki wzrostu na rynku non – RX, gdzie Spółka ponownie okazała się być drugim najszybciej rosnącym koncernem na polskim rynku. Konsekwentnie realizowaliśmy też strategię medykalizacji osiągając pozycję lidera wzrostu w kategorii leków OTC z dynamiką wielokrotnie przewyższającą wzrost rynku. Pierwsze półrocze było też ważnym momentem wdrożenia produktu LINX – nowoczesnego systemu CGM, który, dołączając do mikropompy insulinowej Equil, uzupełnia nasz portfel w nowoczesnej diabetologii.
W drugim półroczu planujemy utrzymać wysokie tempo wzrostu spółki Synoptis Pharma. Pomogą nam w tym nowe wprowadzenia lekowe, w tym w kategorii przeciwinfekcyjnej, która do tej pory nie była dostatecznie reprezentowana w portfelu Spółki.
Pod względem wynikowym czynnikiem obniżającym wynik operacyjny w pierwszym półroczu r/r była kampania telewizyjna produktu Paramig w I kw. 2025 r., która o ok. 4 mln PLN zwiększyła koszty promocji Spółki. Nie zakładamy ponoszenia kosztów reklamy telewizyjnej w kolejnych kwartałach tego roku, natomiast kontynuujemy nasze inwestycje w medykalizację portfela produktów.
Dodane przez Gość: Sylwia J… w odpowiedzi na Jakie były dodatkowe koszty…
Zrównoważony rozwój, zarówno poprzez akwizycje jak i wzrost organiczny, pozostaje naszym założeniem strategicznym w długoterminowym horyzoncie.
Minione półrocze, w trakcie którego sieć Operatora Medycznego Świat Zdrowia zwiększyła się o kolejnych 5 placówek (slajd nr 38 w prezentacji inwestorskiej). Zrealizowane akwizycje zwiększyły portfel pacjentów Podstawowej Opieki Zdrowotnej o blisko 22 tys. osób. To pokazuje, że inwestycja w infrastrukturę własną jest jednym z kierunków strategicznych, co pozwoli zapewniać coraz lepszą dostępność i jakość usług dla naszych pacjentów. Jesteśmy otwarci zarówno na realizację przejęć podmiotów indywidualnych, jak i sieciowych, co miało już miejsce w historii rozwoju Operatora. Naszą ambicją jest integracja rynku głównie w zakresie POZ i AOS, przede wszystkim w małych i średnich miastach. Każdą transakcję analizujemy indywidualnie, z uwzględnieniem lokalnych potrzeb zdrowotnych, jak i efektywności naszej sieci.
W 2025 roku zakładamy wydatki na rozwój sieci w wys. do ok. 80 mln PLN, z czego w I półroczu br. wydaliśmy 21 mln PLN.
Dodane przez Gość: Jagoda w odpowiedzi na Jaki jest cel średnio…
Działalność Ubezpieczeń Zdrowotnych ma pewną sezonowość. I kwartał to zwykle okres chorobowy, dlatego wyniki były niższe porównując do II kwartału. W II kwartale, tj. okresie przedwakacyjnym, sytuacja epidemiologiczna stabilizuje się. Ponadto w drugim kwartale odnotowaliśmy wyższe przychody (10% r/r).
Po przejęciu większościowego pakietu udziałów wdrożyliśmy szereg działań zmierzających do poprawy atrakcyjności oferty ubezpieczyciela oraz efektywności operacyjnej. Już obserwujemy pierwsze pozytywne efekty tych zmian. W drugim półroczu będziemy wprowadzać do oferty nowe cenniki refundacyjne, które z pewnością będą istotnym argumentem sprzedażowym.
Oceniamy, że dzięki uatrakcyjnieniu oferty, konsekwentnie realizowanej strategii opieki nad pacjentem w oparciu o koordynację oraz zwiększanej skali biznesu wyniki II półrocza powinny być zbliżone do I półrocza.
Dodane przez Gość: Inwestor w odpowiedzi na W działalności…
W pierwszym półroczu skoncentrowaliśmy się na kwestiach fundamentalnych, które wyznaczają kierunek naszych działań na kolejne lata, opracowując strategię, misję i wizję Operatora Medycznego Świat Zdrowia. Bazuje ona na dostępności, personalizacji i koordynacji opieki medycznej, a także rozwoju narzędzi cyfrowych, co pozwala stworzyć unikalne wartości dla pacjenta poszukującego alternatyw na rynku opieki medycznej. Dywersyfikujemy formy korzystania z tej opieki, zapewniając zarówno świadczenia w ramach NFZ, jak i pakiety medyczne dla firm i klientów indywidualnych.
Zrealizowane inwestycje w infrastrukturę medyczną (przejęcia 5 placówek) czynią nas jednym największych operatorów opieki ambulatoryjnej w kraju (86 placówek własnych i ponad 3800 partnerskich). Jesteśmy otwarci na kolejne akwizycje, koncentrując się na zapełnianiu białych plam na zdrowotnej mapie Polski w średnich i małych miastach. Jednocześnie pracujemy intensywnie nad cyfrowym ekosystemem Świata Zdrowia, który będzie czynnikiem wspierającym efektywność operacyjną działalności Operatora Medycznego.
W segmencie ubezpieczeń aktualizujemy ofertę produktową i zwiększania skali biznesu oraz konsekwentnie wdrażamy strategię koordynacji opieki nad pacjentem, co pozwala na stabilny wzrost.
Dodane przez Gość: Sylwia J… w odpowiedzi na Co stoi za dobrymi wynikami…
Dodane przez Gość: Pablo w odpowiedzi na Czy w branży badań…
Dzień dobry, wobec negatywnych wyników segmentu badań klinicznych - czy w 3Q i 4Q 2025 również możemy oczekiwać utrzymania się trendu spadkowego i dalszego pogłębienia straty na poziomie wyniku operacyjnego dla tego segmentu? Jakie działania w tym zakresie planuje podjąć Zarząd spółki?
Dodane przez Gość: Analityk w odpowiedzi na Dzień dobry, wobec…
Dodane przez Gość: Inwestor w odpowiedzi na Kiedy można spodziewać się…
Dostrzegamy stopniową odbudowę rynku CRO w USA – po anulacjach projektów w latach 2023–2024 najwięksi gracze (ICON, Medpace, IQVIA, PPD) raportują poprawę dynamiki nowych kontraktów i wzrost backlogu. Jednocześnie w branży utrzymuje się wysoka presja na rentowność m.in. z uwagi poszukiwanie oszczędności ze strony sponsorów (brak analogicznego zjawiska w SMO).
W związku z powyższym pomimo rosnącego backlogu i skali biznesu w Humaneva, zakładamy wysoką presję na rentowność i wyniki obszaru CRO. Strategia Humaneva zakłada zintegrowany model (Oncology-ONE) - serwis łączący cały proces od ośrodka poprzez funkcje i serwisy CRO w jednej zintegrowanej ofercie. W takim modelu przychody indirect obniżające marżę CRO stają się przychodem w SMO i budują marżę na poziomie wyników całości Humaneva. Dlatego skupiamy się na skalowaniu kompetencji SMO głównie w onkologii, rozwijając tego typu projekty w USA I na całym świecie.
Niezależnie od presji marżowej, spodziewamy się, że w segmencie wypracujemy w II półroczu dodatnie wyniki na poziomie wyniku operacyjnego.
O sytuacji (zmiany regulacyjne, trendy rynkowe) w obszarze badań klinicznych piszemy szerzej w prezentacji inwestorskiej na slajdach 46-47 oraz na kilku kolejnych przybliżamy wydarzenia i wyniki obszarów SMO, CRO w Humaneva.
Dodane przez Gość w odpowiedzi na Czy widzicie Państwo jakieś…
Dodane przez Gość: Jagoda w odpowiedzi na Kiedy realnie oceniają…
Obecnie jesteśmy w trakcie kilku procesów due diligence i spodziewamy się sfinalizowania przynajmniej jednej transakcji w nadchodzących kwartałach. Zgodnie z przyjętą strategią rozwoju, głównym obszarem koncentracji Humaneva pozostaje onkologia. Jednocześnie segment SMO (Pratia) realizuje projekty również w innych wskazaniach terapeutycznych.
Kontynuując realizację strategii, koncentrujemy się na inwestycjach oraz lokalizacjach, które pozwolą nam rozszerzyć ofertę onkologiczną, przy jednoczesnym uwzględnieniu możliwości prowadzenia badań w innych obszarach terapeutycznych. Onkologia jest jednym z najbardziej wymagających obszarów – zarówno pod względem rozwoju, jak i konsolidacji – dlatego potrzebujemy więcej czasu na wypracowanie optymalnych rozwiązań inwestycyjnych.
Dodatkowym wyzwaniem są bardzo wysokie wyceny formalnych procesów akwizycyjnych w obszarze badań klinicznych, szczególnie w segmencie SMO, gdzie obserwujemy istotny wzrost wartości transakcyjnych.
Wykorzystując nasze szerokie relacje rynkowe oraz silną pozycję strategiczną, skupiamy się na bardziej partnerskich, często nieformalnych formach współpracy, zamiast konkurować w głównym nurcie rynku. Takie podejście daje nam komfort budowania unikalnej oferty oraz większe możliwości dalszego rozwoju. Wymaga jednak więcej cierpliwości i pracy.
Dodane przez Gość: Sylwia J… w odpowiedzi na Czy/ kiedy można spodziewać…
Jak interpretować wzrost Backlog obszarów SMO i CRO segmentu badań klinicznych 0 25% rok do roku. Czy widzicie symptomy, że na tym rynku najgorsze już minęło, jaki są wasze oczekiwania odnośnie tego segmentu?
Wzrost wartości backlogu jest efektem organicznej pracy zespołów komercyjnych i realizacji długoterminowej strategii spółki.
Warto jednak pamiętać, że poprzedni rok był wyjątkowo wymagający pod względem pozyskiwania nowych kontraktów, co bezpośrednio wpływa na okresowe wyniki obszaru CRO – pomimo poprawy backlogu i zmian na rynku będziemy jeszcze przez pewien czas obserwowali tego konsekwencje w wynikach operacyjnych.
Aktualną charakterystykę rynku przedstawiliśmy w prezentacji inwestorskiej oraz wcześniejszych odpowiedziach.
Dodane przez Paweł Biedrzycki w odpowiedzi na Jak interpretować wzrost…
Nasze wyniki w I półroczu br. w największym stopniu obciążone są zeszłorocznymi rozwiązaniami kontraktów na badania kliniczne w obszarze CRO. Dodatkowo pozyskane kontrakty oraz zmiany do trwających badań spowodowały zmiany budżetów na niekorzyść przychodów bezpośrednich, co przy naszej skali biznesu ma widoczny negatywny wpływ na średnią marżę z projektów.
Ponadto wyniki obciążone są inwestycjami w struktury sprzedażowe oraz rozwój sieci ośrodków badań klinicznych (akwizycje oraz rozwój organiczny).
Dodane przez Gość: Sylwia J… w odpowiedzi na Co dokładnie wpłynęło na…
Gratuluję wyników za drugi kwartał. Proszę o szerszy komentarz odnośnie negatywnego wpływu różnic kursowych związanych z osłabieniem USD na koszty finansowe. Czy dobrze interpretuję, że jest to związane głównie z segmentem badań klinicznych?
Negatywny wpływ różnic kursowych wynika głównie z wyceny pożyczki denominowanej w USD udzielonej amerykańskiej spółce holdingowej (Humaneva INC), która inwestuje w spółki w segmencie badań klinicznych. Udzielone pożyczki są długoterminowe, a prezentowane różnice są niezrealizowane i wynikają z ich wyceny bilansowej uzależnionej od kursu USD/PLN.
Dodane przez Paweł Biedrzycki w odpowiedzi na Gratuluję wyników za drugi…
Humaneva poprzez swoje obszary SMO i CRO nie realizuje wielu badań leków biopodobnych (niecałe 5%). Zmiany jakie już częściowo materializują się spowodują, że firmy wprowadzające biologiczne leki generyczne na rynek nie będą musiały wykonywać dużych i drogich badań klinicznych fazy III. Wzrośnie natomiast liczba badań farmakokinetyki (PK) w ramach pierwszej fazy dla tego typu leków. Spodziewamy się także istotnego wzrostu projektów opartych o rzeczywiste dane medyczne (Real World Evidence).
Kapadi nie realizuje faz późnych (III) wcale, a Pratia większość (około 95%) badan fazy III realizuje z lekami innowacyjnymi – patrząc na obecny pipeline projektów (który traktujemy jako prognostyk zmian) spodziewamy się, że ten wpływ będzie dla spółki neutralny.
Z perspektywy pacjenta skrócenie ścieżki rejestracji leków biopodobnych to bardzo dobra informacja, gdyż firmy farmaceutyczne zaoszczędzą setki milionów dolarów na populacyjnych badaniach klinicznych. Skróci się także czas wprowadzenia leku na rynek. To wszystko powinno przełożyć się na niższe ceny leków.
Dodane przez Gość: Pablo w odpowiedzi na Toczy się duża dyskusja…
Szanowni Państwo, z czego wynika w takiej wysokości ujemne saldo pozostałych przychodów/kosztów operacyjnych wprost zaniżających marże EBIT?
Oraz w drugim pytaniu zastanawiam się czy Neuca ma pomysł jak ograniczyć rokroczny komunikowany wpływ rosnacych wynagrodzeń (optymalizacja zatrudnienia? robotyka w magazynach? inne obszary?). Odnoszę wrażenie, że wyniki skonsolidowane stoją w miejscu, a wypracowana wyższa marża z biznesu jest zjadane co roku przez koszty.
W drugim kwartale 2024 r. ujęliśmy w pozostałych przychodach operacyjnych rozliczenie płatności warunkowych za udziały w spółkach z segmentu badań klinicznych, które powiększyły EBIT o ok. 12 mln PLN. W ostatnim kwartale tego roku wpływ tego typu rozliczeń wyniósł niecałe +1 mln PLN.
Coroczny rosnący wpływ wynagrodzeń jest pochodną sytuacji na rynku pracy, w tym przede wszystkim skokowego wzrostu płacy minimalnej w ostatnich trzech latach. Oceniamy, iż wpływ wzrostu wynagrodzeń na wyniki będzie mniejszy r/r w 2026 r. w porównaniu do poprzednich lat ze względu na spadającą inflację.
Niezależnie prowadzimy szereg działań, które powinny ograniczyć negatywny wpływ wzrostu kosztów wynagrodzeń na wyniki takich jak, m.in.: digitalizacja i robotyzacja procesów administracyjnych, automatyzacja procesów magazynowych, cyfryzacja rozwiązań w obszarze medycznym.
Dodane przez Gość w odpowiedzi na Szanowni Państwo, z czego…
Dodane przez Gość: Inwestor w odpowiedzi na Zmiana stanu odpisów…
Zmiana stanu odpisów aktualizujących należności i pożyczki w Q2 to -4,2 mln zł. Co tutaj się wydarzyło? Prośba o doszczegółowienie kwot z cash flow: Wydatki na nabycie udziałów w jednostkach zależnych 83 mln zł w Q2 oraz Pożyczki udzielone jednostkom niepowiązanym – 17M w Q2.
Około 50% ze wspomnianej kwoty to rezerwy na oczekiwane przyszłe straty kredytowe utworzone zgodnie z MSSF 9. Pozostała część to odpisy na przeterminowane należności od klientów, które wg naszej oceny nie zostaną spłacone.
Pożyczki dla jednostek niepowiązanych to pożyczki dla naszych klientów aptecznych, których celem jest pozyskanie i utrzymanie dodatkowego obrotu.
Wydatki na nabycie udziałów dotyczą nabycia: pakietu mniejszościowego w TU Zdrowie (ok. 50 mln PLN), nowych przychodni (ok. 14 mln PLN), mniejszościowych pakietów w spółkach badań klinicznych (ok. 17 mln PLN) oraz spółki posiadającej farmę fotowoltaiczną (ok. 2 mln PLN).
Dodane przez Gość: Inwestor w odpowiedzi na Zmiana stanu odpisów…
Nasze wydatki odtworzeniowe i rozwojowe (bez akwizycji) szacujemy na ok. 90 mln PLN, z czego blisko 20% to wydatki na rozwój nowych produktów i usług (w szczególności w obszarze opieki medycznej), 10% na rebranding aptek. Pozostała część to wydatki odtworzeniowe, głównie w obszarze IT i infrastruktury.
Dodane przez Gość w odpowiedzi na Jaki jest cel wydatków CAPEX…
Rynek usług subskrypcyjnych, w tym ubezpieczeń, charakteryzuje się coraz wyższym poziomem wysycenia. W połączeniu z czynnikami takimi jak rosnące koszty medyczne, trendy demograficzne i nadal utrzymująca się presja inflacyjna sprawiają, że konkurowanie na tym rynku staje się coraz trudniejsze, w szczególności w odniesieniu do bardziej regulowanej formy jaką są ubezpieczenia (vs abonamenty).
Obserwujemy działania konkurencji, jednak wspomniana zmiana prawna i strategia biznesowa LuxMed skoncentrowana wokół szpitalnictwa, nie wpływa na naszą strategię. Naszym założeniem jest koncentracja na profilaktyce i opiece ambulatoryjnej, aby minimalizować ryzyka hospitalizacji i by nasi pacjenci cieszyli się coraz dłuższymi latami w zdrowiu.
Należy podkreślić, że TU Zdrowie odnotowało wzrost przychodów, a zaplanowane działania takie jak np. koordynacja opieki oraz uatrakcyjnienie oferty produktowej, pozwalają nam na dodatnie prognozy względem przyszłych wyników. Przychody TU Zdrowie rosną kwartał do kwartału o 10% oraz w I półroczu r/r 13%, czyli powyżej inflacji.
Dodane przez Gość: Dawid w odpowiedzi na Z czego wynika spowolnienie…
NEUCA kontynuuje współpracę z podmiotami wspierającymi Ukrainę w ramach pomocy medycznej, tj. Przekazujemy darowizny rzeczowe na rzecz Fundacji Humanosh oraz organizujemy zbiórkę " Farmaceuci dla Ukrainy", której inicjatorem i pomysłodawcą jest jeden z niezależnych farmaceutów z woj. Świętokrzyskiego.
Dodane przez Gość: xyz w odpowiedzi na Czy Neuca wspiera bądź…
Działania z obszaru odpowiedzialnego biznesu są wpisane w DNA Grupy NEUCA. Jednym z naszych długofalowych, realizowanych od lat działań jest dbałość o środowisko naturalne, gdzie dążymy do ciągłego zmniejszania emisji i redukcji śladu węglowego, wprowadzamy zielone rozwiązania, budujemy świadomość ekologiczną naszych pracowników. Wszystko to wychodzi środowisku na zdrowie.
Wykorzystujemy tylko zieloną energię
Cała energia elektryczna, jaką wykorzystujemy w naszej działalności, posiada zielone certyfikaty. Potwierdzają one, że została wytworzona za pomocą Odnawialnych Źródeł Energii. Gospodarowanie energią i zasobami ulepszamy także poprzez inwestycje we własne instalacje OZE, czego przykładem jest montaż paneli i budowa carportów fotowoltaicznych przy centrali w Toruniu. Jednocześnie dbamy o zużycie energii, edukując i promując dobre praktyki wśród naszych pracowników.
Przechodzimy na gospodarkę obiegu zamkniętego
Ograniczamy plastik w naszych magazynach, wykorzystując torby z certyfikowanego, pochodzącego z recyklingu papieru; zrezygnowaliśmy także z plastikowych wypełniaczy. Zamykamy obieg opakowań w transporcie aptecznym, unikając zakupu dodatkowych pojemników transportowych. W centrali w Toruniu wykorzystujemy rozwiązanie Tork PaperCircle umożliwiające recykling ręczników papierowych, ograniczając w ten sposób ilość produkowanych odpadów i zmniejszając emisje CO₂.
Edukujemy i angażujemy pracowników
Nasze myślenie o środowisku przekłada się również na edukację pracowników, którym nie tylko pokazujemy nasze działania, ale także staramy się zarazić ich dobrymi praktykami i pozytywną (zieloną) energią. W 2024 roku akcje edukacyjne w intranecie skupiały się wokół działań ogólnofirmowych, takich jak kampania na temat właściwej utylizacji leków. Zorganizowaliśmy też kolejną akcję sadzenia drzew, na której mogliśmy poczuć wspólny cel, jakim jest troska o naszą planetę.
Transport
Optymalizujemy trasy dostaw towaru z magazynów do aptek, dbamy o maksymalne wypełnienie aut, aby przewozić dopuszczalny tonaż towaru, a nie powietrze. Przeprowadziliśmy z doradcą zew. audyt floty w przemyśle farmaceutycznym, w wyniku, którego podjęliśmy decyzję o dalszym monitoringu rynku. Dostępne na rynku technologie aut elektrycznych nie pozwalają na zastąpienie nimi obecnego taboru z uwagi na specyfikę przewożonego towaru, wymagającego utrzymania odpowiednich temperatur oraz z uwagi na długość tras do pokonania.
Od 8 lat publikujemy coroczne raporty ESG, gdzie znaleźć można rozwinięcie powyższych wątków. Zapraszamy do zapoznania się ze Sprawozdaniem na temat zrównoważonego rozwoju Grupy NEUCA za 2024 rok, rozdział 2 Informacje o środowisku: https://odpowiedzialnybiznes.neuca.pl/upload/media/default/0001/03/946b…
Dodane przez Gość: Bolesław w odpowiedzi na Jakie działa w obszarze…
Przyczyną wzrostu r/r kosztów finansowych są ujemne różnice kursowe w wysokości ok. 7,5 mln PLN, powstałe głównie w wyniku spadku kursu USD/PLN i zmiany bilansowej wyceny pożyczki denominowanej USD udzielonej spółce Humaneva INC.
Odsetkowe koszty finansowania spadły w drugim kwartale o ok. 16% r/r do 15,7 mln PLN.
Dodane przez Gość: Inwestor w odpowiedzi na Jaka jest przyczyna tak…
Dodane przez Gość w odpowiedzi na Proszę powiedzieć/ocenić,…
Rekordowy poziom realizacji większości mierników strategicznych NEUCA w I półroczu 2025 r. potwierdza nasze silne fundamenty do budowania i poprawy wyników w kolejnych kwartałach, zarówno w segmencie podstawowym (hurt i produkcja) jak też w obszarze medycznym (operator medyczny i ubezpieczenia).
W krótkim terminie wyzwaniem nadal pozostanie poprawa wyników i rentowności w segmencie badan klinicznych, natomiast na poziomie skonsolidowanym wierzymy, że w drugiej połowie roku zrealizujemy wynik na zaplanowanym poziomie.
Dodane przez Gość: Inwestor w odpowiedzi na Jak wygląda Q3 2025 dla…
Serdecznie Państwu dziękujemy za wszystkie zadane pytania i aktywny udział w spotkaniu.
Zapraszamy do bieżącego kontaktu pod adresem: IR@neuca.pl oraz do stałej obserwacji naszych kanałów informacyjnych.
