Przejdź do treści

udostępnij:

"Aktywnie wsłuchujemy się w potrzeby aptek i na tej podstawie rozwijamy kompleksowe, skalowalne rozwiązania, które odpowiadają na ich realne wyzwania" - relacja z czatu z zarządem Grupy NEUCA

Kategorie

W piątek, 23 maja 2025 roku odbył się czat inwestorski z przedstawicielami Grupy NEUCA. Spółkę reprezentowali Piotr Sucharski, prezes zarządu, Grzegorz Dzik, wiceprezes zarządu, Julita Czyżewska, wiceprezes zarządu oraz Tomasz Dąbrowski, prezes zarządu Humaneva. Spotkanie było poświęcone omówieniu wyników finansowych Grupy za I kwartał 2025 roku oraz planów i perspektyw. Zapraszamy do lektury relacji z czatu.


 

Czaty

Spotkanie rozpocznie się w piątek, 23 maja 2025 r. o godz. 11:00. Już teraz zachęcamy do zadawania pytań za pośrednictwem poniższego formularza.

W przypadku chęci zadania kilku pytań, prosimy je zadawać pojedynczo i za każdym razem klikać przycisk "Wyślij". Ułatwi to przedstawicielom spółki odpowiadanie na pytania.

Gość 23 Maj 2025, 11:01

Dlaczego nastąpiła teraz decyzja o rezygnacji Prezesa Sucharskiego? Czy stoją za nią konkretne powody?

Gość 23 Maj 2025, 11:01

Czy zmiana na stanowisku prezesa wpłynie na kształt/kierunki strategii?

Gość: Analityk 23 Maj 2025, 11:01

Czy w związku z planowaną zmianą na stanowisku Prezesa Zarządu możemy się spodziewać aktualizacji strategii spółki w 2025 lub 2026 roku?

Paweł Biedrzycki 23 Maj 2025, 11:02

Dzień dobry,

Proszę o szerszy komentarz do zmian w zarządzie spółki. Jak będą przebiegały, z czego wynikają i czy będą miały jakikolwiek wpływ na realizację strategii?

Grupa NEUCA 23 Maj 2025, 11:02

Przez ostatnie lata, w oparciu o unikalną strategię na rynku zdrowia, która daje możliwość budowania synergii pomiędzy wszystkimi obszarami działalności Grupy, zbudowaliśmy fundament długoterminowego rozwoju Grupy.

Grzegorz Dzik, który będzie moim następcą od początku przyszłego roku, bezpośrednio uczestniczył w tworzeniu i definiowaniu kierunków rozwoju spółki. Jesteśmy od lat zgodnie co do obranego kierunku, dlatego nie spodziewam się tutaj żadnych rewolucyjnych zmian.

Grzegorz jest w Zarządzie NEUCA S.A. od 2010 r. Jako wiceprezes odpowiada za obszar finansów, M&A, inwestycji, relacji inwestorskich i obszar badań klinicznych.

Uznałem, że dzisiaj po 25 latach pracy w Neuce to doskonały moment na przejście do Rady Nadzorczej. Szerzej wypowiedziałem się w liście, załączonym do raportu bieżącego:

https://biznes.pap.pl/download/attachment/51615015/DOC.20250521.5161501…

Dodane przez Paweł Biedrzycki w odpowiedzi na

Gość: Jan R. 23 Maj 2025, 11:03

Czy NEUCA śledzi prace sejmowego zespołu ds. AdA – czy mogą one nieść ze sobą zmiany w regulacjach?

Grupa NEUCA 23 Maj 2025, 11:03

W ramach prac Parlamentarnego Zespołu ds. Regulacji Rynku Aptecznego i Produktów Leczniczych odbyły się już trzy spotkania. Deklarowanym celem prac zespołu jest wypracowanie propozycji zmian w prawie korzystnych dla rynku aptecznego. Propozycje te mają prawdopodobnie zostać przekazane Głównemu Inspektorowi Farmaceutycznemu, który pracuje nad analogicznym projektem na zlecenie Ministerstwa Zdrowia. Trzeba podkreślić, że w ramach zespołu ścierają się dwa krańcowo przeciwstawne spojrzenia na rynek: spojrzenie sieci aptecznych i aptekarzy niezależnych. Formuła spotkań umożliwia niestety prezentowanie fałszywych tez niepopartych żadnymi danymi, co mieści się w definicji fejk newsów. Część nieprawdziwych informacji na temat NEUCA wymagała nawet z naszej strony sprostowania link:

https://www.neuca.pl/aktualnosc/oswiadczenie-neuca-s-a-w-sprawie-niepra…

Zwolennicy sieci aptecznych forsują tezę o potrzebie deregulacji. Zwolennicy aptek niezależnych twierdzą, że dotychczas wprowadzone regulacje udowodniły swoją skuteczność hamując przejmowanie rynku przez sieci. Posłowie podkreślają konieczność utrzymania regulacji ograniczających usieciowienie rynku.

Prezentowane przez uczestników spotkania rozwiązania nie znajdują poparcia większości. Planowane są kolejne spotkania.

Wspomnijmy też o drugiej regulacji: 22.05. br. do konsultacji publicznych skierowano projekt szerokiej nowelizacji Ustawy refundacyjnej. Nowelizacja usuwa niedoskonałości i błędy poprzedniej noweli ustawy refundacyjnej. Jesteśmy na etapie analizowania projektu pod kątem jego wpływu na rynek hurtowy i przygotowania stanowiska.

Dodane przez Gość: Jan R. w odpowiedzi na

Gość: Marek Bugaj 23 Maj 2025, 11:06

Jakiej dynamiki wzrostu rynku hurtu oczekuje NEUCA w pozostałej części roku/w II kw.?

Grupa NEUCA 23 Maj 2025, 11:06

W całym roku (na podstawie danych do kwietnia włącznie i prognozy od maja do końca roku) utrzymujemy prognozę dynamiki wzrostu rynku w wysokości ok. 6-8%. W I kwartale odnotowaliśmy wyższą dynamikę na poziomie 8,6% (styczeń: 8,9%, luty: 8,8%, marzec 8,2%). Wpłynął na nią w znaczący sposób utrzymujący się sezon infekcyjny. W kwietniu dynamika była już niższa (6%), w maju zakładamy 5,9%.
W I kwartale obserwowaliśmy zrównoważony wpływ poszczególnych czynników na dynamikę wzrostu rynku detalicznego (łącznie w 1Q 2025 wzrósł on o 10,6%, w tym nowe SKU stanowiły 4,8%, czynnik inflacyjny 2,8%, czynnik wolumenowy 3,3%). Żaden czynnik istotnie nie decyduje o łącznej dynamice i zakładamy, że tak będzie nadal.

Dodane przez Gość: Marek Bugaj w odpowiedzi na

Gość 23 Maj 2025, 11:07

Czy obserwowana przez ostatnie tygodnie gorsza pogoda ma jakieś przełożenie na zainteresowanie ofertą spółki i wyniki II kwartału, czy to raczej kwestia pomijalna?

Grupa NEUCA 23 Maj 2025, 11:07

Zmiany sezonowe nie są nigdy pomijalne, w ostatnich tyg. pogoda mogła mieć wpływ na wzrost ilości sprzedanych opakowań farmaceutyków na rynku.

W naszej praktyce przygotowujemy się z dużym wyprzedzeniem do nadchodzących sezonów, tak, aby uniknąć elementu zaskoczenia. Najlepszym przykładem jest rozpoczynające się już w maju przygotowanie do akcji jesienno-zimowych przeziębień i zachorowań. Nasze regularne zapasy towarowe zabezpieczają apteki na skokowe wzrosty zapotrzebowania. Ponadto, jesteśmy w stałej współpracy z producentami farmaceutycznymi i w przypadkach ponadnormatywnych zapotrzebowań reagujemy wspólnie w najkrótszym, możliwym czasie.

Dodane przez Gość w odpowiedzi na

Gość: Dawid Górzyński 23 Maj 2025, 11:11

Według projektu SZNUR, minimalna marża hurtowa ma być podniesiona z 50gr do 80gr? Jak szacujecie Państwo wpływ takiej zmiany na przychody i EBIT spółki?

Gość: Sylwia Jaśkiewicz 23 Maj 2025, 11:12

Jak Państwo oceniacie projekt nowelizacji ustawy o refundacji leków w kontekście wpływu na wyniki Spółki?

Grupa NEUCA 23 Maj 2025, 11:12

Oczekujemy, że w wyniku uchwalenia tych przepisów, nastąpi podniesienie minimalnej marży hurtowej, co będzie miało pozytywny wpływ na wyniki Grupy.

Dodane przez Gość: Sylwia J… w odpowiedzi na

Gość: Analityk 23 Maj 2025, 11:19

Jakie działania zamierza podjąć Zarząd spółki wobec trwającego od 2022 roku spadku udziału spółki w rynku hurtowej dystrybucji farmaceutyków? Z czego wynika pogłębiający się spadek i jaki poziom docelowy udziału Spółki w sprzedaży hurtowej prognozuje Zarząd spółki w perspektywie 3 lat?

Grupa NEUCA 23 Maj 2025, 11:19

Obserwowane spadki udziałów mają dwie główne przyczyny:

1. Wyższa dynamika wzrostu segmentu sieciowego względem niezależnego - ze względu na nasze mniejsze udziały w tym segmencie odczuwamy negatywny wpływ nawet bez żadnej zmiany naszych udziałów u poszczególnych klientów.

2. Maleje nasz udział u klientów sieciowych przede wszystkim z powodu otwierania przez największe sieci takie jak DOZ, Gemini czy Dr. Max hurtowni własnych i przenoszeniu zakupów bezpośrednio do producentów.

Oba te trendy przewidzieliśmy wiele lat temu i dostosowaliśmy do nich naszą strategię. Spodziewamy się, że w ciągu najbliższych lat możemy stracić jeszcze 1 lub 2 pp. Ale nie zagraża to naszej pozycji na rynku w odniesieniu do naszych konkurentów, ponieważ planujemy dalszy wzrost udziałów w segmencie aptek niezależnych.

Dodane przez Gość: Analityk w odpowiedzi na

Gość 23 Maj 2025, 11:21

Jak Neuka rywalizuje z pozostałymi programami partnerskimi na rynku?

Gość: Benedykt 23 Maj 2025, 11:22

Czy prawdą jest że apteki partnerskie Neuca zobowiązane są do zakupu 80% towaru w hurtowni neuca? Jak ma się to na strategię rozwoju organizacji w sektorze aptecznym? Czy tak wysokie obecnie zobowiązanie daje perspektywę jakiegokolwiek dalszego rozwoju w obszarze aptek?

Grupa NEUCA 23 Maj 2025, 11:22

NEUCA skutecznie buduje przewagę konkurencyjną na rynku programów partnerskich poprzez konsekwentne ukierunkowanie na satysfakcję klientów osiągając NPS uczestników programu Świat Zdrowia na poziomie 56 pkt. Aktywnie wsłuchujemy się w potrzeby aptek i na tej podstawie rozwijamy kompleksowe, skalowalne rozwiązania, które odpowiadają na ich realne wyzwania. Nasze działania opierają się na długofalowych relacjach, elastycznym podejściu do współpracy oraz ciągłym doskonaleniu oferty w oparciu o dane i zmieniające się otoczenie rynkowe.

NEUCA to jedyny program partnerski na rynku, który łączy bezkonkurencyjne know-how, brak zobowiązań i brak opłat za udział. Dzięki temu zapewniamy aptekom realne wsparcie w codziennym funkcjonowaniu i rozwoju, bez ryzyka i kosztów. Nasze elastyczne podejście wyróżnia nas - w praktyce realizuje pełną niezależność prowadzonego biznesu aptekarskiego.

1. Know-how – unikalne, kompleksowe wsparcie dla aptek

To, co nas wyróżnia, to niespotykana na rynku szerokość i kompleksowość dostarczanego wsparcia. NEUCA oferuje know-how, które obejmuje wszystkie kluczowe aspekty funkcjonowania apteki. Skupiamy się nie tylko na jej rozwoju, ale też na optymalizacji procesów operacyjnych oraz kosztów prowadzenia apteki, co realnie wpływa na jej rentowność.

Wspieramy apteki w zarządzaniu asortymentem, a dzięki silnym relacjom z producentami zapewniamy dostęp do dedykowanych ofert handlowych, budujemy portfolio produktów własnych pod marką Świat Zdrowia, prowadzimy rebranding zewnętrzny i wewnętrzny aptek poprawiając ich wizerunek oraz komfort zakupów i usług dla pacjentów, dostarczamy rozwiązania zwiększające dostępność leków dla pacjentów na poziomie aptek, rozwijamy usługi opieki farmaceutycznej, udostępniamy nowoczesną platformę Apteline do zamawiania i odbioru leków w aptece, rozwijamy kompetencje właścicieli i zespołów w ramach Aptekarskiej Szkoły Zarządzania, a także oferujemy wsparcie personalne – w rekrutacji, organizacji pracy i motywowaniu zespołu. Dodatkowo zapewniamy doradztwo prawne i operacyjne, które zwiększa bezpieczeństwo prowadzenia działalności.

Żaden inny program na rynku nie oferuje tak szerokiego i kompleksowego wsparcia – to właśnie nasza największa przewaga.
Apteki aktywnie wykorzystujące nasze wsparcie i realizujące strategię programu Świat Zdrowia (pięć filarów programu: 1. Wizerunek, 2. Opieka farmaceutyczna, 3. Lider dostępności produktów, 4. Konkurencyjne ceny dla pacjentów, 5. Marka produktów Świat Zdrowia) rozwijają się o blisko 7% szybciej od przeciętnej apteki na rynku w 1Q 2025 rok do roku

2. Bezpieczeństwo współpracy - brak zobowiązań i kar umownych

Nasza współpraca opiera się na elastyczności i wzajemnym zaufaniu – nie stosujemy długoterminowych zobowiązań ani kar umownych. Apteka może zakończyć udział w programie w dowolnym momencie, bez konsekwencji i formalnych przeszkód.
Program Świat Zdrowia nie wyklucza uczestników programu w przypadku braku realizacji uzgodnień handlowych.

3. Brak opłat – jako jedyny program na rynku

NEUCA oferuje jedyny programy partnerski o tak szerokim zakresie usług, który nie wiąże się z żadnymi opłatami. Nie pobieramy opłat wstępnych, abonamentowych ani prowizyjnych. Apteka otrzymuje pełne wsparcie bez ponoszenia kosztów.

Nasze kompleksowe wsparcie, przemyślana strategia rozwoju aptek oraz wolność/dowolność korzystania z pełnej oferty wyróżniają nas na rynku. Jesteśmy liderem wśród wszystkich programów, a nasz udział w segmencie sieci wirtualnych w Polsce wynosi już 54%.

Uczestnikami programów wsparcia Świat Zdrowia i Partner na koniec I kwartału było 1919 aptek, spośród ok. 7,3 tys. aptek niezależnych na rynku. Daje to potencjał na ciągły wieloletni rozwój Neuki w obszarze dystrybucji leków poprzez rosnący udział aptek w tych programach. Coraz wyższy poziom wsparcia dla wszystkich aptek niezależnych będzie budował wzrost zaangażowania i udziału Neuki w tym segmencie.

Dodane przez Gość: Benedykt w odpowiedzi na

Gość: Paweł Bugacki 23 Maj 2025, 11:24

Mimo atrakcyjnego story o których opowiadali Państwo w ostatnich kwartałach, wynik rok do roku segmentu produkcji jest niższy rok do roku, nawet uwzględniając korektę przesunięć z segmentem hurtu. Z czego to wynika?

Grupa NEUCA 23 Maj 2025, 11:24

Sprzedaż Synoptis Pharma w segmencie hurtowej dystrybucji leków wzrosła w 1Q 2025 o 11,5% w porównaniu do 1Q 2024, a zatem szybciej niż rynek. Aby utrzymać tak wysoką dynamikę wzrostu sprzedaży Spółka inwestuje w rozwój portfela, ze szczególnym uwzględnieniem medykalizacji, czyli produktów leczniczych. Koszty związane z prowadzeniem projektów, w tym business development, koszty rejestracyjne i raporty eksperckie, przekroczyły w 1Q 2025 1 mln zł i obciążają bieżący wynik.

W pierwszym kwartale 2025 Synoptis kontynuował rozpoczętą w czwartym kwartale intensywną reklamę telewizyjną produktu Paramig Fast. Inwestycja w zbudowanie świadomości tego brandu wśród pacjentów w samym 1Q 2025 przekroczyła 4 mln zł, ale była konieczna, aby móc rozwijać całą linię produktów, jakie są planowane do wprowadzenia w kolejnych okresach.

Dodane przez Gość: Paweł Bugacki w odpowiedzi na

Gość: Farmaceuta - Partner+ 23 Maj 2025, 11:25

Jakie wyniki spółka oczekuje osiągnąć z marek własnych w drugiej połowie roku? Jakie będą główne kanały sprzedaży? Jak wygląda wynik na tle konkurencji (marek własnych sieci aptecznych)?

Grupa NEUCA 23 Maj 2025, 11:25

Produkty Synoptis Pharma realizują wzrosty sprzedaży we wszystkich segmentach rynku farmaceutycznego w Polsce.

Naszym strategicznym kanałem sprzedaży są apteki niezależne, ze szczególnym uwzględnieniem aptek zrzeszonych w aptekach partnerskich, którym oferujemy ekskluzywną markę produktów Świat Zdrowia. Pozostałe marki, a zatem Apteo, Genoptim, Cera Plus oraz marki diabetologiczne Equil, Linx i Iglessy, oferowane są pacjentom również w dużych sieciach aptecznych. Dla tych marek wdrażamy szerokozasięgowe działania marketingowe, takie jak promocja medyczna u lekarzy czy komunikacja wprost do konsumentów.

W pierwszym kwartale 2025 r. Spółka osiągnęła czwarty najwyższy wynik dynamiki ilości sprzedaży na rynku farmaceutycznym. Szczególnie satysfakcjonujący jest wynik leków OTC, który jest 10-krotnie wyższy niż rynek (20,4% wobec 2,5% wzrostu rynku).

Do końca roku 2025 r. nadal planujemy realizować wzrosty sprzedaży wyższe niż rynek farmaceutyczny.

Trudno nam porównać rozwój naszych produktów z markami własnymi sieci aptecznych, ponieważ we wszystkich dostępnych raportach dane tych marek są anonimizowane.

Dodane przez Gość: Farmaceu… w odpowiedzi na

Gość: Paweł Bugacki 23 Maj 2025, 11:28

Z czego wynika niższy wynik operacyjny Ewa Krotoszyn o którym piszą Państwo w prezentacji?

Gość: Sylwia Jaśkiewicz 23 Maj 2025, 11:28

Z czego wynika spadek zysku w PPH Ewa? Jaki jest plan poprawy wyników w tym podmiocie i kiedy możemy się spodziewać jego efektów?

Grupa NEUCA 23 Maj 2025, 11:28

Niższy wynik operacyjny w I kwartale 2025 r. wynika z niższego poziomu sprzedaży wobec bardzo dobrego I kwartału 2024 r., ponieważ klienci PPH “Ewa” zbudowali pod koniec 2024 r. wysoki zapas magazynowy, który obecnie ulega wyprzedaży. Analizując bardzo dobre wyniki osiągane przez klientów spółki w tym roku, spodziewamy się, że wysoki poziom zamówień powróci do nas do końca roku. Wyniki po pierwszym kwartale z uwzględnieniem inwestycji, które poniosła spółka niezbędnych do integracji w Grupie Kapitałowej, są zadowalające i zgodne z naszymi oczekiwaniami.

Dodane przez Gość: Sylwia J… w odpowiedzi na

Gość: Analityk 23 Maj 2025, 11:29

Z czego wynika różnica między prezentowaną w podsumowaniu wyników dynamiką wzrostu sprzedaży produktów w segmencie "produkcja farmaceutyków" wobec niewielkiego wzrostu przychodów ze sprzedaży oraz spadku wyniku netto?

Grupa NEUCA 23 Maj 2025, 11:29

Sprzedaż prezentowana w segmencie „produkcja farmaceutyków” w większości realizowana jest poprzez segment hurtowej dystrybucji leków. W związku z tym, w sytuacji gdy część tej sprzedaży nie zostanie zrealizowana „na zewnątrz” Grupy, to powstaje naturalna różnica pomiędzy wartością przychodów zrealizowanych w segmencie „produkcja”, a sprzedażą tych samych produktów do klientów aptecznych. Tym samym część wyniku zrealizowanego na poziomie segmentu związana z tymi niesprzedanymi produktami (pozostałymi w magazynach) poza Grupę jest eliminowana na poziomie skonsolidowanym.

Dodane przez Gość: Analityk w odpowiedzi na

Gość: Adam Wiśniewski 23 Maj 2025, 11:32

Ostatnie dementowaliście pogłoski dotyczące bycia beneficjentem przepisów AdA. To istotna zmiana względem raportu rocznego? Czy należy zakładać, że regulacje prawne zaczynają ograniczać rozwój spółki?

Gość: Benedykt 23 Maj 2025, 11:33

Czy coraz większe ryzyko uchylenia AdA ma jakikolwiek wpływ na perspektywę rozwoju spółki?

Grupa NEUCA 23 Maj 2025, 11:33

Potwierdzamy, że NEUCA nie jest bezpośrednim beneficjentem AdA. Powtarzając jednak za oświadczeniem na naszej stronie:

“Co do udziałów NEUCA w rynku detalicznym. Udziały NEUCA w tym rynku wynoszą 0%. NEUCA nie posiada ani jednej apteki. Jest jedyną z dużych hurtowni farmaceutycznych, której strategia rozwoju opiera się właśnie na założeniu nieposiadania aptek. Apteki niezależne są dla NEUCA klientem strategicznym. Ich wsparcie jest od kilkunastu lat wprost wpisane w naszą misję: „Zapewniamy lepszą przyszłość wszystkim niezależnym aptekom w Polsce”. Wspieramy je w codziennym prowadzeniu biznesu, dostarczając narzędzi do budowania konkurencyjności i rentowności. NEUCA nie posiada aptek właśnie, dlatego by nie konkurować ze swoimi strategicznymi klientami”.

https://www.neuca.pl/aktualnosc/oswiadczenie-neuca-s-a-w-sprawie-niepra…

Aktualne regulacje prawne, które dają szansę na utrzymanie równowagi między segmentami aptek niezależnych i sieciowych pośrednio wpływają na możliwości rozwoju naszej spółki.

Dodane przez Gość: Benedykt w odpowiedzi na

Gość: Sylwia Jaśkiewicz 23 Maj 2025, 11:34

Czy mogę prosić o więcej informacji na temat pierwszych rejestracji europejskich w Synoptisie? Jak będzie wyglądała sprzedaż - jakie nadzieje są z tym związane?

Grupa NEUCA 23 Maj 2025, 11:34

Synoptis Pharma w ostatnim czasie dokonał wyboru procedury europejskiej rejestracji dla dwóch produktów ze względu na lepiej kontrolowany harmonogram procesu i sprawniejszą komunikację z ekspertami oceniającymi dokumentację. Przewagą takiej procedury jest szybsza możliwość rozszerzenia rejestracji na inne rynki europejskie.

Jesteśmy w trakcie oceny potencjału sprzedaży portfela Synoptis na rynkach międzynarodowych.

Dodane przez Gość: Sylwia J… w odpowiedzi na

Gość: Marek Bugaj 23 Maj 2025, 11:37

Czy wzrost udziałów w TU Zdrowie wpłynie na zmiany zarządcze/operacyjne, co generalnie to zmienia z pkt widzenia Grupy?

Grupa NEUCA 23 Maj 2025, 11:37

Wraz z przejęciem udziałów w TU Zdrowie do prawie 100%, rozpoczynamy nowy etap rozwoju Ubezpieczyciela. Pierwsze zmiany na poziomie Zarządu TU Zdrowie miały miejsce w maju. Od 1 czerwca 2025 r. stanowisko Prezesa Zarządu obejmie Tomasz Koniecki – menedżer z blisko 30-letnim doświadczeniem w sektorze ubezpieczeniowym i medycznym. Tomasz będzie odpowiedzialny m. in. za sprzedaż. Ponadto, w składzie Zarządu będą osoby, które dobrze znają rynek, ale również Grupę NEUCA. Agnieszka Karbowiak została Wiceprezeską odpowiedzialną za obszar finansów i zarządzania ryzykiem. Zarząd nadal będzie wspierać Paulina Bębenek-Wróblewska, jako Wiceprezeska odpowiedzialna za rozwój produktów, likwidację oraz obsługę posprzedażową. Pierwszym zadaniem nowo powołanego zarządu oraz kluczowych menadżerów będzie opracowanie kierunków rozwoju ubezpieczyciela na najbliższe 3-5 lat uwzględniających synergię strategii Grupy NEUCA wraz z wiązką inicjatyw do wdrożenia. Pierwsze projekty planujemy uruchomić jeszcze w tym roku.

Z perspektywy finansowej, wzrost udziałów w TU Zdrowie do poziomu bliskiego 100% od drugiego kwartału 2025 r. oznacza, że cały wynik spółki będzie konsolidowany i przypisany akcjonariuszowi dominującemu – NEUCA S.A. (dotychczas udział ten wynosił ok. 50%). Przełoży się to pozytywnie na wynik finansowy Grupy.

Dodane przez Gość: Marek Bugaj w odpowiedzi na

Gość: inwestorka 23 Maj 2025, 11:38

Dzień dobry, rozumiem, że pełna konsolidacja TU Zdrowie rozpoczyna się od II kw. / teraz. Ile wyniósł wynik netto TU Zdrowie w I kw.?

Grupa NEUCA 23 Maj 2025, 11:38

Na poziomie sprzedażowym i zysków (EBIT, EBITDA) w I kwartale podobnie jak we wcześniejszych okresach konsolidowaliśmy całość wyników finansowych TU Zdrowie. Różnica polega na zysku netto – w kwietniu zmieniły się nasze udziały w spółce (w maju nastąpił wpis do rejestru) i obecnie konsolidujemy niemal całość zysku.

W I kwartale pełen zysk netto TU Zdrowie wyniósł ok.1 mln zł (zysk mniejszości: 488,4 tys. zł).

Dodane przez Gość: inwestorka w odpowiedzi na

Gość: Pablo 23 Maj 2025, 11:40

Dzień dobry, znam kierunkowe i strategiczne założenia rozwoju obszaru pacjenckiego, przytaczane na poprzednich czatach. Natomiast tym razem chciałem zapytać na czym obszar pacjenta zarabia tak realnie patrząc? Czy identyfikujecie synergie finansowe z innymi segmentami Grupy?

Grupa NEUCA 23 Maj 2025, 11:40

Obszar Pacjenta składa się z dwóch segmentów: Operatora Medycznego i Ubezpieczyciela. Operator Medyczny Świat Zdrowia tworzy ofertę dla: pacjenta indywidualnego, pacjenta komercyjnego i pacjenta partnerów biznesowych (zakładów ubezpieczeń i innych podmiotów medycznych).

Usługi dla ww. pacjentów realizowane są przez:
- Infolinię Medyczną, która koordynuje opiekę medyczną nad pacjentami;
- Cyfrową Przychodnię Świat Zdrowia wraz z zespołem ok 100 medyków, która jest pierwszą linią wsparcia w formie telekonsultacji dla przypadków medycznych;
- Centra Medyczne Świat Zdrowia (85 placówek) realizujące świadczenia zdrowotne dla pacjentów NFZ, FFS, prywatnych ubezpieczeń, medycyny pracy i abonamentów,
- Sieć placówek partnerskich realizująca świadczenia zdrowotne dla wszystkich pacjentów Operatora (ok 3800 placówek).
Segment Operator Medyczny w pierwszym kwartale 2025 r. wygenerował wynik operacyjny EBITDA w wysokości 8,8 mln zł (+108% r/r).

Głównym źródłem dochodów w tym segmencie jest sieć placówek medycznych Świat Zdrowia. W pierwszym kwartale 2025 r. wypracowały blisko 90 mln zł przychodów (wzrost r/r blisko 12%). Wynik EBIDTA wyniósł 8,5 mln zł, co stanowi wzrost o 66% rok do roku.

Segment Ubezpieczyciela koncentruje się na projektowaniu i sprzedaży grupowych produktów zdrowotnych. W pierwszym kwartale 2025 r. Ubezpieczyciel wypracował przychody na poziomie ponad 51 mln zł (+17% r/r) oraz wynik EBITDA na poziomie blisko 850 tys. zł (+40% r/r).

Rozwój Obszaru Pacjenta opiera się również na przyjętej strategii synergii Grupy NEUCA, która łączy działania wokół pacjenta. Synergie finansowe są osiągane dzięki:
- Kompleksowej opiece nad pacjentami Ubezpieczyciela TU Zdrowie przez Operatora Medycznego Świat Zdrowia;
- Rosnącej skali świadczeń zdrowotnych realizowanych na rzecz pacjentów Ubezpieczyciela TU Zdrowie przez Centra Medyczne Świat Zdrowia;
- Przynależności Świat Zdrowia Operatora Medycznego do jednej grupy podatkowej VAT wspólnie z NEUCA S.A.

Kolejne obszary synergii są na etapie pilotaży i obejmują np. współpracę z ośrodkami badań klinicznych, celem umożliwiania pacjentom Operatora Medycznego Świat Zdrowia dostępu do innowacyjnych terapii, czy współpracę z farmaceutami celem włączenia ich w koordynację opieki nad pacjentem w ramach projektu Nowy Lek. Zadaniem farmaceuty w tym pilotażu jest wsparcie pacjenta w nowej terapii. W obliczu niedoborów kadry medycznej, taka opieka może stanowić duże wsparcie dla personelu medycznego, a przede wszystkim niesie realne korzyści dla pacjenta.

Dodane przez Gość: Pablo w odpowiedzi na

Gość 23 Maj 2025, 11:42

Segmenty pacjenckie z kolejnym pozytywnym wynikowo kwartałem. Co takiego zmieniło się rdr co pozwoliło na wzrost sprzedaży ale przede wszystkim marżowości?

Grupa NEUCA 23 Maj 2025, 11:42

Obszar Pacjenta rozwija zintegrowany model opieki nad pacjentem oparty o proaktywność, personalizację i przede wszystkim koordynację. To podejście polegające na bliskiej współpracy Ubezpieczyciela i Operatora Medycznego, a także innych podmiotów w ramach Grupy NEUCA np. aptek, celem odpowiedzenia na całościowe potrzeby pacjenta. Najważniejszymi miarami są jakość opieki, doświadczenie i satysfakcja pacjenta, bezpieczeństwo oraz efektywność. Obserwujemy pierwsze efekty prowadzonych działań i wdrażanych projektów. Pozytywne doświadczenia pacjentów przekładają się na wzrost zainteresowania świadczonymi usługami zdrowotnymi. Takimi przykładami działań są np. wdrożona i rozwijana opieka koordynowana w ramach NFZ i proaktywne działanie w ramach programów profilaktycznych, które to przekładają się na wzrost sprzedaży. Pacjenci mają możliwość wizyt kompleksowo oceniających stan zdrowia, badań diagnostycznych czy edukacji, następnie koordynowanej opieki w ramach pięciu ścieżek terapeutycznych. Dzięki temu NPS w placówkach wynosi stale ponad 65. Zbliżony model personalizowanej opieki implementujemy do segmentu pacjenta komercyjnego.

W zintegrowanej opiece medycznej wykorzystujemy również możliwości telemedycyny, a także angażujemy personel średni oraz farmaceutów tworząc pełnię podejścia do procesu diagnostyczno-terapeutycznego na każdym jego etapie. Dalszy rozwój usług telemedycznych z wykorzystaniem zasobów Cyfrowej Przychodni pozwoliło na zwiększenie dostępności do najlepszych specjalistów w każdym miejscu, gdzie realizujemy usługi zdrowotne, zapewniając wysoki standard i jakość opieki.

Dodatkowo zrealizowane akwizycje zwiększyły sprzedaż na portfelu pacjentów Podstawowej Opieki Zdrowotnej o 16,2 tys. oraz rozszerzyły zakres usług ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, co przy wolniejszym wzroście kosztów stałych również wpłynęło na poprawę rentowności.

W ramach marżowości istotnym elementem jest centralizacja procesów wspierających, wdrożenia nowych rozwiązań technologicznych, jak integracje grafików placówek współpracujących, automatyczna dystrybucja zgłoszeń, czy voicebot.

Dodane przez Gość w odpowiedzi na

Gość 23 Maj 2025, 11:44

Czy są planowane kolejne akwizycje przychodni w 2025 r.?

Grupa NEUCA 23 Maj 2025, 11:44

Operator Medyczny Świat Zdrowia realizuje przyjęty kierunek konsolidacji placówek głównie w zakresie Podstawowej Opieki Zdrowotnej, która jest uzupełniana Ambulatoryjną Opieką Specjalistyczną. Skupiamy się na przejęciach placówek w małych i średnich miastach. W pierwszym kwartale 2025 r. do sieci własnych placówek medycznych Świat Zdrowia przyłączono 3 nowe lokalizacje: Gostyń, Orneta i Poznań. Zrealizowane akwizycje zwiększyły portfel pacjentów Podstawowej Opieki Zdrowotnej o 16,2 tys. oraz rozszerzyły zakres usług ambulatoryjnej opieki specjalistycznej. W toku są kolejne transakcje, które zostaną sfinalizowane w 2025 r.

Dodane przez Gość w odpowiedzi na

Gość: Anna Tobiasz 23 Maj 2025, 11:45

Na jakim etapie są prace informatyczne w Operatorze Medycznym?

Grupa NEUCA 23 Maj 2025, 11:45

Operator Medyczny Świat Zdrowia konsekwentnie rozwija narzędzia cyfrowe. Opracowano pełną, zintegrowaną koncepcję biznesową i systemową. Prace informatyczne są realizowane w dwóch nurtach: rozwój serwisu swiatzdrowia.pl wraz z kontem pacjenta Mój Świat Zdrowia oraz rozwój nowego systemu TPA służącego do koordynacji opieki nad pacjentami w tym umawiania wizyt. Rozwój tych narzędzi jest zintegrowany i jest szczegółowo zaplanowany w okresie 2025-2026, został podzielony na moduły funkcjonalne dostosowane do potrzeb pacjentów.

Dążymy do udostępnienia jednego konta pacjenta Mój Świat Zdrowia dla wszystkich pacjentów Operatora Medycznego (NFZ, FFS, ubezpieczenia, abonamenty, mp). Aktualnie narzędzie jest użytkowane przez pacjentów POZ i AOS w ramach płatnika NFZ oraz FFS. Pacjenci mają możliwość m.in. umawiania wizyt, wglądu do dokumentacji medycznej, zakupu wizyt. Przygotowujemy się do wdrożenia funkcjonalności dla pacjentów abonamentowych, ostatnią fazą w tym roku będzie wdrożenie zakresu dla pacjentów ubezpieczeniowych.

Prace wytwórcze dla TPA są podzielone na konkretne funkcjonalności użytkowe zgodnie z ustalonymi priorytetami związanymi z rozwojem biznesu. Aktualnie jest wdrażany moduł dla infolinii medycznej i będzie stale rozbudowywany. Do końca 2025 r. będzie możliwa obsługa umów, procesów rozliczeń z kontrahentami zewnętrznymi celem usprawnienia integracji i obsługi partnerów zewnętrznych. Na bieżąco są integrowane kalendarze placówek partnerskich.

Dodane przez Gość: Anna Tobiasz w odpowiedzi na

Gość: inwestorka 23 Maj 2025, 11:53

Śledząc kondycję rynku badań, zwłaszcza w USA widać że jest wymagająco. Jak to widzi Neuca/Humaneva? Czy zakładacie odwrócenie takich trendów i jakie są perspektywy?

Gość: Inwestor 23 Maj 2025, 11:55

Jaki pomysł ma Zarząd NEUKI na poprawę wyników segmentu Badania Kliniczne? Kiedy nastąpi poprawa wyników w tym segmencie?

Grupa NEUCA 23 Maj 2025, 11:55

Rzeczywiście, obecna kondycja rynku badań klinicznych – szczególnie w USA – pozostaje wymagająca i utrzymuje się taka już od kilku kwartałów. Na tę sytuację składa się szereg czynników:

1. Wyzwania finansowe – trudna kondycja rynków kapitałowych, wysokie stopy procentowe i ograniczone finansowanie dla spółek biotechnologicznych.
2. Zmiany klimatu regulacyjnego w USA – m.in. wstrzymanie grantów badawczych na uczelniach, rosnąca niepewność regulacyjna oraz presja polityczna wokół kosztów opieki zdrowotnej.
3. Segmentacja rynku – onkologia (obszar strategiczny dla Humaneva) utrzymuje się relatywnie dobrze, podczas gdy sektor szczepionkowy boryka się z dużą niepewnością.

Dodatkowe czynniki wpływające na niepewność rynkową:

1. Wydłużenie procesu decyzyjnego sponsorów – obserwujemy, że sponsorzy projektów klinicznych opóźniają decyzje zakupowe (vendor selection), oczekując stabilizacji sytuacji geopolitycznej i legislacyjnej, zwłaszcza w USA.
2. Opóźnienia w uruchamianiu wygranych projektów – zarówno w obszarze SMO, jak i CRO, kontrakty z naszego backlogu czekają na zmaterializowanie znacznie dłużej. Średni czas oczekiwania na podpisanie wygranych umów wydłużył się o 3–6 miesięcy (lub więcej).
3. Fragmentacja kontraktowania – projekty CRO są dzielone na mniejsze etapy i tak też kontraktowane, co ma na celu zmniejszenie ryzyk i rozłożenie budżetów sponsorów.
4. Wstrzymanie dużych projektów szczepionkowych – wiele projektów wstrzymano, a część z nich znajduje się obecnie w naszym backlogu – co wynika z niepewności regulacji administracji amerykańskiej w segmencie szczepionek.

Jednocześnie warto odnotować potencjalny wpływ nowej rezolucji FDA na cały rynek, która wymaga, aby minimum 50% pacjentów w badaniach rejestrowanych w USA pochodziło z populacji amerykańskiej. To korzystnie wpływa na geograficzny miks projektów i wzmacnia pozycję Humaneva jako gracza operującego zarówno w Europie, jak i rosnąco w USA.

Perspektywy Humaneva:

Mimo okołorynkowych wyzwań, Humaneva odnotowała w 1Q 2025 pozytywne sygnały:

1. Wzrost liczby nowych projektów (yoy) oraz wzrost średniej wartości projektów w fazie ofertowej (proposal), co w dłuższym okresie tworzy dobre podstawy do dalszego wzrostu.
2. Pratia (SMO) – bardzo dobry wynik za 1Q 2025: przychody +22% r/r, EBITDA +100%, dzięki wysokiej aktywności w Polsce (w tym healthy volunteers w Pratia MTZ Warszawa) oraz poprawie operacyjnej w Czechach.
3. Kapadi (CRO) – mimo wzrostu przychodów +11% r/r, spadek marży brutto (-24%) i EBITDA (-37%) wskazuje na presję wynikającą z miksu projektów oraz opóźniania decyzji przez sponsorów. Istotnym – negatywnym czynnikiem wpływającym na pogarszającą się marże jest sposób rozłożenia w czasie kosztów pośrednich (pass-through) i standardów raportowania tego typu kosztów w czasie.
SMO USA – koszty uruchomienia operacji (głównie kontrakt z Essen Health Care w Nowym Jorku oraz trwające aktywności związane z M&A) wpłynęły negatywnie na wynik (ok. -1,2 mln zł w 1Q).

Outlook:

W 2Q 2025 widzimy wyraźny wzrost liczby nowych zapytań ofertowych (RFP) i spodziewamy się dobrego i stabilnego poziomu NNB (net new business) po dwóch kwartałach.

Nadal obserwujemy jednak relatywnie wysoką liczbę anulacji, co choć balansuje wzrosty, to jest istotnie niższe niż nowy napływ projektów.

Strategiczne obszary rozwoju (onkologia, terapie genowe, immunoonkologia, choroby neurodegeneracyjne) pozostają najbardziej odporne i aktywne inwestycyjnie. Utrzymujemy silną i strategiczną pozycję w tych obszarach i wierzymy, że to one będą napędzać odbicie rynku.

Podsumowanie:

Humaneva jest dobrze przygotowana do przetrwania trudnego okresu dzięki:

1. Dywersyfikacji geograficznej (Europa + USA),
2. Silnemu strategicznemu ukierunkowaniu na najbardziej odporne segmenty rynku,
3. Stale rozwijającemu się pipeline’owi nowych projektów - pomimo wymagającej sytuacji rynkowej

Jednocześnie zakładamy, że pełne odbicie rynku CRO może zająć nawet kilka kwartałów.

Dodane przez Gość: Inwestor w odpowiedzi na

Paweł Biedrzycki 23 Maj 2025, 11:56

Proszę o szerszy komentarz odnośnie segmentu badań klinicznych, jak spółka zapatruje się na obecny backlog i perspektywy na kolejne zlecenia w przyszłości. Jak wasze dynamiki w tym segmencie prezentują się na tle porównywalnych CRO klinicznych.

Grupa NEUCA 23 Maj 2025, 11:56

Jedyne dane referencyjne, z którymi możemy się dziś porównywać, to wyniki finansowe publikowane przez notowane na giełdzie spółki z sektora CRO. Wszystkie te firmy opublikowały już swoje wyniki za I kwartał, a analiza ich raportów wskazuje jednoznacznie, że cały rynek odnotował spadek w zakresie pozyskiwania nowych projektów oraz duży spadek wskaźnika book-to-bill (średnio na poziomie 1.0x - IQVIA, MEDPACE, ICON, FORTREA).

Na tym tle KAPADI wyróżnia się zdecydowanie lepszą dynamiką, mimo mniejszej skali działalności. Wskaźnik book-to-bill za I kwartał 2025 r. wyniósł 1,42x, co oznacza, że tempo pozyskiwania nowych projektów istotnie przewyższa realizację obecnych kontraktów, dając pozytywne sygnały na kolejne okresy.

Dodane przez Paweł Biedrzycki w odpowiedzi na

Gość: Sylwia Jaśkiewicz 23 Maj 2025, 11:57

Jak układa się współpraca z funduszem Viking? Czy jest szansa na zlecenia od spółek powiązanych? Jak wygląda obecnie biznes w US? Czy i kiedy można spodziewać się akwizycji?

Grupa NEUCA 23 Maj 2025, 11:57

Fundusz Viking od początku wydawał się bardzo dobrze dopasowany kulturowo do naszej organizacji co – zgodnie z założeniami - przekłada się na bardzo dobrą współpracę. Niewątpliwą korzyścią tej współpracy jest również głębokie zrozumienie przez naszego inwestora rynku biotechnologicznego i obecnej sytuacji rynkowej – takie połączenie daje duży komfort podejmowania długoterminowych decyzji rozwojowych.

Obecnie Humaneva jest aktywnie zaangażowana w procesy M&A na kilku rynkach z czego w kilku projektach złożyła lub będzie składała na dniach listy intencyjne. Co do bardziej konkretnych komunikatów jesteśmy bardziej powściągliwi z uwagi na bardzo agresywny rynek przejęć w tym segmencie. Jesteśmy bardzo selektywni w ostatecznych decyzjach, które nawet na zaawansowanym etapie mogą okazać się źle dopasowane do naszej strategii rozwoju.

Zakładamy jednak, że zrealizujemy do końca roku przynajmniej jedną akwizycję.

Dodane przez Gość: Sylwia J… w odpowiedzi na

Gość: Maciek 23 Maj 2025, 12:00

Czy współpraca z Essen w NY wiąże się ze wzrostem przychodów Pratii?

Gość: Sylwia Jaśkiewicz 23 Maj 2025, 12:00

Jak rozwija się ośrodek w Bronx, współpraca z Essen Healthcare? Czy jesteście Państwo zadowoleni?

Grupa NEUCA 23 Maj 2025, 12:00

Bardzo pozytywnie oceniamy obecną współpracę z zespołem Essen Healthcare. Jesteśmy obecnie na etapie uruchamiania wspólnego ośrodka, rekrutacji personelu, szkoleń lekarzy i zespołów medycznych oraz implementacji platformy hyggio. Spodziewamy się rozpoczęcia pierwszych projektów w ramach tej inicjatywy w tym roku, co powinno przełożyć się na pojawienie się pierwszych przychodów na przełomie roku.

Co równie ważne - rynek (Sponsorzy i firmy CRO) także pozytywnie zareagował na nasz rozwój w Bronx deklarując jednocześnie dużą chęć prowadzenia tam wspólnych projektów.

Dodane przez Gość: Sylwia J… w odpowiedzi na

Gość: Sylwia Jaśkiewicz 23 Maj 2025, 12:05

W SMO NNB rośnie 50% - co za tym stoi?

Grupa NEUCA 23 Maj 2025, 12:05

Wzrost NNB w SMO w 1Q25 wynikał przede wszystkim ze wzrostu wartości podpisanych kontraktów w obszarze 'healthy volunteers' w ośrodku w Warszawie oraz odbudowanie sprzedaży w naszych ośrodkach w Czechach po ubiegłorocznym załamaniu biznesu po nagłym wprowadzeniu zmian regulacyjnych. Trzecim znaczącym obszarem który przyczynił się do wzrostu NNB był wzrost biznesu w ośrodkach SMO w Niemczech.

Dodane przez Gość: Sylwia J… w odpowiedzi na

Gość 23 Maj 2025, 12:09

Jak fundamentalnie wypadł początek roku i jakie to ma znaczenie dla całego 2025?

Gość 23 Maj 2025, 12:09

Jak wygląda operacyjnie II kwartał w Grupie?

Gość: Analityk 23 Maj 2025, 12:11

W jakich segmentach działalności Zarząd spółki widzi największe szanse na poprawę dynamiki wyników netto w 2025 roku wobec spadku w 1Q 2025?

Grupa NEUCA 23 Maj 2025, 12:11

Hurt i wsparcie:

W I kwartale utrzymujemy pozycję lidera na rynku aptecznym z niewielkim wzrostem udziałów w segmencie aptek niezależnych i niewielkim spadkiem w segmencie aptek sieciowych, z jednoczesnym wzrostem sprzedaży na wszystkich hurtowych rynkach pozaaptecznych.

Wdrożyliśmy kolejne rozwiązania, które mają utrzymać naszą przewagę w poziomie satysfakcji klienta. Tym razem dostarczyliśmy klientom, jako jedyni na rynku, kokpit z informacjami o tzw. zamówieniach producenckich, dzięki czemu klienci nie tylko otrzymują informację szybciej, ale też samodzielnie mogą zarządzać tym kanałem sprzedaży.

W obszarze wsparcia, wysokie nasycenie aptek programami sprawia, że tempo wzrostu zaczyna się stabilizować w porównaniu do poprzednich lat. Od początku roku liczba aptek w najbardziej zaawansowanym programie wzrosła o 27. Jednocześnie obserwujemy wzrost potencjału aptek w programie, co jest efektem dwóch kluczowych czynników. Po pierwsze, nowe apteki, które pozyskujemy, mają o 25% wyższy potencjał niż te dotychczasowe, co wynika ze zmiany oferty programowej. Po drugie, apteki biorące udział w programie rozwijają się szybciej niż średnia apteka na rynku, osiągając wzrost o 1,9% w 2024 r., co przyczynia się do wzrostu udziału tego segmentu w rynku. Rosnący zakres wsparcia poprzez przemyślane rozwiązania biznesowe wpływa na poprawę konkurencyjności uczestników programu Świat Zdrowia, co w efekcie przekłada się na wyższe (niż rynkowe) dynamiki wzrostu ich sprzedaży.

Synoptis:

W pierwszym kwartale 2025 r. Synoptis utrzymał bardzo wysoka dynamikę wzrostu sprzedaży zajmując czwarta lokatę na pod kątem wzrostu ilości sprzedanych opakowań na całym rynku aptecznym w Polsce. Głównym czynnikiem wzrostu jest stały rozwój portfela we wszystkich statusach rejestracyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem medykalizacji (w sprzedaży Synoptis do sieci w 2024 r. udział leków był po raz pierwszy wyższy wobec pozostałych produktów) czyli wzrostu udziału produktów leczniczych w całej sprzedaży Spółki.
W segmencie leków OTC Synoptis w pierwszym kwartale był liderem wzrostu sprzedaży spośród głównych konkurentów (wg danych PEX, dynamika wyniosła 20,4% wobec 2,5% dla rynku). Rozwój ten pociąga za sobą również koszty, które w pierwszym kwartale 2025 koncentrowały się wokół inwestycji w nowy portfel oraz kampanii mediowej leku Paramig Fast.

Badania kliniczne:

W ujęciu rok do roku segment Pratia (SMO) radzi sobie bardzo dobrze.

Udało się skutecznie odbudować działalność Pratia MTZ oraz znacząco poprawić efektywność operacyjną w Czechach. Te działania przełożyły się na silny początek roku i wzrost wyników w całym obszarze SMO.
Na kolejne kwartały zakładamy utrzymanie pozytywnego trendu oraz dalszą poprawę wyników r/r. Jednocześnie identyfikujemy potencjalne ryzyko związane ze zmianami regulacyjnymi w USA, a w szczególności z kwestiami dotyczącymi refundacji szczepionek – obszaru stanowiącego istotny element naszego pipeline’u planowanego na 4Q 2025.

W segmencie CRO głównym wyzwaniem pozostaje opóźnione uruchamianie projektów przez sponsorów (w mniejszym stopniu anulacje). To bezpośrednio wpływa na:

- Odłożone w czasie rozpoznawanie przychodów
- Niekorzystny rozkład kosztów pośrednich (pass-through), które istotnie obniżają marżowość operacyjną.

Mimo to, długoterminowo pozostajemy optymistyczni, głównie ze względu na ciągły wzrost liczy wygranych projektów, które - choć przesunięte w czasie - wzmacniają fundamenty pod przyszłe wyniki.

Operator Medyczny i Ubezpieczyciel

W segmentach Ubezpieczyciel i Operator Medyczny od początku roku realizujemy postawione cele i taki kierunek prognozujemy do końca roku.
Pierwszy kwartał w ubezpieczeniach zdrowotnych charakteryzuje się wyższą szkodowością, natomiast w tym roku był lepszy w kontekście marżowości porównując do analogicznego okresu 2024 r. W kolejnych kwartałach zwykle szkodowość jest niższa.
Operator Medyczny posiada stabilny portfel pacjentów, który jest rozwijany organicznie oraz poprzez proces akwizycji. W miesiącach letnich zwykle pacjenci rzadziej korzystają z wizyt nagłych czy infekcyjnych, za to są otwarci na działania profilaktyczne (Moje Zdrowie). Prognozujemy stabilny wzrost przychodów w kolejnych miesiącach.

Dodane przez Gość: Analityk w odpowiedzi na

Gość: Analityk 23 Maj 2025, 12:12

I marża brutto na sprzedaży wygląda świetnie, ale dalej uwzględniając koszty SG&A widać erozję marży, czy na tym poziomie coś wydarzyło się nadzwyczajnego czy to efekt bieżących wyzwań dot. wzrostu kosztów operacyjnych? Oraz jak mogą pod tym kątem wyglądać przyszłe okresy?

Gość 23 Maj 2025, 12:12

Jakie czynniki wpłynęły na niższą rentowność segmentu hurtu w I kwartale?

Grupa NEUCA 23 Maj 2025, 12:12

Spadek rentowności na poziomie zysku operacyjnego to efekt czynników zarówno powtarzalnych (przede wszystkim wzrost kosztów wynagrodzeń o ok. 11% tj. 19,5 mln zł, w tym 14 mln zł w segmencie hurtu) jak i jednorazowych (w szczególności zwiększone koszty promocji, w tym kampania telewizyjna Paramig). Przejściowym czynnikiem obniżającym rentowność Grupy jest także pogorszenie wyniku segmentu Badanie Kliniczne, opisane szerzej w raporcie kwartalnym.

Dodane przez Gość w odpowiedzi na

Gość: Analityk 23 Maj 2025, 12:14

Jak w 2025 roku kształtować się powinien cykl konwersji gotówki? Na jakie cele Grupa wydatkowała środki w części inwestycyjnej w 1Q br.?

Grupa NEUCA 23 Maj 2025, 12:14

Nie spodziewamy się istotnej zmiany wartości cyklu konwersji gotówki w 2025 r. w porównaniu do 2024 r.

Łączne wydatki inwestycyjne w Grupie w I kw. wyniosły ok. 45 mln zł, z tej kwoty najważniejsze wydatki to wydatki kapitałowe na zakup trzech nowych przychodni medycznych, oraz odkup części opcji menadżerskich związanych z programem motywacyjnym dla kluczowych menadżerów w Kapadi US.

Pozostałe inwestycje dotyczyły głównie inwestycji rozwojowych w środki trwałe związane z realizacją projektów informatycznych w Operatorze Medycznym, inwestycje w remonty aptek uczestniczących w programach partnerskich oraz pozostałe inwestycje odtworzeniowe.

Dodane przez Gość: Analityk w odpowiedzi na

Podgladam2137 23 Maj 2025, 12:15

Czy planowany rozwój firmy w najbliższym czasie zakłada inwestycje w nowe zakłady produkcyjne lub centra dystrybucji?

Grupa NEUCA 23 Maj 2025, 12:15

W zakresie hurtowej sieci logistycznej podejmujemy ciągłe działania zwiększające poziom produktywności oraz przepustowości całej sieci. Zwiększamy zarówno poziom automatyzacji procesów magazynowych jak i sprawność kompletacji. To powoduje, że na dzisiaj nie mamy potrzeby inwestowania w nowe centra dystrybucji.

Grupa stale angażuje się w rozwój spółek produkcyjnych. W spółce Global Pharma ukończyliśmy w ostatnich tygodniach dużą inwestycję infrastrukturalną (nowe pomieszczenia i urządzenia) dla potrzeb produkcji kapsułek miękkich. W spółce PPH „EWA” S.A. prowadzimy szeroko zarysowane działania zmierzające do zwiększenia mocy produkcyjnych w obszarze pakowania oraz magazynowania. Na poziomie spółki Synoptis Industrial Grupa wspiera rozwój laboratorium kontroli jakości leków.

W dalszym ciągu planujemy wzmacniać nie tylko zdolności produkcyjne Grupy, nie wykluczając nowych akwizycji, ale także działania związane z opracowywaniem nowych produktów.

Dodane przez Podgladam2137 w odpowiedzi na

Gość 23 Maj 2025, 12:17

Czy wyniki I kwartału spełniły Państwa oczekiwania?

Grupa NEUCA 23 Maj 2025, 12:17

Wszystkie najważniejsze nasze mierniki strategiczne pokazują wysoką lub bardzo wysoką wartość praktycznie we wszystkich obszarach. Wskazując wybrane wskaźniki z I kwartału br. możemy przytoczyć: ilościowy udział klientów, dla których NEUCA jest pierwszym dostawcą (42,61%), wartościowy udział klientów współpracujących (87,28%), wartościowy udział klientów retencyjnych (81,87%), barometr satysfakcji (67 pkt), czy wyodrębniając w jego ramach kategorię “Wsparcie hurtowni w rozwoju aptek” (4,48 pkt), jak też udział segmentu aptek niezależnych w rynku (43,22%). Te wyniki są na poziomie naszych ambitnych planów i są potwierdzeniem skuteczności realizowanej strategii.

Wynik netto Grupy NEUCA w I kwartale br. jest satysfakcjonujący, tym bardziej że został obniżony o niekorzystny wpływ niezrealizowanych różnic kursowych (wynik w I kwartale 2025 r. gorszy o 5,9 mln zł wobec I kwartału 2024 r.).

Dodane przez Gość w odpowiedzi na

Gość: Marek Tomków 23 Maj 2025, 12:18

Jakie plany ma spółka na współpracę z organizacji farmaceutów, szczególnie z Naczelną Izbą Aptekarską? Jakie budżety sponsoringowe Państwo planują? Czy będziecie dalej w rozwijać Aptekarską Szkołę Zarządzania oraz inne projekty gromadzące apteki?

Grupa NEUCA 23 Maj 2025, 12:18

Chcemy dalej współpracować z organizacjami farmaceutów, wspierając aptekarzy w prowadzeniu biznesu i rozwoju zawodowym, również poprzez rozwój szkoleń w ramach Aptekarskiej Szkoły Zarządzania. Na pewno nie planujemy ograniczenia tego wsparcia.

Dodane przez Gość: Marek Tomków w odpowiedzi na

Grupa NEUCA 23 Maj 2025, 12:24

Bardzo Państwu dziękujemy za wszystkie pytania i aktywny udział w spotkaniu.

Zachęcamy do bieżącego kontaktu pod adresem: IR@neuca.pl oraz do obserwacji naszych kanałów informacyjnych.

udostępnij: