Przejęcie Nijman/Zeetank i perspektywy rozwoju – relacja z czatu inwestorskiego z prezesem zarządu Trans Polonia
W piątek, 3 października 2025 roku odbył się czat inwestorski z Dariuszem Cegielskim, prezesem zarządu Trans Polonia. Spotkanie było poświęcone omówieniu przejęcia holenderskiej spółki Nijman/Zeetank i perspektywom rozwoju. Zapraszamy do zapoznania się z relacją z tego wydarzenia.
Zapraszamy na czat inwestorski z Dariuszem Cegielskim, prezesem zarządu Trans Polonia. Spotkanie będzie poświęcone omówieniu wyników finansowych za I półrocze 2025 roku, przejęciu holenderskiej spółki oraz planach rozwoju.
Spotkanie rozpocznie się w piątek, 3 października 2025 r. o godz. 10:00. Już teraz zachęcamy do zadawania pytań za pośrednictwem poniższego formularza.
W przypadku chęci zadania kilku pytań, prosimy je zadawać pojedynczo i za każdym razem klikać przycisk "Wyślij". Ułatwi to przedstawicielom spółki odpowiadanie na pytania.
Dzień dobry, dziękuję za zainteresowanie Grupą Trans Polonia. Przez najbliższa godzinę będę odpowiadać na Państwa pytania. Zapraszam do konwersacji.
Akwizycja Nijman/Zeetank to naturalna kontynuacja naszej strategii – rozwijamy się poprzez konsolidację rynku i wzmacnianie obecności w segmentach wysokospecjalistycznych. Dzięki temu zwiększamy skalę działalności, dywersyfikujemy ofertę i budujemy przewagę w Europie. Nie wykluczamy kolejnych przejęć – zwłaszcza w krajach, gdzie widzimy potencjał synergii z obecnymi klientami i flotą. Obecnie skupiamy się na integracji N/Z z Grupą TPG oraz wypracowaniem oczekiwanych synergii.
Dodane przez Gość: Gregi54 w odpowiedzi na Jak ta akwizycja wpisuje się…
Naszym celem jest bycie jednym z wiodących operatorów specjalistycznych usług logistycznych w Europie. Chcemy rozwijać segment intermodalny, umacniać pozycję w transporcie chemii, paliw i gazów, a jednocześnie budować nową nogę biznesową w logistyce szkła i magazynowaniu. Kluczowe jest również zwiększanie rentowności i długofalowa poprawa marż. Chcemy być jeszcze silniejsi i bardziej konkurencji.
Dodane przez Gość: Gregi54 w odpowiedzi na Jakie długoterminowe cele…
Rynek chemii płynnej w Europie rośnie w tempie stabilnym – popyt napędzają przemysł petrochemiczny, energetyka i farmacja. Oczekiwane są wzrosty rzędu kilku procent rocznie. W transporcie szkła widzimy dynamiczniejsze perspektywy – rozwój budownictwa i motoryzacji w Europie Zachodniej powoduje wzrost zapotrzebowania na specjalistyczną logistykę szkła. To segment o wysokiej barierze wejścia, w którym chcemy zbudować silną pozycję.
Dodane przez Gość: Analityk w odpowiedzi na Jakie są prognozy dla rynku…
Proces integracji jest w toku – trwa proces włączenia do wspólnej struktury operacyjnej floty i baz logistycznych. Pracujemy nad unifikacją systemów IT i baz HR, co pozwoli zwiększyć efektywność zarządzania personelem. Największym wyzwaniem jest harmonizacja procesów w międzynarodowym otoczeniu i zapewnienie płynnej obsługi wszystkich klientów w okresie przejściowym.
Dodane przez Gość: Analityk w odpowiedzi na Na jakim etapie jest proces…
Rotterdam to największy hub logistyczny w Europie. Bezpośredni dostęp do portu daje nam zupełnie nowe możliwości w transporcie intermodalnym – łączeniu transportu drogowego, kolejowego i morskiego. To pozwoli nam obsługiwać globalnych klientów i oferować pełne, zintegrowane łańcuchy dostaw.
Dodane przez Gość: Inwestor87 w odpowiedzi na W jaki sposób włączenie…
Już w drugiej połowie 2025 roku (czwarty kwartał) widoczny będzie efekt skokowego wzrostu skali. W kolejnych latach przewidujemy dalszy dynamiczny wzrost. Jeżeli odniesiemy się do historycznych wyników Grupy TPG oraz N/Z to łączne przychody wyniosłyby blisko 520 mln zł, a EBITDA 65 mln zł – to pokazuje z jaką skala mamy do czynienia.
Dodane przez Gość: Inwestor87 w odpowiedzi na Jak przejęcie wpłynie na…
Kluczowymi czynnikami były: większa efektywność operacyjna, optymalizacja kosztów paliwowych i transportowych. Wzrost wynika również z rosnącej skali działalności na rynkach europejskich.
Dodane przez Gość: Anna w odpowiedzi na Znormalizowana EBITDA…
Transport chemii płynnej charakteryzuje się stabilnymi marżami dzięki specjalistycznym wymaganiom i długoterminowym kontraktom z przemysłem. Transport szkła to nowy segment – biorąc pod uwagę specyfikę i bariery wejścia do tego biznesu to marże są również na stabilnym poziomie pozwalającym realizować usługi w odpowiednim standardzie jakościowym.
Dodane przez Gość: Inwest w odpowiedzi na Jak kształtują się marże w…
Tak – od 2026 roku zakładamy materializację synergii przychodowych i kosztowych. W praktyce oznacza to utrzymanie dynamiki wzrostu przychodów w kolejnych latach na poziomie pomiędzy +10 a +15%, przy utrzymaniu poziomów rentowności charakterystycznej dla dotychczas prowadzonej działalności.
Dodane przez Gość: Inwest w odpowiedzi na Czy spodziewacie się…
Najważniejsze są kontrakty z globalnymi koncernami chemicznymi, paliwowymi i producentami szkła – to stabilne, długoterminowe umowy. W segmencie szkła naszym klientem jest globalna firma Pilkington, która zajmuje się produkcją szkła od prawie 200 lat i działa na 105 rynkach na całym świecie. Widzimy ogromny potencjał, dlatego planujemy zacieśniać obecne współprace i aktywnie poszerzać bazę klientów – zarówno w Polsce, jak i w Europie Zachodniej.
Dodane przez Gość: Inwest w odpowiedzi na Które kontrakty handlowe…
Tak, konsekwentnie inwestujemy w cyfryzację procesów operacyjnych, systemy optymalizacji tras i zarządzania flotą. Stawiamy na automatyzację obsługi klienta i dokumentacji, a także rozwiązania proekologiczne – rozwój intermodalu, wykorzystanie LNG i technologii ograniczających emisje CO₂. Wprowadzanie nowoczesnych rozwiązań automatyzacji procesów z wykorzystanie AI jest priorytetem Zarządu Grupy na najbliższe lata.
Dodane przez Gość: Inwest w odpowiedzi na Czy planowane są innowacje…
Informacje dotyczące aktywów przejmowanego podmiotu będą wskazane w rocznym raporcie za 2025 r. Natomiast historyczne dane są publiczne dostępne.
Dodane przez Gość: Stanisław w odpowiedzi na Czy jest dostępna gdzieś…
Operacyjne synergie to integracja HR kierowców, wspólna strategia handlowa dla przewozów chemii. Trzecia operacyjna synergia to rozszerzenie backoffice w Polsce dla spółek zagranicznych. Kosztowe synergie to rozszerzenie outsourcingu dla podwykonawstwa dla floty chemicznej, obniżenie kosztów zatrudnienia kierowców oraz obniżenie kosztów napraw i serwisów.
Dodane przez Gość: Adam w odpowiedzi na Jakie są trzy najważniejsze…
Na moment przejęcia wskaźnik zadłużenia netto/EBITDA wynosi 2,5x.
Dodane przez Gość: J.K. w odpowiedzi na jak transakcja wpłynie na…
Lokalizacja bazy w Rotterdamie oraz jej substancja techniczna idealnie nadaje się do rozwoju usług transportu intermodalnego płynnej chemii.
Dodane przez Gość w odpowiedzi na Jak zamierzacie wykorzystać…
Finansowanie Grupy we wszystkich wymiarach jej funkcjonowania wynika z precyzyjnego budowania modeli ekonomicznych, które pozwalają oszacować możliwości obsługi zaciąganych zobowiązań. Tym samym spłata kredytów jest planowana zgodnie z przyjętym harmonogramem.
Dodane przez Gość w odpowiedzi na Jak planujecie obsłużyć i…
Kredyt zaciągnięty na zakup N/Z zmniejsza nominalną możliwość do finansowania kolejnych akwizycji, nie mniej spółka ma w zanadrzu wiele możliwości budowania finansowania w przypadku rozpoczęcia kolejnego procesu akwizycyjnego.
Dodane przez Gość w odpowiedzi na Czy nowe zadłużenie związane…
Spółka od wielu lat wypłaca dywidendę, z wyjątkiem dywidendy za rok 2024, co wynikało z zwiększonego wysiłku inwestycyjnego i organizacyjnego przejęcia N/Z. W przyszłości będziemy starali się powrócić do regularnych podziałów zysków z akcjonariuszami, co jest uwzględniane w modelach finansowych związanych z funkcjonowaniem Grupy.
Dodane przez Gość w odpowiedzi na Jak to zadłużenie może…
Koszty integracji nie przekraczają wartości przyjętych dla tego typu operacji, nie mniej ze względu na fakt, iż proces jest w toku nie możemy w tym monecie podać dokładnej kwoty. Będą one znane w kolejnych skonsolidowanych raportach publikowanych przez Grupę.
Dodane przez Gość w odpowiedzi na Jakie są przewidywane…
Obecne bazy spełniają wymogi i oczekiwania związane z prawidłowym zabezpieczeniem potrzeb operacyjnych Grupy. Jesteśmy zadowoleni z nowych lokalizacji, ponieważ baza w Rotterdamie oraz w Liverpool/ St. Helens są odpowiednim podłożem do znacznego rozwoju sług intermodalnych przewozów płynnej chemii. Z kolei polska baza w Sandomierzu posiada rozbudowane zaplecze techniczne oraz jest istotnym wsparciem dla funkcjonowania huty szkła Pilkington, z którą sąsiaduje.
Dodane przez Gość w odpowiedzi na W ramach przejęcia…
Akcje własne faktycznie mogą stanowić wsparcie dla poprawy standingu finansowego w przypadku ich sprzedaży po godziwej cenie. Ponieważ obecny standing Grupy jest na satysfakcjonującym i bezpiecznym poziomie, pozwalającym na kontynuowanie również programu inwestycyjnego, sprzedaż akcjo własnych nie jest brana pod uwagę.
Dodane przez Gość: Max w odpowiedzi na Czy akcje własne posiadane…
Spadek przychodów był “kosmetyczny” i nie ma znaczenia dla oceny rozwoju Grupy w szczególności w kontekście równolegle prowadzonej akwizycji N/Z. Wynikał on z ograniczenia usług w obszarach usług w segmentach o mniejszej istotności oraz koncentracji na poprawie efektywności (rentowności) prowadzonego biznesu. Efekt tych działań spowodował poprawę rentowności na poziomie EBITDA rdr. oraz wzrost przychodów w segmencie chemicznym, które leżą w głównym polu zainteresowania Grupy.
Dodane przez Gość: Max w odpowiedzi na Z czego wynikają spadki w…
Rynek mierzony parametrem konsumpcji rośnie ze względu na wysoki standard życia mieszkańców Europy Zachodniej. Z kolei mierzony możliwościami produkcyjnymi fabryk chemicznych, które go zaopatrują przeżywa okres mierzenia się z wysokimi kosztami produkcji związanymi głównie ze wzrostem cen surowców. Dla nas, jako operatora najważniejszy jest ten pierwszy aspekt, ponieważ nie ma dla nas znaczenia czy obsługujemy ruch związany z produkcją w fabrykach europejskich czy ruch z portów ARA związanych z importem tańszych surowców z innych kontynentów. Tym samym oceniamy rynek na którym pracuje Grupa jako dobry i perspektywiczny.
Dodane przez Gość: Max w odpowiedzi na W jakim obecnie momencie…
Dla Grupy Trans Polonia w obecnym kształcie konkurencją są największe międzynarodowe firmy zajmujące się logistyką specjalistyczną. Zaliczamy do nich podmioty takie jak: Hoyer, Den Hartogh, Bertschi, Schenk.
Dodane przez Gość: Max w odpowiedzi na Jakie są największa…
Nie ma planów zmniejszania floty. Natomiast przy strukturze składającej się z ponad 1000 jednostek transportowych (ciągniki siodłowe, naczepy cysterny) oraz kilkuset tankkontenerów naturalne jest prowadzenie procesu ich wymiany. W najbliższych latach spodziewamy się znaczącego wzrostu ilości tankkontenerów, niezbędnych dla zabezpieczenia wzrostu usług świadczonych w segmencie intermodalnym.
Dodane przez Gość: Piotr w odpowiedzi na Dzień dobry, czy planowane…
Wszystkie kontrakty długoterminowe, które obsługuje firma są rentowne. Inwestycje we flotę są pochodną wygranych przetargów na świadczenie usług. Tym samym flota zostanie rozbudowana w przypadku podpisania nowych kontraktów.
Dodane przez Gość: Piotr w odpowiedzi na Czy zawarte do tej pory…
Nie zamierzamy redukować zatrudnienia, zamierzamy je zwiększać. Firma prowadzi intensywny program HR dla pozyskiwania kierowców, wspierany przez szkołę kierowców, która pomaga w uzyskaniu niezbędnych uprawnień.
Dodane przez Gość: Piotr w odpowiedzi na Czy planowane sat redukcję…
Firma od lat prowadzi intensywny program inwestycyjny związany z rozbudową floty we wszystkich segmentach działalności. Nie zamierzamy zmieniać tego profilu ponieważ jest on optymalny z punktu widzenia utrzymania odpowiedniej jakości świadczonych usług. Firma stosuje outsourcing który wspomaga elastyczność serwisu. Niemniej jednak pierwszeństwo ma tzw. Flota własna.
Dodane przez Gość: Michael Rosner w odpowiedzi na Witam Panie Dariuszu. Spółka…
Utrzymanie relacji z klientami jest istotnym aspektem działań akwizycyjnych, firma nasza ma w tym zakresie bardzo duże doświadczenie. Do tej pory nie zdarzyło się, aby w wyniku przejęcia innego podmiotu przez Grupę Trans Polonia został utracony istotny klient. Oczywiście fluktuacja w grupie rozproszonych klientów jest naturalna i staramy się, aby jej wpływ na działalność i przychody nie był istotny.
Dodane przez Gość w odpowiedzi na Czy widzi Pan jakieś ryzyka…
Integracja oferty handlowej z przejęta grupą N/Z otwiera nowe możliwości w pozyskiwaniu dużych strategicznych klientów. Prowadzone są w chwili obecnej bardzo dobrze rokujące rozmowy z kilkoma kluczowymi producentami chemikaliów, między innymi w zakresie istotnego zwiększenia współpracy z wieloletnim klientem Trans Polonii jakim jest BASF.
Dodane przez Gość: Piotr w odpowiedzi na Czy firma planuje rozwój…
Rynki na których funkcjonuje firma charakteryzują się wysokim zapotrzebowaniem na wyspecjalizowane usługi logistyczne. Wysoka konsumpcja w Europie Zachodniej nieustannie otwiera dla nas nowe możliwości, które powodują, iż rozwijamy się poprzez zwiększanie stanów zatrudnienia. Nie widzimy zagrożenia redukcji załogi.
Dodane przez Gość: Piotr w odpowiedzi na Czy wyniki finansowe oraz…
Nie rozpatrujemy w tym momencie.
Dodane przez Gość w odpowiedzi na Czy myśleli Państwo o emisji…
Jaka dużo macie Państwo flote ciagników i cystern/ naczep ( w sztukach), czy w związku z przejęciem aktywów w Holandii bedziecie tez zwiększać flote ? w Dobie problemów kadrowych, nieustannej zmiany opłat i regulacji w brazny TSL to duże wyzwania aby utrzymać marże. Czy Macie Państwo swoja bocznice kolejowa lub operujecie na jakiś głównych suchych portach intermodalnych w Polsce i zagranica w których macie stosowne umowy np z PKP Cargo ?
Ze względu na bardzo szeroki zakres Pańskiego pytania nie mamy możliwości odpowiedzenia w tym momencie. Zachęcamy do śledzenie raportów, ponieważ wiele odpowiedzi na Pańskie pytania jest powszechnie dostępne.
Dodane przez Gość: Mateusz TSL w odpowiedzi na Jaka dużo macie Państwo…
Spółka monitoruje rynek w zakresie pozyskiwania kolejnych interesujących podmiotów.
Dodane przez Gość w odpowiedzi na Jeśli mieliby Państwo dalej…
Jak Pan skomentuje możliwość wykonywania usług transportowych dla sieci BP przez inne konkurencyjne firmy.? Jak to wpłynie na rozwój floty i zwiększenie zatrudnienia? Czy firma jest przygotowana na działania w kierunku zmniejszenia efektu spadku popytu na usługi transportowe?
Firma od lat obsługuje BP i działa w oparciu o aktualne kontrakty długoterminowe w tym zakresie.
Dodane przez Gość: Piotr w odpowiedzi na Jak Pan skomentuje możliwość…
Szanowni Państwo, dziękuję wszystkim uczestnikom czatu. Jeśli mają Państwo dodatkowe pytania zachęcam do kontaktu poprzez stronę: https://www.transpolonia.pl/relacje-inwestorskie/notowania
