GPW: 64 proc. spółek z NewConnect bierze pod uwagę przeniesienie na rynek regulowany GPW
Przeniesienie notowań na rynek regulowany GPW bierze pod uwagę 64 proc. spółek notowanych na NewConnect, które wzięły udział w ankiecie GPW. Z kolei 13 proc. zadeklarowało, że raczej bierze pod uwagę wycofanie się z rynku NewConnect i w ogóle z rynków akcji GPW.
"64 procent spółek spośród respondentów powiedziało, że zamierzają przenieść się na rynek regulowany. Natomiast te, które nie chcą, mówią, że wolą alternatywny system, bo nie chcą tych większych wymagań. I to jest główna odpowiedź" - poinformowała dyrektorka Działu Emitentów GPW Agnieszka Gontarek, prezentując wyniki ankiety podczas konferencji "Rewitalizacja NewConnect. Teoria, praktyka, wyzwania".
Jako powody braku chęci przejścia na rynek główny najczęściej (31 proc. wskazań) spółki podawały, że zniechęcają je większe wymogi w zakresie obowiązków informacyjnych i corporate governance. Kolejnych 20 proc. ankietowanych spółek argumentowało, że głównym powodem ich decyzji o pozostaniu na NewConnect jest perspektywa obowiązków raportowania w obszarze ESG, związana ze statusem spółki notowanej na rynku regulowanym; 13 proc. wskazywało, że notowanie akcji na rynku regulowanym wiąże się ze zbyt dużym ryzykiem, dla samej spółki oraz członków jej organów (w tym ryzykiem odpowiedzialności administracyjnej bądź karnej). Także 13 proc. deklarowało, że raczej bierze pod uwagę wycofanie się z rynku NewConnect i w ogóle z rynków akcji GPW.
Na pytanie: "Jeżeli chcieliby państwo całkowicie wycofać akcje spółki z obrotu na rynkach GPW, proszę wskazać powody powzięcia takiego zamiaru", najczęściej odpowiadano, że notowanie akcji wiąże się ze zbyt wieloma obowiązkami i ryzykiem z tego wynikającym (37 proc.), że dotychczasowe doświadczenia zniechęciły spółkę do rynku kapitałowego (26 proc.); kolejne odpowiedzi to: "nawet jeśli obecnie nie mamy żadnych sprecyzowanych planów, to w przyszłości chcielibyśmy doprowadzić do przejęcia spółki, co może wiązać się z jej wycofaniem" (17 proc.) oraz "myślimy o rynkach zagranicznych, które wydają się nam bardziej atrakcyjne" (9 proc.).
Jako najważniejsze działania ze strony GPW, które mogłyby pomóc w aspektach związanych z obecnością na NewConnect 84 proc. ankietowanych wskazało uproszczenie procedur związanych z pierwszym i kolejnym wprowadzeniem akcji do obrotu.
Kolejne najczęściej wskazywane oczekiwane działania wspierające przez GPW to: zakrojone na większą skalę działania promocyjne, dające spółkom szansę na lepszą ekspozycję na inwestora i klienta (81 proc.), organizowanie przez GPW imprez networkingowych dla spółek, ułatwiających kontakty zarówno z inwestorami, jak i innymi spółkami z NewConnect (78 proc.), wsparcie w zakresie pokrycia analitycznego (71 proc.) oraz więcej inicjatyw edukacyjnych organizowanych przez GPW (63 proc.).
Jako najtrudniejsze do spełnienia spośród regulaminowych kryteriów wprowadzenia akcji do obrotu na rynku NewConnect wskazywano: przygotowanie dokumentu informacyjnego (69 proc.), konieczność zapewnienia minimalnego rozproszenia (co najmniej 15 proc. akcji objętych wnioskiem znajduje się w rękach min. 25 drobnych akcjonariuszy) (57 proc.), minimalny kapitał własny w wysokości 2 mln zł (53 proc.), objęcie wnioskiem minimalnej puli akcji, tj. stanowiących nie mniej niż 15 proc. kapitału zakładowego (49 proc.) oraz ograniczenia dla wprowadzenia akcji znajdujących się w posiadaniu założycieli spółki, przez okres 12 miesięcy od dnia debiutu (41 proc.).
Zdaniem ankietowanych, niska płynność rynku NewConnect stanowi najistotniejszą przyczynę ograniczonej bazy inwestorów zainteresowanych rynkiem alternatywnym i związanych z tym trudności w pozyskaniu kapitału w drodze pierwszej lub kolejnej oferty akcji (92 proc. wskazań). Kolejne wskazywane przyczyny niskiej płynności to: nieobecność na tym rynku inwestorów instytucjonalnych (91 proc.), zniechęcenie spowodowane wcześniejszymi złymi doświadczeniami z inwestycjami w spółki z NC (89 proc.), trudność z dotarciem do inwestorów i powiększaniem ich bazy, potrzeba większej promocji na rzecz rozpoznawalności wśród inwestorów, poszczególnych spółek i całego rynku NC (85 proc.) oraz wielkość spółek i ich wczesny etap rozwoju (66 proc.).
Najważniejsze korzyści wynikające z obecności spółki na NewConnect to większa rozpoznawalność, pomocna w rozwijaniu biznesu (78 proc. wskazań), prestiż i wzmocnienie zaufania u kontrahentów (76 proc.), możliwość pozyskania kapitału przez spółkę (72 proc.), uzyskanie dobrej wyceny akcji i ich sprzedaży przez dotychczasowych akcjonariuszy (65 proc.), dobry początek w drodze na rynek regulowany (49 proc.) oraz szersze możliwości zawierania transakcji typu M&A (38 proc.).
Ankieta (z gwarancją anonimowości) została skierowana do wszystkich 357 spółek notowanych na NewConnect oraz do wszystkich 39 zarejestrowanych autoryzowanych doradców. Wzięło w niej udział 20 doradców oraz 52 spółki.
(PAP Biznes)
tom/ asa/
