Diagnostyka z 24,5 proc. wzrostem Recurring EBITDA w II kw. 2025 r.
Komunikat od Diagnostyka SA
Diagnostyka, lider rynku diagnostyki medycznej w Polsce, podsumowała wyniki finansowe w II kw. 2025 r. W minionym kwartale przychody z działalności operacyjnej Grupy wyniosły 593,4 mln zł, co oznacza wzrost o 22,5 proc. rdr. Recurring EBITDA1) zwiększyła się o 24,5 proc. rdr. i wyniosła 152,9 mln zł, z kolei zysk netto przypadający akcjonariuszom spółki dominującej wyniósł 63,8 mln zł, co oznacza wzrost o 14,5 proc. rdr. Bardzo dobre wyniki to efekt silnego wzrostu organicznego oraz selektywnych przejęć.
- Za nami bardzo udany kwartał, w którym wzrost organiczny został napędzony zarówno rosnącym wolumenem badań, jak i wyższą średnią ceną pojedynczego badania. Wzrost średniej ceny wynikał z podwyżek cen w kanałach B2B i B2C, szczególnie w ramach badań histopatologicznych, co wspierane było poprzez pozytywny mix produktowy, oraz rozpoczęcia konsolidacji spółek działających w obszarze diagnostyki obrazowej. W kolejnych latach naszym celem pozostaje umacnianie pozycji w segmencie diagnostyki laboratoryjnej oraz dynamiczny rozwój w diagnostyce obrazowej – komentuje Jakub Swadźba, Współzałożyciel i Prezes Zarządu Diagnostyka S.A.
W II kw. 2025 r. Diagnostyka odnotowała wzrost wolumenu badań o 7,7 proc. rdr., do poziomu 43,7 mln. Jednocześnie średnia cena badania wzrosła o 10,9 proc. rdr. Warto podkreślić, że średnia cena badania w diagnostyce laboratoryjnej wyniosła w minionym kwartale 12,8 zł, a w diagnostyce obrazowej 197,7 zł. W II kw. 2025 Grupa sfinalizowała trzy akwizycje w obszarze diagnostyki laboratoryjnej oraz trzy w diagnostyce obrazowej. Dalsza ekspansja na rynku diagnostyki obrazowej stanowi strategiczny priorytet Zarządu Spółki. Rosnące znaczenie diagnostyki obrazowej – szczególnie w segmencie B2B – przełożyło się na wzrost udziału tego segmentu w strukturze przychodów. W II kw. 2025 r. klienci B2B stanowili 62,7 proc. przychodów, wobec 60,9 proc. rok wcześniej.
- Obecnie prowadzimy kolejne rozmowy akwizycyjne i jesteśmy w kontakcie z kilkoma potencjalnymi celami. Jak zawsze w procesach M&A nie wszystkie negocjacje kończą się transakcją, jednak zakładamy, że w tym roku możliwa jest finalizacja kolejnych przejęć w diagnostyce obrazowej – dodaje Jakub Swadźba.
Grupa konsekwentnie osiąga bardzo dobre wyniki finansowe, co potwierdza skuteczność przyjętej strategii rozwoju. W zeszłym kwartale Diagnostyka odnotowała wolne przepływy pieniężne (FCF)2) na poziomie 164,1 mln zł wobec 100,1 mln zł rok wcześniej, co potwierdza dużą zdolność Spółki do generowania gotówki i finansowania dalszego wzrostu ze środków własnych.
- Wyniki w II kw. 2025 r. odzwierciedlają naszą zdolność do budowania długoterminowych relacji z klientami przy jednoczesnym utrzymaniu wysokiej rentowności operacyjnej. Koszty działalności operacyjnej wykazują niższą dynamikę rdr. w porównaniu do przychodów z tytułu umów z klientami w II kw. 2025 r., co przełożyło się na poprawę rentowności. Marża Recurring EBITDA3) wzrosła w tym okresie o 0,5 p.p. rdr, osiągając poziom 26,0 proc. – mówi Paweł Chytła, Wiceprezes Zarządu ds. finansowych Diagnostyka S.A.
W maju br. uruchomiony został nowy program Moje Zdrowie, który – podobnie jak zakończony program 40 PLUS – wymaga czasu na właściwą komunikację oraz budowanie świadomości społecznej. Należy zaznaczyć, że Diagnostyka nie pełni w nim roli bezpośredniego wykonawcy, dlatego na obecnym etapie trudno jednoznacznie ocenić jego wpływ na wyniki sprzedażowe Grupy. Mając jednak na uwadze pozytywne doświadczenia związane z programem 40 PLUS, Spółka z optymizmem patrzy na dalszy rozwój nowej inicjatywy.
Grupa wzmacnia pozycję w obszarze diagnostyki laboratoryjnej, wygrywając przetargi w ramach nowego Programu Profilaktyki Raka Szyjki Macicy, co wpisuje się w strategiczne działania na rzecz rozwoju usług profilaktycznych i zwiększania dostępności nowoczesnej diagnostyki.
Równolegle Grupa konsekwentnie rozwija działalność w obszarze diagnostyki kompleksowej. Grupa wierzy, że program Longevity+ to przyszłość opieki zdrowotnej – opartej na podejściu holistycznym i dostosowanej do indywidualnych potrzeb pacjentów. Longevity+ wpisuje się w długoterminową strategię Grupy, wspierając misję promowania profilaktyki zdrowotnej oraz oferowania usług najwyższej jakości, które wspierają zdrowie i długowieczność.
Objaśnienia:
1) Grupa definiuje EBITDA jako zysk (stratę) netto skorygowany o podatek dochodowy, udział w wynikach jednostek stowarzyszonych lub współkontrolowanych, odpisy z tytułu utraty wartości inwestycji w jednostki stowarzyszone lub współkontrolowane za dany okres, koszty finansowe, przychody finansowe oraz amortyzację. Grupa definiuje Recurring EBITDA jako EBITDA dodatkowo skorygowaną o koszty związane z IPO, programem płatności w formie akcji oraz inne jednorazowe korekty (np. koszty opłat doradczych związanych z doradztwem transakcyjnym).
2) FCF (ang. Free Cash Flow) – Spółka definiuje Free Cash Flow jako EBITDA pomniejszoną o: (i) zapłacony podatek dochodowy; oraz (ii) korekty wynikające ze zmian w kapitale obrotowym wykazane w skonsolidowanym sprawozdaniu z przepływów pieniężnych.
3) Marża Recurring EBITDA = oblicza się dzieląc Recurring EBITDA przez Przychody z tytułu umów z klientami.
Źródło: Diagnostyka SA
