Przejdź do treści

udostępnij:

Grupa ZUE po I półroczu 2025 roku: poprawa marży brutto na sprzedaży i szansa na duże kontrakty

Komunikat od ZUE SA

Przychody ze sprzedaży Grupy ZUE w I półroczu 2025 r. wyniosły 402,8 mln zł. Niższy poziom przychodów rok do roku przełożył się na wynik netto wynoszący 5,6 mln zł. Grupa wypracowała jednak wyraźnie lepszą r/r marżę brutto na sprzedaży w wysokości 6,7%, w porównaniu do 4,5% rok wcześniej.

W portfelu Grupy ZUE o wartości ok. 1,2 mld zł są obecnie kontrakty kolejowe i miejskie na rynku polskim oraz zlecenia kolejowe w Rumunii. Obecnie Grupa jest w fazie rozbudowy portfela na kolejne okresy. Aktywnie uczestniczy w przetargach na rynku krajowym i zagranicznym, pozyskując w II kwartale roku m.in. kontrakt kolejowy na rynku polskim o wartości 329 mln zł netto.

W lipcu br. Spółka złożyła najkorzystniejszą ofertę w przetargu PKP PLK S.A. na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na odcinku Gdynia Chylonia-Lębork 
o wartości 2,6 mld zł netto (3,2 mld zł brutto).

Grupa wypracowała lepszą niż rok temu marżę brutto na sprzedaży w wysokości 6,7%, a także utrzymuje wysoką aktywność na rynku ofertowym, uczestnicząc w licznych postępowaniach przetargowych w segmencie kolejowym i tramwajowym. Utrzymująca się silna konkurencja – będąca rezultatem ograniczonej liczby przetargów w ostatnich latach – stanowi istotne wyzwanie, lecz jednocześnie stymuluje nas do dalszego doskonalenia efektywności operacyjnej – zaznacza Wiesław Nowak, Prezes Zarządu ZUE.

Zgodnie z planem PKP PLK, w III i IV kwartale br. planowane jest ogłoszenie kolejnych przetargów, co stwarza perspektywy rozwoju naszego portfela zamówień. Jesteśmy przygotowani na nadchodzący okres ożywienia inwestycyjnego. Również na rynku miejskim. Posiadamy odpowiednie kompetencje, doświadczenie oraz zaplecze techniczne, aby skutecznie konkurować o nowe kontrakty. Wierzymy, że nadchodzące postępowania przetargowe umożliwią nam dalsze wzmacnianie pozycji rynkowej, zarówno w kraju, jak i za granicą. Potwierdzeniem tej strategii jest podpisana w kwietniu br. umowa z PKP PLK o wartości ok. 329 mln zł netto, a także nasza najkorzystniejsza oferta w przetargu na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na odcinku Gdynia Chylonia-Lębork  o wartości 2,6 mld zł netto – dodaje Wiesław Nowak.

Grupa ZUE systematycznie wdraża plan działania związany z dywersyfikacją geograficzną, realizując projekty zarówno na rynku krajowym, jak i w Rumunii.

Rumunia pozostaje obecnie naszym kluczowym rynkiem poza granicami kraju, jednak aktywnie poszukujemy nowych możliwości ekspansji. Istotnym elementem tej strategii jest działalność naszej niemieckiej spółki ZUE Bahnbau GmbH, która uzyskała już prekwalifikację do realizacji projektów budowy sieci trakcyjnej w Niemczech oraz znajduje się  w zaawansowanym procesie prekwalifikacji w zakresie budowy nawierzchni torowej, obejmującej tory i zwrotnice. Zakończenie procedur certyfikacyjnych pozwoli nam oferować na rynku niemieckim pełen zakres prac szynowych i w konsekwencji rozwijać działalność  w tamtejszym sektorze infrastrukturalnym. Nasza niemiecka spółka złożyła już 2 oferty  w Niemczech na roboty trakcyjne na łączną kwotę 1,2 mln euro. Tym samym dążymy do systematycznego ograniczania zależności od koniunktury krajowego rynku budowlanego. Szukamy swojej szansy również na Słowacji. Złożyliśmy wspólnie z naszym słowackim partnerem najkorzystniejszą ofertę na modernizację linii tramwajowej w Bratysławie. Choć unieważniono to postępowanie przetargowe, to nadal monitorujemy ten rynek – podkreśla Wiesław Nowak, Prezes Zarządu ZUE.

WYNIKI FINANSOWE – SZCZEGÓŁY

Łączna wartość przychodów wygenerowanych przez Grupę ZUE w pierwszych sześciu miesiącach roku wyniosła 402,8 mln zł. Największy udział w przychodach Grupy ma działalność budowlana.

W 2025 roku do Grupy dołączyła firma NTB Systemy. Zakup tego podmiotu wniesie dodatkowy know-how w zakresie związanym z budową, modernizacją, remontami torowisk tramwajowych w szczególności opartych na konstrukcjach wykorzystujących w swoim składzie materiały chemiczne.

KOMENTARZ RYNKOWY

Sytuacja operacyjna i finansowa Grupy ZUE w największym stopniu zależy od dwóch kluczowych rynków: kolejowego oraz miejskiego (tramwajowego).

Polska kolej jest w trakcie realizacji wieloletniego programu modernizacji, którego trzonem jest Krajowy Program Kolejowy do 2030 r., o wartości ok. 80 mld zł z perspektywy 2021-2027. W 2025 r. PKP PLK planuje przetargi o łącznej wartości ok. 16 mld zł, z czego większość już ogłoszono, a w drugiej połowie roku ma zostać uruchomionych jeszcze znaczna część z tej puli. W przyszłych latach planowane są kolejne inwestycje kolejowe. Kluczowym elementem rozwoju będzie kolejowa część Centralnego Portu Komunikacyjnego, w tym budowa Kolei Dużych Prędkości „Igrek” łączącej Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław, z prędkościami pociągów do 320 km/h. Pierwszy odcinek Warszawa-CPK-Łódź planowany jest na 2032 r., a cała trasa ma być gotowa do końca 2035 r. Pierwsze przetargi kolejowe w ramach CPK będą procedowane już w tym roku.

Strategicznym celem Grupy na lata 2025-2027 jest pełne wykorzystanie możliwości obecnej perspektywy unijnej we wszystkich obszarach naszej działalności. Z optymizmem oceniamy zarówno najbliższe miesiące, jak i długofalowe perspektywy rozwoju rynku kolejowego oraz transportu miejskiego w Polsce. Zakładamy dynamiczny wzrost inwestycji finansowanych ze środków Unii Europejskiej. Polska, jako jeden z liderów rozwoju kolei w Europie, posiada wyjątkowy potencjał do dalszego umacniania swojej pozycji w tym sektorze – podkreśla Wiesław Nowak, Prezes Zarządu ZUE.

Obecnie rynek inwestycji tramwajowych w miastach nadal odczuwa skutki opóźnień i luki inwestycyjnej, będących konsekwencją wstrzymania w poprzednich latach finansowania unijnego dla tego typu projektów. Ożywienie w tym segmencie spodziewane jest w drugiej połowie bieżącego roku oraz w kolejnych latach. Plany budowy nowych tras tramwajowych deklarują m.in. Kraków, Warszawa, Gdańsk, Bydgoszcz, Szczecin, Poznań oraz miasta Aglomeracji Śląskiej.

Poprzez naszą spółkę Energopol działamy również na rynku drogownictwa lokalnego, który postrzegamy jako perspektywiczny i stabilny segment. Również w Energopolu rozbudowujemy portfel zamówień – mówi na koniec Wiesław Nowak, Prezes Zarządu ZUE S.A.

Źródło: ZUE SA

udostępnij: