Przejdź do treści

udostępnij:

Diagnostyka z 23 proc. wzrostem przychodów z tytułu umów z klientami w I kw. 2025 r.

Komunikat od Diagnostyka SA

Diagnostyka konsekwentnie realizuje strategię rozwoju opartą o wzrost organiczny i akwizycje.  Lider rynku diagnostyki medycznej w Polsce podsumował wyniki finansowe w I kw. 2025 r. W minionym kwartale przychody z tytułu umów z klientami wyniosły 591,5 mln zł, co oznacza wzrost o ponad 23 proc. rdr. Recurring EBITDA1) wzrosła o 18 proc. do 161,2 mln zł. Z kolei wolumen badań zwiększył się o ponad 8 proc. rdr. i wyniósł 45,2 mln zł. Dobre wyniki finansowe to efekt m.in. rekordowej sprzedaży w ramach programu „Profilaktyka 40 PLUS” oraz pozytywnych trendów rynkowych.

- Jesteśmy zadowoleni z wyników osiągniętych w pierwszym kwartale 2025 roku. Nasz biznes rozwija się organicznie, czemu sprzyja zarówno rosnący wolumen badań, jak i systematyczny wzrost cen. Nadal obserwujemy pozytywne trendy rynkowe, które wspierają naszą działalność, ale także, niezależnie od nich, konsekwentnie realizujemy naszą strategię rozwoju – m.in. pozostając aktywnymi na rynku M&A. Na nasze wyniki finansowe tym razem istotny wpływ miał  również program „Profilaktyka 40 PLUS”, co wynikało ze zwiększonego zainteresowania pacjentów w ostatnich miesiącach funkcjonowania tego programu – komentuje Jakub Swadźba, Współzałożyciel i Prezes Zarządu Diagnostyka S.A.

W I kw. 2025 r. Diagnostyka odnotowała wzrost wolumenu badań o 8,3 proc. rdr. do 45,2 mln. Z kolei średnia cena badania wzrosła o 14,1 proc. rdr., dzięki pozytywnej poprawie miksu produktowego (w tym m.in. wzrostowi cen badań genetycznych i histopatologicznych), a także konsolidacji biznesów obrazowych.

W minionym kwartale Diagnostyka zrealizowała także dwa selektywne przejęcia: Centralnego Laboratorium Analityki Medycznej – Pracownia Diagnostyki Laboratoryjnej Anna Bądel oraz Laboratorium Medycznego NZOZ Tarnów mgr Krystyna Gródecka. Obie transakcje mają na celu wzmocnienie pozycji lidera na rynku diagnostyki laboratoryjnej oraz zwiększenie dostępności usług w wybranych regionach Polski.

Na początku kwietnia do Grupy Diagnostyka dołączyła także spółka Eurodiagnostic, zajmująca się wynajmem mobilnych pracowni tomografii komputerowej, rezonansu magnetycznego i RTG. Widzimy duży potencjał wzrostu w obszarze diagnostyki obrazowej, dlatego planujemy kolejne selektywne akwizycje, które pozwolą nam poszerzać ofertę i wzmacniać naszą obecność w tym segmencie – dodaje Jakub Swadźba.

Program „Profilaktyka 40 PLUS” zakończył się w kwietniu br. W ramach kontynuacji działań z zakresu profilaktyki zdrowotnej, w maju br. Ministerstwo wdrożyło z kolei program „Moje Zdrowie – Bilans Zdrowia Osoby Dorosłej”. Jest on skierowany do wszystkich osób powyżej 20 roku życia.

- Program „Moje Zdrowie” dopiero wystartował, dlatego na tym etapie trudno jeszcze  ocenić jego wpływ na nasz biznes.  Jedno jest jednak pewne – wzmocnienie świadomości społecznej w zakresie profilaktyki zdrowotnej, które jest jednym z celów programu, zdecydowanie idzie w parze z naszą misją. Diagnostyka nadal będzie więc wykorzystywać swoje doświadczenia i najlepsze praktyki, by wspierać działania profilaktyczne i zachęcać Polaków do dbania o swoje zdrowie Jednocześnie jednak, wciąż będziemy szukać nowych sposobów na wykorzystanie potencjałów diagnostyki prewencyjnej, czemu służyć ma m.in. dalszy rozwój w obszarach diagnostyki kompleksowej i Longevity. – komentuje Jakub Swadźba.

W zeszłym kwartale Diagnostyka odnotowała przepływy pieniężne z działalności operacyjnej na poziomie 132,3 mln zł wobec 102,6 mln zł rok wcześniej, co potwierdza dużą zdolność Spółki do generowania gotówki i finansowania dalszego wzrostu ze środków własnych.

- Pierwszy kwartał 2025 roku zakończyliśmy zgodnie z naszymi założeniami budżetowymi, co potwierdza stabilność naszego modelu biznesowego. Marża Recurring EBITDA w tym okresie przekroczyła 27 proc., co jest dla nas satysfakcjonującym wynikiem i dobrą podstawą do dalszej realizacji celów na kolejne kwartały – mówi Paweł Chytła, Wiceprezes Zarządu ds. finansowych Diagnostyka S.A 

Objaśnienia: 

  1. Grupa definiuje EBITDA jako zysk (stratę) netto skorygowany o podatek dochodowy, udział w wynikach jednostek stowarzyszonych lub współkontrolowanych, odpisy z tytułu utraty wartości inwestycji w jednostki stowarzyszone lub współkontrolowane za dany okres, koszty finansowe, przychody finansowe oraz amortyzację. Grupa definiuje Recurring EBITDA jako EBITDA dodatkowo skorygowaną o koszty związane z IPO, programem płatności w formie akcji oraz inne jednorazowe korekty (np. koszty opłat doradczych związanych z doradztwem transakcyjnym). 
  2. Marża Recurring EBITDA = oblicza się dzieląc Recurring EBITDA przez Przychody z tytułu umów z klientami. 
     

Kluczowe informacje o Grupie 

  • Grupa Diagnostyka łączy działalność biznesową z misją społeczną, którą jest badanie, aby pomagać ludziom dbać o zdrowie i żyć dłużej. Dążąc do jej realizacji, Grupa stara się wyznaczać światowe standardy diagnostyki i profilaktyki. 
  • Grupa Diagnostyka jest liderem rynku diagnostyki medycznej w Polsce, dysponując rozbudowaną siecią obejmującą ponad 1.150 własnych punktów pobrań krwi, 154 laboratoriów diagnostycznych oraz 19 pracowni diagnostyki obrazowej. 
  • Grupa Diagnostyka obsługuje rocznie ponad 25 milionów pacjentów (rozumianych przez Grupę jako łączna liczba pacjentów obsłużonych dziennie w skali roku), wykonując ponad 161 milionów badań.
  • Grupa oferuje dostępne i kompleksowe usługi, aby jak najlepiej odpowiadać na potrzeby klientów indywidualnych (B2C) oraz klientów biznesowych (B2B).
     

Źródło: Diagnostyka SA

udostępnij: