Cloud Technologies inwestuje w długoterminowy rozwój i utrzymuje dynamikę sprzedaży danych
Komunikat od Cloud Technologies SA
Cloud Technologies, jeden z największych dostawców danych na świecie, opublikował wyniki finansowe za I kwartał tego roku. Przychody ze strategicznego obszaru Grupy, czyli sprzedaży danych, pozostają na stabilnym poziomie, a Grupa spodziewa się, że inwestycje w długoterminowy rozwój oraz niedawna akwizycja kanadyjskiej spółki Data Desk przyniosą efekty już w kolejnych kwartałach tego roku.
- Konsekwentnie realizujemy naszą strategię rozwoju, na bieżąco reagując przy tym na zmiany zachodzące na globalnym rynku reklamy cyfrowej. Korzystając z zamknięcia Oracle Advertising rozbudowujemy własne, bezpośrednie kanały sprzedaży. Wiąże się to ze wzrostem zatrudnienia, ale docelowo pozwoli nam to na lepszą penetrację rynku oraz zwiększenie poziomu marży. Równolegle pozyskujemy też nowe rodzaje danych, na przykład o charakterze transakcyjnym, które są ważne dla naszych klientów. Chociaż powyższe inwestycje wpływają na ogólny poziom kosztów, co widać w wynikach I kwartału 2025 roku, to już teraz obserwujemy pozytywne efekty tych działań. Dynamika sprzedaży wyrażona w walucie bazowej w ubiegłym kwartale była dodatnia, ale przede wszystkim na naszą korzyść zmieniła się jej struktura. Największe wzrosty osiągnęliśmy w sprzedaży bezpośredniej do klientów - komentuje Piotr Prajsnar, prezes zarządu Cloud Technologies. - Początek tego roku był dla nas intensywnym okresem. Warto wspomnieć o premierze naszego nowego narzędzia, które w oparciu o AI tworzy dedykowane segmenty użytkowników na podstawie briefów mediowych. To jedno z pierwszych tego typu rozwiązań na świecie, które doskonale uzupełnia nasze działa w zakresie rozwoju własnej sieci sprzedaży. W szczególności podpisaliśmy też warunkową umowę nabycia udziałów w kanadyjskiej spółce Data Desk. Jest to kolejna akwizycja, którą realizujemy w sprawdzonym wcześniej modelu, a jej celem jest przede wszystkim szybsza rozbudowa naszej sieci dystrybucji danych – dodaje prezes Prajsnar.
Mimo niesprzyjającego otoczenia rynkowego, w tym ujemnych różnic kursowych, Cloud Technologies w I kwartale wypracował przychody na poziomie zbliżonym do przychodów w analogicznym okresie ubiegłego roku (10,7 mln PLN w Q1 2025 w porównaniu z 11 mln PLN w Q1 2024), a zysk netto wyniósł 0,5 mln PLN. Wartość wskaźnika EBITDA wyniosła 4,9 mln PLN i jest niższa niż w I kwartale 2024 roku, co wynika ze zrealizowanych w I kwartale tego roku znaczących inwestycji, przede wszystkim zakupu danych (1,1 mln PLN). Spółka wypracowała przy tym wciąż wysoką marżowość EBITDA, która wyniosła w raportowanym okresie 47,5%.
- Wyniki za I kwartał tego roku, zważywszy na uwarunkowania rynkowe, są satysfakcjonujące, a szczególną uwagę powinny zwrócić poczynione przez nas znaczące inwestycje, które pozwolą nam zwiększać dynamikę wzrostu w kolejnych kwartałach tego roku. Dzięki naszemu sprawdzonemu modelowi biznesowemu generujemy wciąż wysoki cash flow operacyjny, który w raportowanym okresie wyniósł 3,1 mln PLN i umożliwia nam dzielenie się zyskiem oraz realizację kolejnych inwestycji. Porównując wyniki za Q1 z analogicznym okresem ubiegłego roku warto zwrócić uwagę na fakt, że w tym roku znaczący wpływ na nie miały ujemne różnice kursowe. W raportowanym kwartale wyniosły 1,2 mln PLN, podczas gdy w Q1 2024 było to zaledwie 0,1 mln PLN - dodaje Piotr Soleniec, CFO Grupy i członek zarządu Cloud Technologies.
W połowie marca br. OnAudience, spółka należąca do Grupy Cloud Technologies, wprowadziła na rynek narzędzie Audience Intelligence, które pozwala marketerom i agencjom z całego świata w zaledwie kilka sekund przygotować precyzyjne grupy odbiorców do targetowania w reklamach online. Jest to jedno z pierwszych tego typu narzędzi AI na świecie. Innowacyjne rozwiązanie oparte na modelach językowych AI (LLMs) tworzy niestandardowe segmenty z precyzją i jakością niedostępną dla człowieka, znacząco zwiększając efektywność pracy agencji i domów mediowych.
Celem strategicznym Cloud Technologies w perspektywie 2023-2025 jest dalszy dynamiczny rozwój sprzedaży danych w obecnych i nowych obszarach o dużym potencjale wzrostu. W ramach realizacji nowej strategii spółka zamierza przeznaczyć do 100 mln PLN w latach 2023 - 2025. Szczegółowy plan zakłada przeznaczenie do 60 mln PLN na potencjalne akwizycje i inwestycje, około 10 mln PLN na prace badawczo-rozwojowe, a także około 30 mln PLN na skup 250 000 akcji w ramach programu motywacyjnego dla pracowników, z czego 125 000 akcji zostało już nabytych w ramach skupu akcji własnych, który został zrealizowany w grudniu 2023 roku. Jednocześnie Zarząd Cloud Technologies zarekomendował ustanowienie polityki dywidendowej, z dywidendą w wysokości około 20% oczyszczonego wyniku EBITDA.
Źródło: Cloud Technologies SA
