ML System publikuje wyniki finansowe za 2024 rok
Komunikat od ML System SA
Grupa ML System w 2024 roku wypracowała 162,3 mln zł przychodów ze sprzedaży, w porównaniu z 193,3 mln zł w roku poprzednim. W analizowanym okresie strata EBITDA wyniosła 5,5 mln zł, w porównaniu z zyskiem 25,7 mln zł rok wcześniej. Strata netto wyniosła 40,8 mln zł, w porównaniu z 4,6 mln zł straty netto w 2023 roku. Istotny wpływ na obniżenie wyniku netto w 2024 roku miało dokonanie odpisów o charakterze jednorazowym w łącznej kwocie 16,6 mln zł.
Wartość sprzedaży wysokomarżowego szkła powłokowego 2024 roku wzrosła o 14 proc. rok do roku, osiągając 53,8 mln zł. Sprzedaż eksportowa wyniosła w 2024 roku 46 mln zł, co oznacza udział w przychodach na poziomie 28 proc. (wzrost o 4 p.p. r/r). Na koniec kwietnia br. łączna wartość złożonych przez grupę ofert wyniosła 1,5 mld zł. Wartość portfela zamówień osiągnęła z kolei blisko 231 mln zł.
- W wyniku zmieniającego się, wymagającego otoczenia zewnętrznego, w tym kryzysu w branży budowlanej oraz spadku cen modułów fotowoltaicznych przy jednoczesnym wzroście kosztów produkcji, zatrudnienia, presji płacowej i usług zewnętrznych, niemożliwe stało się zrealizowanie pierwotnych założeń finansowych na 2024 rok. Wydłużony czas realizacji inwestycji rozpoczętej w 2021 roku, uruchomienie maszyn i prace nad optymalizacją wydajności zbiegły się z nowymi, bardziej złożonymi warunkami rynkowymi, co dodatkowo skomplikowało naszą sytuację. Zmaterializowane ryzyka pogorszyły płynność finansową, prowadząc do powstania luki i braku możliwości wygenerowania odpowiedniego kapitału obrotowego, który wymaga teraz zasilenia. Prowadzimy rozmowy dotyczące restrukturyzacji zadłużenia oraz pozyskania finansowania obrotowego, szczególnie na nowe projekty eksportowe, a także kontynuujemy optymalizację kosztów. Zakończenie tych działań z powodzeniem będzie kluczowym wyzwaniem dla spółki – komentuje Edyta Stanek, prezes ML System.
Omówienie wyników za 2024 rok
W 2024 roku wyniki finansowe grupy były pod presją kilku czynników, które występując równolegle wpłynęły na obniżenie rentowności. Spadek nastąpił w obszarze sprzedaży hurtowej fotowoltaiki klasycznej o 78 proc. rok do roku. Było to spowodowane malejącym zainteresowaniem klasycznymi modułami PV oraz dużą nadpodażą tanich produktów z Chin. Natomiast sprzedaż w ramach najbardziej perspektywicznego segmentu szkła powłokowego wzrosła, pomimo spadku przychodów, o 14 proc. rok do roku.
Dodatkowo wynik finansowy istotnie obciążyły: wyższe koszty wynagrodzeń, które wzrosły o 11 mln zł w porównaniu z 2023 rokiem, wyższa amortyzacja – wzrost o 5,8 mln zł rok do roku oraz zwiększone o 3 mln zł rok do roku koszty finansowe. Spółka dokonała również odpisów aktualizujących wartość należności (wzrost o 3 mln zł r/r), zapasów (wzrost o 0,7 mln zł r/r), aktywów trwałych (wzrost o 12 mln zł r/r) oraz wartości niematerialnych (wzrost o 1 mln zł r/r) – co bezpośrednio przełożyło się na wynik netto i EBITDA.
Równocześnie spółka kontynuowała inwestycje w nowoczesne rozwiązania produkcyjne w nowym zakładzie, co wiązało się z dodatkowymi kosztami utrzymania oraz wzrostem wydatków na wynagrodzenia.
Perspektywy rozwoju
W odpowiedzi na wyzwania rynkowe, firma podjęła szereg działań mających na celu zmniejszenie zadłużenia oraz zwiększenie efektywności operacyjnej. W ramach wdrożonego planu płynnościowego firma przewiduje zaoszczędzenie ok. 15 mln zł w 2025 roku dzięki redukcji kosztów stałych.
W marcu 2025 roku spółka opublikowała zaktualizowaną strategię rozwoju, której kluczowe elementy to standaryzacja, eksport, optymalizacja zdolności produkcyjnych oraz poprawa rentowności. W ramach realizacji tych celów, firma planuje stopniowo zwiększać udział w swoim portfelu produktowym rozwiązań takich jak Photonroof (fotowoltaiczna dachówka ceramiczna), Photonwall (fotowoltaiczna płyta elewacyjna) oraz fotowoltaiczne żaluzje szklane.
Zdobycie w ostatnich tygodniach wielkoskalowych kontraktów, takich jak Sofia Tower czy Dworzec w Lublanie, potwierdza, że obrany kierunek rozwoju jest trafny. W najbliższych latach spółka nie planuje dużych inwestycji, koncentrując się na monetyzacji już wypracowanych technologii.
ML System to wysoce wyspecjalizowana spółka technologiczna z bardzo silnym zapleczem badawczo-laboratoryjnym, oferująca innowacyjne rozwiązania fotowoltaiczne zintegrowane z budownictwem (BIPV). Produkty ML System stanowią atrakcyjną alternatywę dla tradycyjnych materiałów budowlanych. Oferta spółki to szerokie portfolio produktów tradycyjnej fotowoltaiki, produktów Smart City oraz specjalistycznego szkła, w tym dla branży automotive. Łączna powierzchnia zakładów produkcyjnych z magazynami i centrum badawczo-rozwojowym spółki wynosi ponad 40 tys. m kw. Spółka dysponuje 21 patentami, a siedem postępowań patentowych w toku. Od 2020 r. ML System prowadzi badania w zakresie wykorzystania zjawisk fizyki kwantowej w profesjonalnej diagnostyce medycznej. W 2021 r. spółka uruchomiła pierwszą na świecie linię produkcyjną przeziernych szyb z powłoką kwantową generujących energię elektryczną. Wydarzenie to nazwane „kwantową rewolucją w światowym budownictwie” jest jednym z elementów ogłoszonej przez spółkę strategii „nowej ery kwantowej”, otwierającej nowe możliwości i funkcje zastosowania szkła w branży BIPV i automotive.
Źródło: ML System SA
