Bio Planet S.A. podsumowuje 2024 rok
Komunikat od Bio Planet SA
Bio Planet S.A. w 2024 roku wypracowała 279,4 mln PLN przychodu ze sprzedaży towarów, usług i materiałów. Spółka poprawiła wynik o 10 % z 2023 roku, kiedy odnotowała przychody na poziomie 254,6 mln PLN. Wzrost sprzedaży przyniósł także konkretny wzrost wartości zysku netto z poziomu 0,9 mln zł w 2023 r. do 2,0 mln zł w 2024 r. (+112 %). Tym samym Spółka umocniła pozycję lidera rynku polskiego w zakresie dystrybucji hurtowej żywności ekologicznej.
- „Podsumowanie 2023 roku przynosi już pierwsze efekty konsolidacji rynku jakiej dokonaliśmy na przestrzeni ostatnich dwóch lat. Spółka wciąż obciążona jest kosztem przejęć i wynikającej z nich wysokiej amortyzacji, która uwolni nasz pełen potencjał w 2026 roku. Warto podkreślić, iż wciąż odczuwamy w bilansie utrzymujące się na wysokim poziomie stopy procentowe, które znacznie obciążają nasz wynik netto. Mimo powyższych czynników poprawiliśmy zysk Spółki dzięki przyjętym zmianom w kilku obszarach. Wzrost rentowności netto Spółki osiągnięty w 2024 r. wynika między innymi ze zwiększenia wolumenu sprzedaży, znacznej redukcji kosztów – zwłaszcza kosztów magazynowania oraz redukcji oferty. W tym ostatnim przypadku postanowiliśmy zawęzić ofertę i skupić się na sprzedaży rentownych produktów. Jestem przekonany, że podjęte działania, jak i wciąż zwiększana wartość przychodów ze sprzedaży odbije się również pozytywnie w kolejnych kwartałach działalności Spółki” – mówi Sylwester Strużyna, Prezes Zarządu Bio Planet S.A.
Wartość zysku netto przypadającego na 1 akcję zwiększyła się do poziomu 0,67 zł, wobec 0,32 zł zysku przypadającego na 1 akcję w 2023 roku. Wartość księgowa na 1 akcję urosła do poziomu 8,55 zł, tj. +8,4 % w stosunku do wartości księgowej na 1 akcję wynoszącej 7,89 zł na koniec 2023 roku.
„Mając na uwadze powyższe czynniki, Zarząd Firmy rekomenduje przeznaczanie w tym roku 300 tys. PLN zysku netto na dywidendę dla Akcjonariuszy. Rekomendowana wartość dywidendy stanowi 15 % zysku netto za 2024 rok. Pozostałą część zysku netto wypracowanego przez Spółkę, czyli 1,7 mln PLN, rekomendujemy przeznaczyć na zwiększenie kapitału zapasowego. Zarząd podjął decyzję i wystosuje rekomendację, ze względu na konieczność zgromadzenia środków finansowych na dokończenie rozpoczętej inwestycji w nowoczesne zakłady konfekcjonowania. Jednocześnie zakładamy, że w przyszłych okresach, począwszy od dywidendy z zysku za 2025 r., będziemy rekomendować dywidendę na poziomie co najmniej 30 % zysku netto.” – podkreśla Sylwester Strużyna.
100 % akcji Spółki jest notowanych na rynku regulowanym GPW. Kurs akcji na giełdzie wzrósł na koniec roku do ceny 15,50 zł (tj. o 15,7 % w stosunku do kursu akcji na koniec 2023 r., który wynosił 13,40 zł).
W 2024 r. Spółka skupiła się przede wszystkim na redukcji kosztów, co pozwoliło jej na osiągnięcie ponad 2-krotnie wyższego zysku netto niż w 2023 r. (+112 %) przy wzroście przychodów o 10 %. Pod koniec 2024 r. w ofercie Spółki znajdowało się około 7.000 produktów, podczas gdy w 2023 r. było to około 8.000 produktów. Na skutek selekcji najbardziej rentownych marek i produktów, udało się doprowadzić do wymodelowania oferty handlowej Bio Planet o lepszym potencjale sprzedażowym i istotnie zredukować koszty logistyczne.
W 2024 r. głównym kanałem sprzedaży Spółki pozostały specjalistyczne sklepy stacjonarne (55,5 % struktury sprzedaży). Na przestrzeni 4 ostatnich lat najbardziej dynamiczny wzrost nastąpił w kanale sprzedaży jakim są sklepy ogólnospożywcze (wzrost z 10,2 % w 2020 r. do 16,8 % w 2024 r.). Wzrost ten wynika w dużej mierze z zakupu marki NaturaVena zrealizowanego pod koniec 2022 r., której produkty dedykowane są przede wszystkim do sieci ogólnospożywczych. Udział eksportu pozostaje na stosunkowo niewielkim poziomie (3,5 %), jednakże Zarząd zwraca dużą uwagę na ten kierunek rozwoju ze względu na jego długoterminowe perspektywy wzrostu. – „Eksport jest w naszym mniemaniu odpowiednim kierunkiem dalszej ekspansji. Choć na razie nasze działania nie zwiększają znacząco jego wolumenu w strukturach sprzedaży, to czynimy kroki, aby w przyszłości była to silna i stabilna część naszych przychodów.” – dodaje Sylwester Strużyna.
Sklepy internetowe dalej pozostają istotnym kanałem sprzedaży Spółki. Ich udział w strukturze przychodów wynosił 17,2 % w 2024 r. i dotyczy on wyłącznie podmiotów, które nie prowadzą żadnej innej działalności niż sprzedaż internetowa.
W 2022 r. Spółka rozpoczęła i zrealizowała pierwszy etap budowy nowoczesnych zakładów konfekcjonowania o łącznej powierzchni użytkowej ok. 5,7 tys. m2 (zakończono stan surowy zamknięty).
„Wznowienie budowy przewidywane jest po zebraniu odpowiednich środków finansowych m.in. wypracowanych z zysków netto lub z przeprowadzenia nowej niewielkiej emisji akcji. Co ważne proces zostanie przez nas wznowiony przy wyraźnej poprawie warunków makroekonomicznych tj. niższych odsetek od kredytów oraz istotnym wzroście optymizmu konsumentów. W aktualnym planie Zarządu przewidujemy wznowienie budowy we wrześniu 2026 r.
i uruchomienie nowoczesnych zakładów konfekcjonowania w III kwartale 2027 r.” – dodaje Strużyna.
Pełne uruchomienie nowoczesnych zakładów konfekcjonowania przyczyni się do zwiększania potencjału produkcyjnego Spółki, obniżenia jednostkowych kosztów paczkowania oraz zwiększy potencjał logistyczny Bio Planet. Przełoży się to na wprowadzenie Spółki w kolejny etap rozwoju i zwiększenie skali działalności.
Źródło: Bio Planet SA
