Grupa Boryszew po trzech kw. 2024 roku miała 23 mln zł zysku netto j.d. (opis, popr.)
Grupa Boryszew po trzech kwartałach 2024 roku miała 23 mln zł zysku netto przypadającego jednostce dominującej, wobec 126,8 mln zł w analogicznym okresie 2023 roku - podała spółka w raporcie.
Z wyliczeń PAP Biznes wynika, że grupa w III kw. 2024 roku zanotowała stratę netto j.d. na poziomie ok. 22,3 mln zł. Skonsolidowana strata netto wyniosła 19,7 mln zł. Analitycy ankietowani przez PAP Biznes zakładali wynik netto grupy w III kw. w przedziale -16,8 mln zł - +6,4 mln zł.
Przychody grupy po dziewięciu miesiącach 2024 roku spadły do 3,87 mld zł, wobec 4,48 mld zł w tym samym okresie 2023 roku. W samym III kw. 2024 roku przychody grupy spadły do 1,21 mld zł z 1,28 mld zł rok wcześniej. Analitycy ankietowani przez PAP Biznes spodziewali się przychodów w III kw. w przedziale 1,18 mld zł - 1,2 mld zł.
Po trzech kwartałach 2024 roku spółka miała 100 mln zł zysku operacyjnego, wobec 166,8 mln zł przed rokiem. W samym III kw. zysk EBIT wyniósł 8,5 mln zł, wobec 38,7 mln zł w analogicznym okresie 2023 roku. Analitycy ankietowani przez PAP Biznes spodziewali się wyniku operacyjnego w przedziale -5,8 mln zł - +7,8 mln zł.
Wynik EBITDA grupy po dziewięciu miesiącach 2024 roku wyniósł 218,4 mln zł wobec 286,1 mln zł w analogicznym okresie poprzedniego roku. Z wyliczeń PAP Biznes wynika, że w III kw. EBITDA grupy wyniosła ok. 49,4 mln zł. Analitycy ankietowani przez PAP Biznes wskazywali na wynik EBITDA w przedziale 33,8 mln zł - 47 mln zł.
W trzecim kwartale 2024 roku segment Motoryzacja stanowi 29 proc. przychodów grupy, natomiast segment Metale odpowiada za 59,1 proc., resztę przychodów stanowią segment Chemia 3,2 proc. oraz Pozostałe 8,8 proc.
Przychody w segmencie Metale w III kwartale 2024 roku wyniosły 719 mln zł (746 mln zł rok temu), a EBITDA 37 mln zł (wobec 33 mln zł przed rokiem).
W tym segmencie działalności nastąpił spadek przychodów prawie we wszystkich spółkach. Jest to spowodowane głównie spowolnieniem gospodarczym, brakiem inwestycji infrastrukturalnych oraz silną konkurencją dużych grup producentów. Największy spadek odnotowano w obszarze stali, na który wpływ miała bardzo trudna sytuacja rynkowa tej branży.
Segment motoryzacji wypracował 352 mln zł przychodu (391 mln zł w III kwartale 2023), EBITDA wyniosła 10,6 mln zł. Wpływ na przychody miało spowolnienie wzrostu popytu na samochody elektryczne oraz umocnienie polskiej waluty, częściowo tylko skompensowane poprzez zwiększoną produkcję pojazdów spalinowych.
"Biorąc pod uwagę obecną trudną sytuację makroekonomiczną, zarząd Boryszewa pozytywnie ocenia zrealizowane wyniki finansowe za 9 miesięcy 2024 roku. Trzeci kwartał historycznie notuje niższe wyniki. Niezadowalający poziom inwestycji infrastrukturalnych oraz rosnące wyzwania na rynku stali uzasadniają podjęte w ostatnich miesiącach decyzje o likwidacji Walcowni Rur Andrzej oraz Rurexpol" – powiedział prezes Boryszewa Wojciech Kowalczyk.
"Grupa optymalizuje koszty w odpowiedzi naaktualną sytuację rynkową oraz skupia się na realizacji strategii i rozwoju oferty produktów wysokomarżowych" - dodał.
W trzecim kwartale 2024 roku przychody segmentu Pozostałe osiągnęły wartość 107 mln zł, (wzrost o 28 proc. rdr).
"Przed nami dywersyfikacja sprzedaży i optymalizacja kosztowa, która pozwoli nam jeszcze bardziej uodpornić model biznesowy na zmiany koniunkturalne" – powiedział Radosław Szorc, CFO Boryszew.
Grupa Boryszew jest grupą przemysłową specjalizującą się w produkcji komponentów do samochodów, przetwórstwie metali nieżelaznych i stali oraz chemii przemysłowej. Grupa zatrudnia ponad 8,5 tys. pracowników w 34 zakładach zlokalizowanych w 10 krajach na 4 kontynentach.
Grupa Boryszew jest notowana na GPW w Warszawie. W 2023 roku osiągnęła 5,7 mld zł przychodów.
(PAP Biznes)
pr/