Przejdź do treści

udostępnij:

Ailleron liczy, że niedawna akwizycja pozwoli mu zwiększyć liczbę klientów w USA (wywiad)

Ailleron liczy, że niedawna akwizycja pozwoli mu zwiększyć liczbę klientów w USA - powiedział PAP Biznes wiceprezes Piotr Piątosa podczas Ailleron Innovation Forum 2024. Obecnie Ailleron stara się zbudować przewagę technologiczną.

"Jeśli chodzi o trendy dotyczące nowych technologii i AI to obserwujemy zmiany w oczekiwaniach biznesowych i oczekiwaniach banków jeśli chodzi o klientów. Banki oczekują teraz bardziej aktywnej interakcji z klientami, aby technologia miała 'twarz człowieka', a nie była tylko stroną internetową czy aplikacją. Oczekujemy nawiązywania relacji z klientami, chcemy, aby technologie weszły do codziennego życia człowieka, do jego codziennych zachowań i nawyków" - powiedział Piotr Piątosa.

Wiceprezes wskazał, że dążenie do bardziej aktywnej interakcji z klientami wymaga ewolucji w narzędziach, które Ailleron tworzy dla banków.

"Powstają nowe technologie, które taką zmianę umożliwiają. Te narzędzia można stworzyć w sposób optymalny, to znaczy powstają na przykład wieloplatformowe środowiska do tego, żeby stworzyć aplikację, która będzie później dostępna zarówno na telefonie, jak i w sieci. W ten sposób optymalizujemy koszty wykonania takiej aplikacji" - powiedział.

Piotr Piątosa wskazał, że obecnie Ailleron stara się zbudować przewagę technologiczną.

"Nasze produkty to jest jedna rzecz, bo faktycznie mamy kilka naszych sztandarowych produktów, na przykład LiveBank24, który właśnie jest narzędziem do zapewnienia wielokanałowej komunikacji banku z klientem. Dzięki nowym technologiom, dzięki AI i GenAI, dzięki temu, że technologia wspiera i klienta i bank, pracownikom banku łatwo zrozumieć intencje i potrzeby klienta" - powiedział wiceprezes.

"Z kolei wartością dla klienta jest to, że nie musi on czekać, może skontaktować się z instytucją, bankiem, w sposób, w jaki mu jest wygodnie. To właśnie implementujemy w LiveBanku i klienci powoli to zaczynają doceniać. To są innowacyjne rzeczy, których nie wszyscy są jeszcze gotowi użyć, ale przyglądają się temu i czujemy, że będzie to wykorzystywane w najbliższym czasie" - dodał.

Wskazał, że Ailleron tworzy produkty także w innych obszarach, przede wszystkim w zakresie obsługi klienta - w leasingu czy innych sektorach finansowych.

"Wszędzie staramy się - poprzez te produkty - ułatwić komunikację z klientem, żeby sztuczna inteligencja była wykorzystywana do tego, aby pomóc zarówno klientowi, jak i bankowi, a także, aby banki miały z tego korzyści - aby procesy przebiegały szybciej, a banki mogły na przykład sprzedawać więcej swoich ofert" - powiedział Piotr Piątosa.

"Z drugiej strony wykonujemy projekty technologiczne dla banków, budujemy oprogramowanie pod klucz - mamy sektor Financial Technology Services. W ten sposób widzimy, że jest coraz więcej potrzeb po stronie naszych klientów, mamy coraz więcej zapytań o nowe technologie i ich wykorzystanie. Często zaczyna się od pilotaży, bo banki czy instytucje nie są gotowe od razu wprowadzić tych technologii, zwłaszcza w obszarze widocznym dla klienta, ale chcą to przetestować na mniejszej grupie - dopiero potem podejmują decyzję" - dodał.

Wiceprezes wskazał, że Ailleron realizuje coraz więcej projektów i pilotaży związanych z nowymi technologiami.

"Te projekty nie mają jeszcze przełożenia na nasze przychody, bo często pilotaż jest przychodowo mniejszym projektem, natomiast liczymy, że w momencie przejścia z pilotaży na faktyczne projekty skierowane do większej grupy użytkowników nastąpi sukces finansowy" - powiedział Piotr Piątosa.

"Jest jeszcze dużo obaw po stronie banków. AI Act (rozporządzenie unijne w sprawie sztucznej inteligencji - przyp.) pokazuje, że te obawy mogą ustać, ponieważ pewne rzeczy będą się standaryzowały. Jeśli narzędzia będą zgodne z AI Act to wtedy będą bezpieczne. W tej chwili jest wiele pytań dotyczących na przykład praw autorskich czy halucynacji modeli językowych"- dodał.

Zdaniem wiceprezesa po wejściu AI Act te wątpliwości zostaną rozwiane.

"W tym roku dokonaliśmy akwizycji firmy w Stanach Zjednoczonych i będziemy tam więcej inwestować w sprzedaż, liczymy, że pozyskamy więcej klientów. Spółka z naszej grupy ma tam wiele projektów w obszarze finansowym, zatem liczymy, że będzie łatwiej nam wejść do tych klientów" - powiedział Piotr Piątosa.

"W USA jest większe przyzwolenie na korzystanie z nowych technologii w sposób komercyjny" - dodał.

Wiceprezes wskazał, że Ailleron realizuje obecnie całą serię przejęć w obszarze Software Mind (spółka z grupy Ailleron).

"Software Mind zajmuje się technologiami, więc różnica jest taka, że spółka ta realizuje projekty w obszarze różnych werytykałów, nie tylko w obszarze finansowym jak to jest w przypadku Ailleron SA. Software Mind realizuje obecnie serię przejęć, żeby wejść w inne obszary rynkowe i nowe obszary technologiczne. Obecnie są na etapie przygotowywania kolejnych akwizycji - będzie się to działo w najbliższym okresie" - powiedział Piotr Piątosa.

"My - jako Ailleron SA - również przyglądamy się potencjalnym celom akwizycyjnym, ale my podchodzimy do tego bardzo ostrożnie" - dodał.

Anna Lalek

(PAP Biznes), #ALL

alk/ ana/

Zobacz także: Ailleron SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

udostępnij: