Przejdź do treści

udostępnij:

Mennica Polska spodziewa się w '24 poprawy wyników segmentu menniczego i Karty Miejskiej (wywiad)

Mennica Polska przewiduje w 2024 roku poprawę wyników segmentu menniczego i płatności elektronicznych - poinformowała PAP Biznes w wywiadzie prezes Katarzyna Budnicka-Filipiuk. Dodała, że grupa przygląda się możliwościom zaangażowania w projekty związane z energią odnawialną.

"Spodziewamy się, że cały 2024 rok będzie rokiem lepszym wynikowo w segmentach menniczym i płatności elektronicznych. Pozytywnym czynnikiem będzie zwiększony popyt na złoto inwestycyjne, wyższa rentowność w obszarze produkcji monetarnej, jak również w Karcie Miejskiej" - zapowiedziała prezes.

W pierwszym półroczu przychody ze sprzedaży grupy Mennica wzrosły o 25 proc. do 712,4 mln zł. Mennica Polska miała w pierwszym półroczu 2024 roku 78,6 mln zł EBITDA wobec 34,2 mln zł rok wcześniej. Zysk netto grupy w tym okresie zwiększył się do 60,8 mln zł z 36,4 mln zł rok wcześniej.

Grupa prowadzi działalność w segmencie menniczym, płatności elektronicznych i deweloperskim.

"Na wyniki segmentu produktów menniczych w drugim kwartale br. wpływ miały w szczególności dwa czynniki. Po pierwsze, widzieliśmy wyraźny wzrost zainteresowania lokatą kapitału w złocie. Po drugie, choć ilościowo dostarczyliśmy mniej monet niż w analogicznym okresie roku ubiegłego, to zrealizowaliśmy zlecenia monetarne, które charakteryzowała wyższa rentowność" - podkreśliła Budnicka-Filipiuk.

W trakcie pierwszych sześciu miesięcy bieżącego roku do klientów Mennicy Polskiej trafiło ponad 1,1 tony złota, głównie pod postacią sztab i monet bulionowych wobec 0,98 tony rok wcześniej. W samym drugim kwartale było to odpowiednio 0,56 tony wobec 0,39 tony złota.

"To był bardzo dobry kwartał dla złota inwestycyjnego. Poza wzmożonym popytem, oceniając nasze wyniki należy wziąć pod uwagę naszą aktywność w zakresie konsekwentnego rozszerzania zasięgu działalności. Nie skupiamy się już obecnie tylko na rynku polskim, ale również dostarczamy złoto i inne nasze produkty na rynki zagraniczne. To wpłynęło na wzrost przychodów w drugim kwartale. Jednocześnie, w Katowicach i w Lublinie stworzyliśmy eksperymentalnie hybrydy. W obu lokalizacjach nasze punkty stacjonarne pełnią rolę biur sprzedaży oraz sklepów, gdzie można złożyć zamówienie, ale także od ręki kupić produkty inwestycyjne i kolekcjonerskie. Sukcesy tych dwóch miast potwierdzają zasadność podjętej decyzji i stanowią podstawę do tego, aby rozważyć funkcjonowanie pozostałych placówek w podobnym modelu. Aktualnie posiadamy już 16 własnych punktów sprzedaży" - powiedziała prezes.

"Pierwsza połowa 2024 roku była dla rynku złota bardzo dobra i spodziewamy się, że do końca br. ta tendencja będzie się utrzymywała, co miałoby pozytywny wpływ na wyniki segmentu w kolejnych kwartałach br." - dodała.

W segmencie monet obiegowych, na rynku krajowym Mennica Polska kontynuowała współpracę z NBP. W obrocie zagranicznym istotnymi projektami były realizacje dla Banku Kolumbii, Centralnego Banku Dominikany, Banku Gwatemali, Banku Rastra z Nepalu oraz dla Banku Narodowego Gruzji. Te kontrakty miały znaczący wpływ na realizację przyjętego budżetu.

"Mamy bardzo mocną pozycję w Polsce, z uwagi na stabilny kontrakt dotyczący produkcji polskich monet powszechnego obiegu, ale także na rynkach zagranicznych, zwłaszcza jeżeli chodzi o Amerykę Południową i Azję. Obecnie mocno skupiamy się na pozyskaniu kolejnych rynków w Afryce. W drugim kwartale tego roku, po raz pierwszy w naszej historii, wygraliśmy przetarg w Zambii. To otworzyło nam drogę do uczestnictwa w wielu ważnych dla nas przetargach, gdzie wymagane jest udokumentowane doświadczenie na tamtejszym rynku. W chwili obecnej oczekujemy na oficjalne przyznanie zamówienia związanego z wygranym przetargiem na produkcję i dostawy monet obiegowych dla banku centralnego w Tanzanii" - powiedziała Budnicka-Filipiuk.

Przychody ze sprzedaży w segmencie menniczym wzrosły do 496,2 mln zł z 453,6 mln zł rok wcześniej. Wynik segmentu zwiększył się do 23,1 mln zł z 21,7 mln zł, a EBITDA do 27 mln zł z 24,9 mln zł rdr.

Zdaniem prezes segment płatności elektronicznych był w pierwszej połowie 2024 roku stabilny.

"Jednocześnie, warto zwrócić uwagę na wyższy poziom rentowności, który jest efektem optymalizacji kosztowych, jakie poczyniliśmy jeszcze w okresie pandemii. W kwestii przychodów, jeszcze nie wróciliśmy do poziomów znanych nam sprzed pandemii. W naszej ocenie segment zakończy rok na bardzo dobrym poziomie, z satysfakcjonującymi nas przychodami" - powiedziała prezes.

"W Warszawie obecnie oczekujemy na opublikowanie ostatecznych zapisów Opisu Przedmiotu Zamówienia na wdrożenie nowoczesnego sytemu biletowego, co może się zadziać do końca trzeciego kwartału tego roku. Mennica Polska była jedną z czterech firm, które wzięły udział w tzw. dialogu operacyjno-technicznym" - dodała.

W I półroczu 2024 roku przychody segmentu Karta Miejska wzrosły do 115,1 mln zł z 113,5 mln zł rok wcześniej. Wynik segmentu to 5,2 mln zł, wobec 4,1 mln zł rok wcześniej, a EBITDA wzrosła do 10,7 mln zł z 9,4 mln zł.

Mennica Polska prowadzi obecnie projekt deweloperski "Bulwary Praskie".

Budnicka-Filipiuk poinformowała, że w projekcie "Bulwary Praskie" w drugim półroczu 2024 roku będzie trwała budowa kolejnych mieszkań. Przychody ze sprzedaży kolejnych lokali mieszkalnych, zrealizowanych w kwartałach NOP, Mennica odnotuje w 2025 roku.

"Do końca czerwca 2024 roku rozpoznaliśmy w przychodach 320 lokali z budynków S2, S3, R1, R2, R3, z czego 160 w pierwszym półroczu br. Obecnie trwa budowa 10 budynków na kwartałach NOP, gdzie powstanie łącznie 747 mieszkań. Sprzedaż będziemy rozpoznawać w naszych wynikach od drugiego kwartału 2025 roku. Pomimo pozostałych sześciu mieszkań do rozpoznania w przychodach z deweloperki w drugim półroczu br., wyniki tego segmentu w całym roku są bardzo zadowalające rok do roku. Już dziś mamy 101 mln zł rozpoznanej sprzedaży. Ponadto zwiększyliśmy wpływy z wynajmu powierzchni komercyjnych o 72 proc. w porównaniu do pierwszego półrocza 2023 roku" - zaznaczyła.

W pierwszej połowie 2024 roku Mennica Polska sprzedała ponad 7,5 tys. m kw. PUM. Przychody segmentu wzrosły do 101,1 mln zł z 3,2 mln zł rok wcześniej. Wynik segmentu to 41,5 mln zł wobec -3,3 mln zł. EBITDA wyniosła 42,8 mln zł wobec -1,9 mln zł rok wcześniej.

Prezes nie wyklucza zaangażowania Mennicy w nowy segment.

"Jeśli chodzi o nowe potencjalne inwestycje, to przyglądamy się perspektywom zaangażowania w projekty związane z energią odnawialną. Możemy sami od zera w taki koncept zainwestować, ale zgłaszają się do nas również osoby, które mają ciekawe propozycje w tym zakresie" - powiedziała.

Ewa Pogodzińska

(PAP Biznes), #MNC

epo/ ana/

Zobacz także: Mennica Polska SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

udostępnij: