Przejdź do treści

udostępnij:

Grodno w '20 spodziewa się spowolnienia w branży, w przyszłości chce wrócić do wypłaty dywidendy (wywiad)

Grodno, dystrybutor materiałów elektrotechnicznych, spodziewa się spowolnienia w branży w 2020 r., ale dostrzega perspektywy rozwoju w oparciu o "zieloną energię". Spółka chce wrócić do wypłaty dywidendy i dzielić się zyskiem z akcjonariuszami - powiedział PAP Biznes prezes Andrzej Jurczak.

"Wyniki za pierwsze półrocze, będące rezultatem konsekwentnej realizacji strategii, oceniam bardzo dobrze. Dane GUS pokazują wzrost rynku o 5 proc. w okresie styczeń-wrzesień 2019 r. Według danych SHE (Stowarzyszenie Hurtowni Elektrycznych) jest to wzrost o 4 proc. Nasz wzrost przychodów - o 23 proc. - pokazuje, że rośniemy szybciej niż rynek" - powiedział prezes Andrzej Jurczak.

"W tym półroczu koncentrowaliśmy się na integracji spółki Magma, jak również na rozwoju oferty asortymentowej. Jesteśmy liderem w branży dystrybucyjnej jeśli chodzi o oświetlenie LED oraz segment fotowoltaiki, który rozwija się bardzo dynamicznie. Duże wzrosty obserwujemy też w segmencie pomp ciepła" - dodał.

W pierwszym półroczu roku obrotowego 2019/2020 przychody grupy wzrosły o 23 proc. do 291,4 mln zł, EBITDA wyniosła 6,8 mln zł (5,5 mln zł rok wcześniej), EBIT 4,2 mln zł (3,2 mln zł rok wcześniej), a zysk netto 2,4 mln zł (1,8 mln zł rok wcześniej).

Prezes ocenił, że pomimo spodziewanego spowolnienia w branży, perspektywy na kolejne kwartały są optymistyczne, głównie za sprawą szeroko rozumianej "zielonej energii" - fotowoltaiki, pomp ciepła, automatyki budynkowej, stacji ładowania pojazdów elektrycznych oraz oświetlenia LED.

"Druga połowa roku 2019/2020 będzie dla grupy dobrym okresem, natomiast później - w 2020 r. - myślę, że w branży budowlanej będzie moment spowolnienia. Dane makro i SHE pokazują, że wzrosty będą się wypłaszczać, ale Grodno sobie poradzi. Będzie rósł udział fotowoltaiki w przychodach m.in. dzięki rządowym programom takim jak +Mój Prąd+, pojawiają się też środki regionalne. Nasz udział w rynku w obszarze małych i średnich instalacji fotowoltaicznych szacujemy na 15 proc. i ten rynek na pewno w przyszłym roku też będzie się dynamicznie rozwijał" - powiedział prezes.

"W latach 2020-2021 podstawowym kierunkiem dla branży będzie szeroko rozumiana +zielona energia+. Branża na pewno będzie się rozwijać, jeśli chodzi o rozwój asortymentu, a my będziemy aktywnie uczestniczyć w zmianach na rynku i w konsekwencji chcemy być liderem na rynku elektrodystrybucji" - dodał.

W ocenie prezesa realizacja strategii na lata 2017-2020 nie jest zagrożona i w dużej mierze została już prawie zakończona. Prezes poinformował, że Grodno jest obecnie na trzecim miejscu, jeśli chodzi o pozycję w obszarze dystrybucji elektrotechniki, co było jednym z celów strategicznych.

Przyjęta strategia zakłada również wzrost skonsolidowanych przychodów o minimum 20 proc. rocznie przy wzroście produkcji budowlano-montażowej na poziomie min. 5 proc. rocznie.

"Zasadniczy cel został zrealizowany, ale będziemy konsekwentnie wzmacniać swoją pozycję zachowując rentowność. Po zakończeniu roku obrotowego - w pierwszym kwartale roku 2020/2021 - ogłosimy nową strategię na kolejne trzy lata" - dodał Jurczak.

Prezes powiedział, że Grodno nie ma obecnie żadnej konkretnej oferty akwizycyjnej, ale aktywnie poszukuje możliwości.

"Rok temu planowaliśmy emisję akcji w celu sfinansowania przejęcia Magmy, ale nie doszło to do skutku. Prospekt został zatwierdzony przez KNF, ale uznaliśmy, że nie był to dobry moment na emisję. Jeśli w przyszłości pojawi się jakiś nowy, interesujący cel emisyjny związany z akwizycją, to jak najbardziej możemy wrócić do tematu emisji" - powiedział prezes.

"Rozwijamy się także przez otwieranie własnych placówek - w tym roku finansowym uruchomiliśmy placówki w Płocku i Głogowie. Mamy też 11 franczyzobiorców. Poza tym interesuje nas obszar e-commerce. Mamy dwa sklepy internetowe, a wielu klientów korzysta z narzędzia B2B. Postrzegamy e-commerce jako narzędzie przyszłościowe - w perspektywie 5-10 lat e-commerce będzie podstawowym narzędziem komunikowania się z naszymi klientami. Widzimy tu ogromny potencjał" - dodał.

Jurczak stwierdził, że Grodno chce wrócić do tematu wypłaty dywidendy i dzielić się zyskiem z akcjonariuszami.

"W poprzednim roku zdecydowaliśmy, by pomimo możliwości wypłaty dywidendy, przeznaczyć zysk na kapitał zapasowy. Wówczas ważniejsze były tematy związane z inwestycjami, więc woleliśmy zostawić ten kapitał w spółce, ale jesteśmy spółką dywidendową i będziemy chcieli wrócić do tematu dywidendy w kolejnych okresach" - powiedział.

Zysk spółki za rok obrotowy 2018/2019 przeznaczono na kapitał zapasowy. Rok wcześniej, z zysku netto za rok obrotowy 2017/2018 Grodno wypłaciło akcjonariuszom dywidendę w wysokości 1,8 mln zł, czyli 0,12 zł na akcję.

Dominika Antoniak

(PAP Biznes), #GRN

doa/ ana/

Zobacz także: Grodno SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

udostępnij: