Przejdź do treści

udostępnij:

Maxcom po III kwartałach 2019 roku z 12-proc. wzrostem sprzedaży i blisko 17 mln zł przepływów operacyjnych

Maxcom, notowany na GPW wiodący europejski dostawca rozwiązań telekomunikacyjnych - m.in. tradycyjnych aparatów telefonicznych dedykowanych Seniorom, w okresie styczeń - wrzesień 2019 roku osiągnął 86,9 mln zł przychodów ze sprzedaży oraz wygenerował 16,8 mln zł cash flow z działalności operacyjnej. Najwyższe od debiutu na GPW przepływy pozwoliły na inwestycje w przedsięwzięcie Rubbee oraz rozwój synergicznych linii biznesowych, bazujących na trendach zdrowego stylu życia i elektromobilności. Spółka w I kwartale 2020 roku rozpocznie sprzedaż innowacyjnych, wymiennych napędów elektrycznych do rowerów.

Maxcom w okresie I-III kwartałów wypracował 86,9 mln zł przychodów ze sprzedaży (vs. 77,7 mln zł r/r). Wynik EBITDA wyniósł 3,9 mln zł (vs. 8,7 mln zł r/r) przy zysku netto rzędu 2,2 mln zł (vs. 7,0 mln zł). Wzrost sprzedaży to pochodna rosnących udziałów rynkowych i pozycji konkurencyjnej firmy w Polsce i na rynkach zagranicznych, wspartej dzięki nakładom reklamowo-marketingowym. Jednocześnie miały one istotny wpływ na osiągane marże.

– Trzy kwartały 2019 roku były dla naszej Spółki udanym okresem z wyraźnym wzrostem skali działalności na kolejnych rynkach europejskich. Wyższe koszty operacyjne to przede wszystkim pochodna wysokich nakładów reklamowo-marketingowych, mających na celu wzrosty udziałów w rynku. Działania te już odnoszą skutki w postaci rosnącej sprzedaży, zwłaszcza na rynku Europy Zachodniej i Skandynawii, gdzie odnotowaliśmy ponad 50-procentowe wzrosty. Ku odbudowie rentowności pracujemy nad rozwojem nowych linii biznesowych. Liczymy także na pozytywne efekty rozwoju oferty na atrakcyjnym rynku telefonów dla Seniorów – mówi Andrzej Wilusz, Wiceprezes Zarządu Maxcom S.A.

Spółka w III kwartale 2019 roku osiągnęła najwyższe (od raportowania wyników, tj. debiutu na GPW w II kwartale 2017 roku) przepływy pieniężne w wys. 8,8 mln zł (głównie skutek rotacji zapasów oraz spadku należności). W ciągu dziewięciu mies. bieżącego roku wyniosły one 16,8 mln zł. Wskaźnik długu netto do EBITDA wyniósł na koniec raportowanego okresu -1,3, a aktywa obrotowe w wys. 72,8 mln zł, ponad sześciokrotnie przewyższają zobowiązania krótkoterminowe (11,2 mln zł).

– Bardzo dobra sytuacja gotówkowa i płynnościowa pozwoliła nam w 2019 roku na inwestycję kapitałową w spółkę Rubbee i wypłatę atrakcyjnej dywidendy. Mimo to, na koniec III kwartału 2019 roku dysponowaliśmy najwyższym od końca 2017 roku stanem środków pieniężnych, który ponad czterokrotnie przewyższał nieznaczne zadłużenie odsetkowe – uzupełnia Andrzej Wilusz.

Maxcom realizując strategię dywersyfikacji sprzedaży, stawia na budowę coraz bardziej specjalistycznej oferty, wykraczającej poza obszar telefonów klasycznych, lecz związanej z nim synergiami (obszar new businesses). Spółka chce wykorzystać sprzyjające globalnie warunki rynkowe w takich obszarach jak: elektromobilność i ochrony środowiska (oferowanie innowacyjnych napędów do rowerów oraz elektrycznych hulajnóg) i prowadzenie zdrowego i sportowego stylu życia (rozwój produktów z linii Maxcom Fit, tj. opasek i smartwatchy monitorujących stan zdrowia zawierających takie funkcjonalności jak pulsometr, monitoring jakości snu, czy licznik spalonych kalorii).

– Systematycznie dywersyfikujemy działalność. W ciągu III kwartałów 2019 roku udział w sprzedaży produktów spoza segmentu telefonicznego wyniósł 28 proc. wobec 20 proc. przed rokiem. Z początkiem 2020 roku planujemy rozpocząć operacyjną działalność nowej spółki WISKO International, skupionej wokół sprzedaży akcesoriów telefonicznych dedykowanych masowym odbiorcom. W I półroczu rozpocznie się też komercjalizacja demontowanych rowerowych napędów elektrycznych Rubbee. To produkt dotychczas nie występujący w istotnej skali na rynkach europejskich, będący jednocześnie ciekawą propozycją dla zainteresowanych produktami związanymi z miejską elektromobilnością – wskazuje Andrzej Wilusz.

Telefony dedykowane Seniorom dysponują m.in. powiadomieniami S.O.S., przyjaznym interfejsem, dużymi przyciskami, wyraźnie wyświetlanymi treściami, możliwością ładowania baterii na stacji dokującej i wyższym poziomem głośności. Część modeli jest skorelowana z opaskami monitorującymi stan zdrowia. Maxcom posiada w ofercie także urządzenia umożliwiające zdalne zarządzanie funkcjami telefonu. Jednocześnie Maxcom oferuje najnowocześniejsze smartfony Meizu, zawierające najnowsze aplikacje i funkcjonalności jak nawigacja, ale z ukierunkowaniem na prostotę i przejrzystość obsługi.

- Mimo budowania pozycji w innych segmentach, pamiętamy o funkcjonalnym rozwoju naszej podstawowej linii biznesowej. Naszym celem jest osiągnięcie wiodącej pozycji w Europie na rynku aparatów telekomunikacyjnych dedykowanych Seniorom – zarówno w segmencie telefonów klasycznych, jak i smartfonów. To niedoceniany przez globalne koncerny rynek, a jednocześnie silnie rosnący, co wynika z naturalnych trendów starzenia się społeczeństw. Ideą Maxcom jest wsparcie telekomunikacyjne osób w wieku poprodukcyjnym w prowadzeniu aktywnego i zdrowego życia, połączonego z poczuciem niezależności i niwelowania luki technologicznej wobec młodszych pokoleń – uzupełnia Andrzej Wilusz.

O Spółce:

Maxcom jest wiodącym europejskim dostawcą rozwiązań telekomunikacyjnych - tradycyjnych aparatów telefonicznych dedykowanych określonym grupom odbiorców – zwłaszcza Seniorom. Spółka dynamicznie rozwija inne linie biznesowe wpisujące się w trendy zdrowego stylu życia i elekromobilności (oferując m.in. smartwatche, opaski fitness, hulajnogi elektryczne, a niebawem innowacyjne napędy elektryczne do rowerów). Maxcom jest także wyłącznym dystrybutorem marki globalnej marki nowoczesnych smartfonów Meizu.

Spółka posiada wiodącą pozycję rynkową, obejmującą 40-procentowy udział w polskim rynku telefonów klasycznych. Maxcom jest istotnym podmiotem w rejonie krajów CEE i prowadzi ekspansję w pozostałych krajach UE i Afryce, planując rozpoczęcie sprzedaży w Stanach Zjednoczonych. Spółka oferuje swoje produkty przede wszystkim w kanale B2B, w tym m.in. za pośrednictwem głównych operatorów komórkowych w Polsce, kilkunastu operatorów za granicą, sieci handlowych oraz wybranych dealerów i agentów sprzedaży.

Istotną rolę w realizacji planów rozwoju spółki stanowią inwestycje w perspektywiczne, wzrostowe obszary z obszaru elekromobilności, trendów prowadzenia zdrowego stylu życia i zjawiska starzenia się społeczeństwa. Maxcom dokonał inwestycji w firmę Rubbee (produkującą innowacyjne napędów dla rowerów) i spółkę Comtel, oferującą sprzęt AGD/RTV dedykowany grupom docelowym nabywającym urządzenia telekomunikacyjne Maxcom.

Przewagami konkurencyjnymi Maxcom jest wieloletnie doświadczenie (obecność na rynku od 2000 roku), unikatowy track record (Maxcom pierwszym podmiotem w Polsce oferującym telefony dla Seniorów w latach 2009/10). Maxcom realizuje założenia polityki dywidendowej, zakładającej wypłatę nie mniej niż 25 proc. zysków. Spółka jest notowana na głównym rynku Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie od 2017 roku.

Źródło: Spółka, #MXC

Zobacz także: Maxcom SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

udostępnij: