PKO BP planuje ponad 5 mld zł zysku netto w 2022 r., chce wypłacać dywidenę (opis3)
PKO BP zakłada, że zysk netto w 2022 roku wzrośnie do ponad 5 mld zł, a wskaźnik ROE do 12 proc. i bank będzie miał zdolność do wypłaty dywidendy - poinformował PKO BP w strategii na lata 2020-2022. Bank zakłada dalszy rozwój sieci oddziałów zagranicznych, placówki banku mają ewoluować w centra doradztwa, a liczba użytkowników aplikacji IKO wzrosnąć ma do ponad 5 mln.
Bank poinformował w poniedziałek, że jego zarząd przyjął strategię na lata 2020-2022, która została zatwierdzona przez radę nadzorczą banku.
PKO BP zakłada, że wskaźnik kosztów do dochodów w 2022 r. spadnie do około 41 proc., a koszt ryzyka w 2022 r. mieścić się ma w przedziale 0,60-0,75 proc. Celem jest także efektywne zarzadzanie adekwatnością kapitałową, tak aby współczynniki kapitałowe TCR i CET1 umożliwiały wypłatę dywidendy.
Bank podał, że zrealizował wcześniej obowiązujące cele strategiczne z 2-letnim wyprzedzeniem.
Zgodnie z dotychczas obowiązującą strategią na lata 2016-2020 bank planował w perspektywie 2020 roku mieć wskaźnik ROE powyżej 10 proc., wskaźnik kosztów do dochodów poniżej 45 proc., a koszty ryzyka utrzymać w przedziale 0,75-0,85 proc.
Po trzech kwartałach 2019 roku ROE banku wynosi 10,9 proc., wskaźnik kosztów do dochodów jest na poziomie 42 proc., a koszty ryzyka wynoszą 0,51 proc. Po trzech kwartałach zysk netto grupy PKO BP wyniósł 3,3 mld zł, czyli wzrósł 21,1 proc. rdr.
"PKO Bank Polski zrealizował z dwuletnim wyprzedzeniem określone w listopadzie 2016 roku strategiczne cele finansowe na 2020 rok w zakresie zwrotu z kapitału, efektywności, apetytu na ryzyko i adekwatności kapitałowej, zachowując jednocześnie zdolność do wypłaty dywidendy. Był to jeden z kluczowych powodów do aktualizacji strategii i wyznaczenia organizacji nowych zadań. Aktualizacja strategii wynika także z dużej i stale rosnącej zmienności otoczenia, w którym funkcjonuje bank" - napisano w komunikacie prasowym.
Bank poinformował, że w ostatnich latach na rynku pojawiły się nowe istotne wyzwania. W zakresie technologii związane są one z nieuniknioną - zdaniem PKO BP - koniecznością wykorzystania chmury obliczeniowej oraz technologii, takich jak sztuczna inteligencja czy blockchain, a także rosnącym znaczeniem cyberbezpieczeństwa.
PKO BP zwraca także uwagę na rosnącą konkurencję ze strony firm technologicznych, a także na rosnącą liczbę regulacji, które generują liczne obciążenia m.in. w obszarach związanych z bezpieczeństwem, ochroną konsumenta czy zarządzaniem ryzkiem.
Poniżej obecne wskaźniki PKO BP, wskaźniki zakładane w strategii na lata 2020–2022 oraz wskaźniki ze strategii na lata 2016-2020.
| po III kw 2019 | strategia na lata 2016-2020 | strategia na lata 2020 – 2022 | |
| ROE | 10,9 proc. | powyżej 10 proc. | 12 proc. |
| C/I | 42 proc. | poniżej 45 proc. | ok. 41 proc. |
| Koszt ryzyka | 0,51 proc. | 0,75-0,85 proc. | 0,60-0,75 proc. |
Bank założył w strategii, że CAGR (skumulowany roczny wskaźnik wzrostu) kredytów ogółem (skorygowany o FX) sektora bankowego w latach 2020-2022 wyniesie 5,5 proc. (5,8 proc. w latach 2016-2019), w tym kredytów mieszkaniowych w PLN 9,6 proc., a kredytów przedsiębiorstw 4,3 proc. Średnia stopa bezrobocia BAEL wynieść ma 4 proc.
Bank podał, że wykorzystuje potencjał do wzrostu nieorganicznego, buduje pozycję regionalną i chce być konsekwentny w realizacji strategii ekspansji międzynarodowej. Bank planuje rozwój sieci oddziałów zagranicznych i chce rozwijać w nich nowe produkty (leasing, faktoring).
PKO BP zakłada, że będzie miał możliwość ulokowania środków pochodzących z emisji długu MREL na nowych rynkach, co oznaczać ma zwiększoną akcję kredytową w euro.
Bank poinformował, że jego nowa strategia oparta jest na 4 filarach: "dostępny, mobilny, osobisty", "Otwarty, innowacyjny", "Cyfrowy i sprawny" oraz "Kształtujący kompetencje przyszłości".
PKO BP planuje, że w 2022 roku liczba użytkowników IKO wzrośnie do ponad 5 mln. W październiku PKO BP informował, że ma 4 mln aktywnych aplikacji IKO, a do końca 2019 roku ma być ich 4,25 mln.
Bank podał, że docelowo IKO ma mieć pełną funkcjonalność dostępną za pomocą komend głosowych, funkcje doradcze i wsparcie w zarządzaniu finansami oraz ma być zintegrowany m.in. z asystentem Google.
Bank zakłada rosnące wykorzystanie kanałów zdalnych oraz dalszą digitalizację procesów sprzedażowych i posprzedażowych. PKO BP planuje dalsze pogłębianie relacji z klientami, dzięki zasilanej danymi spersonalizowanej ofercie. Dotyczyć to ma także rozwoju segmentu firm i przedsiębiorstw.
Oddziały banku mają mieć nową rolę, mają to być centra doradztwa i edukacji cyfrowej. PKO BP planuje poprawę lokalizacji placówek
w ramach mikrorynków i optymalizację ich formatu. Liczba placówek banku przez ostatnie trzy lata spadła z ponad 2.100 do niespełna 1.700.
PKO BP planuje dalszą digitalizację procesów wykorzystując m.in. robotyzację, sztuczną inteligencję i zaawansowaną analitykę danych. Dzięki wykorzystaniu usług chmurowych, infrastruktura IT ma być łatwo skalowalna i będzie mogła być łatwo dostosowywana do rosnącego zapotrzebowania na moc obliczeniową.
Bank planuje otworzyć platformę samochodową, która zaspokoić ma potrzeby zarówno dealerów, jak i kupujących.
PKO BP podał, że do głównych wyzwań sektor bankowego na lata 2020-22 należy kwestia hipotek walutowych, rosnąca presja na koszty osobowe, dywergencja sektora, MREL oraz rosnąca ochrona konsumenta.
(PAP Biznes), #PKOseb/ osz/
