Przejdź do treści

udostępnij:

Inter Cars chce w drugim półroczu 2019 r. kontynuować prace nad poprawą rentowności (wywiad)

Grupa Inter Cars chce w drugiej połowie 2019 roku kontynuować prace nad poprawą rentowności - poinformował PAP Biznes w wywiadzie członek zarządu spółki Piotr Zamora.

"Celujemy w poprawę rentowności. To jest nasza strategia w kolejnych kwartałach. Nasz plan nie zakłada gorszych cen dla klientów. Nie chcemy tracić udziału w rynku. Dzisiaj rynek jest rozdrobniony i jest wielu graczy, którzy konkurują ceną. Korygujemy i optymalizujemy wewnętrzne procesy, wybieramy do realizacji mniejszą liczbę inicjatyw projektowych. Jest to droga dłuższa niż mocne cięcia kosztów, które mogą przynieść szybkie efekty po stronie rentowności, ale ograniczą możliwości wzrostów w przyszłości. Zakładamy zrównoważony wzrost wolumenu i podążającą za tym rentowność. Rynek dystrybucji części jest nadal bardzo rozdrobniony i jest wielu graczy, którzy konkurują wyłącznie ceną" - powiedział Zamora.

 

"Długoterminowo obserwujemy konsolidację na rynku, która może przyczynić się do poprawy rentowności" - dodał.

 

Inter Cars jest dystrybutorem części samochodowych, z około 20-proc. udziałem w polskim rynku aut osobowych. Grupa posiada także spółki dystrybucyjne na Litwie, Słowacji, Węgrzech, w Niemczech, we Włoszech, Chorwacji, Rumunii, na Cyprze, Łotwie, w Bułgarii, Belgii, Słowenii, Mołdawii, Bośni i Hercegowinie, Wielkiej Brytanii i na Malcie oraz od drugiego kwartału 2019 w Serbii.

 

Grupa, której przychody po pierwszym półroczu 2019 wzrosły o 12 proc. do 4,24 mld zł, pracuje nad poprawą rentowności.

 

"W ubiegłym roku od marca marża brutto na sprzedaży zaczęła się obniżać. W tym roku mamy stabilizację marży w pierwszym półroczu, a po wyeliminowaniu różnic kursowych, nawet zwyżkę. Udział kosztów operacyjnych do sprzedaży zmniejszył się poniżej 15 proc. W drugiej połowie roku ten wskaźnik powinien się dalej poprawiać, ze względu na większe wolumeny sprzedaży przy relatywnie stałych kosztach" - powiedział.

 

"Zakładając, że uda nam się kontynuować poprawę marzy brutto na sprzedaży w kolejnych kwartałach, to w drugim półroczu spodziewamy się wyższych wolumenów sprzedaży i wyższej dźwigni operacyjnej" - dodał.

 

Po pierwszym półroczu 2019 roku marża brutto na sprzedaży grupy wyniosła 29,7 proc. wobec 30,2 proc. w analogicznym okresie 2018 r. Po wyeliminowaniu wpływu różnic kursowych marża wyniosłaby odpowiednio: 29,9 proc. dla pierwszego półrocza 2019 r. oraz 29,6 proc. dla pierwszego półrocza 2018 r. W lipcu i sierpniu 2019 r. kurs złotego do euro uległ osłabieniu.

 

Inter Cars pracuje nad optymalizacją magazynu zarówno w Polsce, jak i w regionalnych magazynach dystrybucyjnych.

 

"Chcemy w kolejnych latach jeszcze mocniej koncentrować sprzedaż na dostawcach, dających najlepszą ofertę dla klientów oraz najwyższą rentowność grupie w całym łańcuchu dostaw. Proces ten jest długotrwały, ale doprowadzi do optymalnego rozłożenia właśnie tego towaru bliżej klienta" - powiedział.

 

"Towar o mniejszym znaczeniu strategicznym na poszczególnych rynkach geograficznych będzie składowany w magazynach centralnych. Konsolidacja na poziomie naszych dostawców będzie pomagać nam w tym obszarze. Wzajemna eliminacja zbędnych procesów, zakupy bezpośrednio z fabryk, czy spięcie bezpośrednie planu produkcyjnego z zapotrzebowaniem rynku umożliwi tworzenie atrakcyjnych ofert dla klientów i wzrost rentowności IC oraz naszych dostawców. Celem tych działań jest poprawa rentowności oraz rotacji stanów magazynowych, a w efekcie poprawa cash flow. Realizacja tej strategii to ewolucja a nie rewolucja" - dodał.

 

Zamora podtrzymał cel 130 dni rotacji na koniec 2019 roku.

 

Rotacja towarów Inter Cars po pierwszym półroczu 2019 roku wyniosła 135 dni, podczas gdy na koniec czerwca 2018 roku było 134 dni.

 

Członek zarządu nie widzi konieczności tworzenia w drugim półroczu jednorazowych odpisów w związku z restrukturyzacją zagranicznych spółek.

 

"Pod koniec czerwca 2019 zdecydowaliśmy o zamknięciu 6 filii, gdyż na ten moment, na włoskim rynku sprawdza się model sprzedaży do lokalnych dystrybutorów. Koszt odpraw i rozwiązania umów z tym związanych to 8,6 mln zł. Włoska spółka jest jedyną wymagającą restrukturyzacji. Nie przewidujemy kolejnych odpisów w tym roku" - powiedział.

 

"W Czechach otworzyliśmy nowy magazyn, który nie był jeszcze w całości zatowarowany. W sierpniu został częściowo zalany z powodu uruchomienia instalacji przeciwpożarowej. Utworzyliśmy w związku z tym 1,7 mln zł odpisu. Liczymy jednak na zmniejszenie tej kwoty, w tym w zw. z wypłatą odszkodowania przez ubezpieczyciela" - dodał.

 

W ocenie Zamory 10 mln zł one-offów było główną przyczyną obniżenia wyników grupy w drugim kwartale 2019 roku poniżej oczekiwań rynkowych.

 

Zysk netto grupy Inter Cars w drugim kwartale 2019 roku wyniósł blisko 65 mln zł. Według wyliczeń PAP Biznes, bez wpływu MSSF 16, zysk netto wyniósł 66,7 mln zł. Wynik okazał się poniżej konsensusu rynkowego na poziomie 76,4 mln zł.

 

Według wyliczeń PAP Biznes EBITDA w drugim kwartale 2019 roku wyniosła 132 mln zł i była niższa od konsensusu na poziomie 137,5 mln zł. Zysk operacyjny w drugim kwartale 2019 roku wyniósł 91,9 mln zł wobec 107,5 mln zł konsensusu.

 

Ewa Pogodzińska

(PAP Biznes), #CAR

 

epo/ osz/

Zobacz także: Inter Cars SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

udostępnij: