Cyfrowy Polsat nadal liczy na 1,3-1,5 mld zł przepływów pieniężnych w '19
Cyfrowy Polsat nadal liczy na 1,3-1,5 mld zł wolnych przepływów pieniężnych w 2019 roku - poinformowała na konferencji Katarzyna Ostap-Tomann, członek zarządu ds. finansowych grupy. Spółka spodziewa się utrzymania presji na oczyszczony wynik EBITDA m.in. ze względu na wzrost kosztów energii elektrycznej.
W marcu Ostap-Tomann podała, że liczy na 1,3-1,5 mld zł wolnych przepływów pieniężnych w całym roku.
"Ten przedział jest utrzymany" - powiedziała w czwartek przedstawicielka zarządu Cyfrowego Polsatu.
Po pierwszym półroczu 2019 roku przepływy - po wyłączeniu kosztów odsetek - wyniosły 560 mln zł i były o 16,3 proc. niższe niż przed rokiem. Przepływy za ostatnie cztery kwartały łącznie sięgnęły 1,385 mld zł i były o 7,4 proc. niższe niż w 2018 roku.
Zysk EBITDA grupy po pierwszym półroczu - skorygowany o wpływ konsolidacji Netii oraz wdrożenie standardu rachunkowego MSSF 16 - spadł rok do roku o 3,5 proc. do 913 mln zł. W ocenie Ostap-Tomann, presja na wynik będzie się utrzymywała m.in. ze względu na wyższe koszty energii.
Dyrektor ds. relacji inwestorskich Cyfrowego Polsatu, Grzegorz Para, wyjaśnił, że wyższe koszty energii to efekt zarówno płatności przez grupę wyższych rachunków jak i zawiązanych rezerw. Przedstawiciele spółki podali, że kwartalne koszty energii są w tym roku o kilkanaście mln zł wyższe niż w analogicznych okresach 2018 roku.
Grupa liczy na odbicie na rynku reklamy w drugiej połowie roku - przedstawiciele Cyfrowego Polsatu podtrzymali oczekiwania niskiego jednocyfrowego wzrostu wartości rynku, pomimo, że w pierwszym półroczu wydatki na reklamę i sponsoring w Polsce spadły rok do roku o 1,8 proc. do 2,16 mld zł.
"W pierwszym półroczu mieliśmy do czynienia z wysoką bazą związaną z piłkarskimi mistrzostwami świata, które odbyły się w ubiegłym roku" - powiedział Stanisław Janowski, prezes Telewizji Polsat.
Dodał, że nie liczy na duży wpływ kampanii przed wyborami parlamentarnymi na wartość rynku telewizyjnego.
"Ten wpływ może być bardziej zauważalny na rynku outdoor" - ocenił.
Cyfrowy Polsat nadal jest w trakcie planowania zmian w ofercie dla klientów, natomiast - jak podał członek zarządu Maciej Stec - decyzja w tej sprawie zapadnie w kolejnych tygodniach i będzie związana z uruchomieniem nowego systemu informatycznego. Pod koniec czerwca Zygmunt Solorz, większościowy akcjonariusz Cyfrowego Polsatu, zapowiedział, że firma podwyższy ceny jesienią, śladem konkurentów.
"Cały czas jesteśmy w momencie, w którym planujemy zmiany oferty. Jesteśmy natomiast również w ostatniej fazie wdrożenie naszego nowego rozwiązania informatycznego, nowej platformy rozliczeniowej. Finałowa faza tej zmiany to najbliższe tygodnie, w związku z czym decyzje o zmianie oferty są drażliwe, ponieważ generowałyby szereg zmian w tym systemie" - powiedział Stec.
Dodał, że nowy, zintegrowany system informatyczny - nad którym od 2016 roku pracuje Huawei - może zacząć działać jesienią lub, w razie opóźnienia, na początku przyszłego roku.
Stec poinformował jednocześnie, że ewentualne opóźnienie niekoniecznie musi oznaczać, że Cyfrowy Polsat nie wprowadzi na jesieni zmian w ofercie.
(PAP Biznes), #CPS
kuc/ asa/
