Nextbike Polska podpisał pierwszy zagraniczny kontrakt
- Wiosną 2018 roku rowery Nextbike zaczną jeździć po Turku w Finlandii. Miasto planuje włączenie systemu rowerowego do systemu komunikacji miejskiej
- Wartość 3-letniej oferty obejmującej dostawę i obsługę systemu na 300 rowerów IV generacji to 2,1 mln EUR
- Decyzją zamawiającego kontrakt może zostać poszerzony o sąsiednie gminy a także przedłużony na kolejne 3 lata
- Spółka analizuje rynek pod kątem kolejnych przetargów zagranicznych
Nextbike Polska S.A. – lider w dostarczaniu i obsłudze samoobsługowych wypożyczalni rowerów miejskich w Polsce – podpisał swój pierwszy zagraniczny kontrakt. Spółka dostarczy i będzie obsługiwać system rowerów miejskich w fińskim Turku. Start systemu zaplanowany jest na 1 maja 2018 roku. Wartość trzyletniego kontraktu to 2,1 mln EUR. Istnieje możliwość przedłużenia go na kolejne 3 lata, tj. do 30 kwietnia 2024 roku, oraz złożenia zamówienia dodatkowego, obejmującego cały obszar działania lokalnego systemu komunikacji miejskiej (Föli).
Turku to pierwszy wygrany zagraniczny przetarg i pierwszy kontrakt w historii Spółki zawarty poza Polską. Już w maju 2018 na ulicach tego fińskiego miasta pojawią się tzw. smartbikes Nextbike Polska. Rowery te mają wbudowany komputer, dzięki czemu system rowerowy nie wymaga stosowania stacji wyposażonych w terminal oraz słupki z elektrozamkami. W tym przypadku elektrozamek jest konstrukcyjnie przeniesiony na element roweru. Oznacza to, że jeśli miasto zadecyduje o utworzeniu tzw. wolnej strefy – rower będzie można wypożyczyć i pozostawić w dowolnym miejscu. To nasze pierwsze tego typu wdrożenie - smartbike-i zostały stworzone z myślą o takich lokalizacjach, w których nie ma możliwości zastosowania stacji porządkujących system, bo np. nie byłoby to zgodne z wytycznymi konserwatora dla zabytkowych części miasta. Również niektóre polskie miasta przygotowujące się do uruchomienia systemów rowerowych pytają o tego typu najnowocześniejsze rozwiązania - tzw. rowery IV generacji cieszą się coraz większym zainteresowaniem ze strony włodarzy miast. Warto podkreślić, że Nextbike już od dawna ma rowery IV generacji w swoim portfolio - jesteśmy zatem dobrze przygotowani do tego, by oferować je zamawiającym.
Kontrakt w Turku ułatwia nam dotarcie z ofertą do kolejnych miast w Finlandii – a także w Norwegii i na Islandii, gdzie obowiązuje nasza licencja. Uczymy się tych rynków i analizujemy je pod kątem nowych przetargów – szacujemy, że obecnie w systemach rowerowych jeździ tam zaledwie ok. 6 tys. jednośladów, a ich liczba może wzrosnąć 2,5-krotnie w kolejnych latach. Systemy zlokalizowane są obecnie głównie w największych miastach, a przecież mieszkańcy mniejszych miejscowości w tym regionie Europy równie gorliwie dbają o zdrowy styl życia i środowisko naturalne. Właśnie w tego typu przetargi w średnich miastach będziemy celować w pierwszej kolejności – chociaż oczywiście nie odpuścimy również większych, jeśli nadarzy się ku temu okazja. Sam kontrakt w Turku także ma potencjał do rozwoju - decyzją zamawiającego może on zostać poszerzony o sąsiednie gminy z obszaru działania lokalnego systemu komunikacji miejskiej a także może zostać przedłużony na kolejne 3 lata. Ponadto będziemy tam testować wydłużenie sezonu działania systemu na okres zimowy – pierwotnie ma on funkcjonować od kwietnia do października (w pierwszym roku -od maja)
O Spółce
Nextbike Polska jest niekwestionowanym numerem jeden na polskim rynku miejskich systemów rowerowych pod względem liczby rowerów (80% udział rynkowy). Spółka jest operatorem systemów rowerów miejskich w 27 miastach i miejscowościach w Polsce, m.in. w Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu i Łodzi. Nextbike jest jedną z pierwszych firm
w Polsce wpisujących się ogólnoświatowy trend gospodarki współdzielenia („sharing economy” / „nie musisz posiadać, żeby korzystać”). Infrastruktura i usługa dostarczana przez spółkę pomaga zrównoważyć transport publiczny w polskich miastach i wspierać je w rozwiązywaniu problemów z korkami, hałasem i zanieczyszczeniem powietrza.
Nextbike Polska należy do portfela LARQ S.A. (giełdowy podmiot poprzez bezpośrednio oraz poprzez LARQ Growth Fund I FIZ kontroluje 68,6% akcji, 17,9% należy do niemieckiego partnera Nextbike GmbH a 13,6% - do inwestorów instytucjonalnych i indywidualnych). W 2016 roku spółka wypracowała 34,6 mln zł przychodów i 12,8 mln zł EBITDA. Prognoza wyników finansowych na rok 2017 zakłada osiągniecie przez Nextbike Polska 40,1 mln PLN przychodów i 15,5 mln zł EBITDA.
Źródło: Spółka, #NXB